اسلایدر 09 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نقش حسابداران وحسابرسان در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

آوای ورزقان: نقش حسابداران وحسابرسان در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

محمدرضاعباسی استمال عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشت اختصاصی خود برای پایگاه خبری آوای ورزقان نوشت: اقتصاد مقاومتی به معنای تشخیص حوزه های تهدید و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی اثرکردن آنها و در شرایط آرمانی تبدیل چنین تهدیدهایی به فرصت است که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت‌های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویا و نه یک اقتصاد منفعل و بسته است.
ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی این دغدغه را نزد حسابداران و حسابرسان کشور ایجاد می‌کند که آیا تحقق سیاست‌های مزبور تنها به عهده اقتصاد دانان و مسوولان اجرایی کشور است یا اینکه جامعه حرفه‌ای حسابداری و حسابرسی کشور نیز می‌تواند نقشی در این زمینه داشته باشد.

در سطح عمومی، حسابداران و حسابرسان کشور با تولید و پالایش اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری مسوولان، نقش اساسی در افزایش اعتبار اطلاعات ایفا می‌کنند. علاوه‌بر آنکه با استقرار و نظارت بر اجرای نظام کنترل‌های داخلی از سوء استفاده، ائتلاف و عدم کارآیی نیز جلوگیری می‌شود، نقش حسابداران و حسابرسان در شفاف‌سازی عملیات، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها، اعمال مدیریت بهینه، توسعه فرهنگ حسابدهی و رعایت قوانین و مقررات، فساد زدایی و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها نیز کاملا چشمگیر است. همچنین حسابداران و حسابرسان در حوزه آسیب شناسی موانع و نیازمندی‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، آگاهی بخشی به ذینفعان برای تأمین منابع مالی در پروژه‌های کلان اقتصادی، ارائه تحلیل‌ها و راهکارهای کارشناسی در زمینه مالی، توجه به کیفیت خدمات، توجه به نیاز ذینفعان، مشارکت و همکاری با نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط می‌توانند اثر گذار باشند.

به طور قطع نقش حسابداران و حسابرسان کشور در «شناسایی جامع امکانات و منابع و تقویم مالی صحیح آن» می‌تواند اطلاعات مناسبی از این منابع و امکانات را در اختیار بگذارد، «حسابداری مدیریت و حسابرسی عملیاتی»، در خدمت رشد بهره‌وری، استفاده از «هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت» و «تقویت کنترل‌های داخلی و سیستم‌های مالی مناسب» در راستای شفاف سازی عوامل هزینه در زنجیره تولید تا مصرف و «تأمین اطلاعات دقیق و مناسب» جهت تقویت نظام مالی، برنامه‌ریزی تولید ملی و افزایش ارزش افزوده، «شفافیت در عوامل هزینه» و «استفاده از تحلیل‌های مالی و مقایسه اطلاعات از طریق بهینه کاوی» در خدمت نشان دادن زمینه‌های لازم برای صرفه‌جویی، «کمک در تعیین مالیات حقه» در راستای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، اجرای وظایف حسابرسان در زمینه «مدیریت ریسک تقلب»، «مبارزه با پول شویی»، «استانداردهای برخورد با موارد عدم اجرای قوانین و مقررات» و «افشای موارد فساد»، در جهت شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد نقش جدی در» تعیین قیمت واقعی تمام شده محصولات» و در راستای روان‌سازی نظام قیمت گذاری و نهایتا «استفاده از فن‌آوری اطلاعات و استقرار حسابرسی مداوم»، در به روزآوری شیوه‌‌های نظارت بر بازار و فعالیت‌های اقتصادی قابل طرح است. خدمات حرفه حسابداری و حسابرسی در جهت رشد پویا و بهبود شاخص‌های اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور ارزنده و قابل توجه است. بدیهی است ایفا کردن نقش موثر در این زمینه‌ها، در تقویت جایگاه حرفه حسابداری و حسابرسی کشور و افزایش قابلیت اتکای آن برای ذینفعان، کمک‌کننده خواهد بود. در رابطه با موضوعات یاد شده بطور قطع رشد و شکوفایی ایران و دستیابی به اقتصادی مقاوم و پویا با همکاری و دست در دست هم دادن اقتصاددانان، مدیران، حسابداران، حسابرسان و دولتمردان امکان پذیر خواهد بود. امید که با درک اهمیت جایگاه حسابداران و حسابرسان و تقویت نقش آنان هر چه سریعتر به این امر مهم دست یابیم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *