استانی 22 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

راسته‌ای که در خاموشی مسئولین ویران شد/ با بَنر، تبریز ۲۰۱۸ نمی‌شود!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، بازار صاحب الامر تبریز که ۳۰۰ مغازه دار برای کسب روزی حلال در آنجا مشغول به کار هستند، یکی از اماکنی است که مسئولین از آن غفلت کرده اند و این بازار بیست سالی می شود به دست فراموشی سپرده شده است؛ اصناف و مغازده دارن با اینکه هفت خوان رستم را برای حل مشکلات این بازار پشت سر گذاشته اند تاکنون نتوانسته اند مسئولان خفته را بیدار کنند و بالاخره چاره کار را در تحصن و دعوت مسئولان برای پاسخگویی به مشکلاتشان یافته اند.

 

 

محمدرضا انصاری عضو هیئت امنای بازار صاحب الامر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج اظهار کرد: مغازه های بازار سرقفل شهرداری است که به اصناف واگذار کرده و ماهانه مبلغی را دریافت می کند، شهرداری مغازه ها را ساخته و در اختیار بازاریان قرار داده است لکن هیچگونه دخل و تصرفی در نگهداری و تخریب آنها نداریم؛ این وظیفه شهرداری است که به وضعیت املاک تخریب شده رسیدگی کند.

 

 

وی متذکر شد: ۲۰ سال است که از افتتاح این بازار می گذرد و بعد از آن مشکلاتی چون عدم وجود سرویس بهداشتی و راه مناسب برای عبور و مرور گریبانگیر اصناف شده است؛ اکثر مغازه ها در حال تخریب هستند و از سقف آنها هنگام بارش باران و برف، آب می چکد.

انصاری با انتقاد از عدم پاسخگویی مسئولین به دغدغه های مغازه داران، ابراز کرد:حتی چاهی برای دفع آب های سطحی این بازار احداث نشده است، هیچ سندی برای خریداران صادر نشده و متاسفانه شهرداری اختیاراتی را که قانون سرقفلی به مغازه داران داده را از ما سلب کرده است.

 

 

وی یادآور شد: در طول سال های گذشته، شهرداران مختلفی روی کار آمدند و هیچ کدام به مشکل ما رسیدگی نکردند، حتی برخی از این مسئولین با دعوت ما از نزدیک وضعیت بحرانی بازار  صاحب الامر را مشاهده کردند ولی تاکنون اقدامی برای حل مشکلات نشده است.

وی با بیان اینکه قسمت های مختلف سقف پاساژ ویران شده است، تشریح کرد: بعد از سه سال اصرار قبول کردند که سقف در حال تخریب است و احتمال دارد بر سر کسی آوار خراب شود، اکنون سه سالی می شود که سقف تخریب شده را به بهانه نوسازی برداشته اند و بازار بدون سقف مانده است؛ چهار میله آهنی جایگزین سقف مخروبه کردند و رفتند، زمانی که باران می بارد آب به داخل مغازه ها می رود و اصناف متضرر می شوند.

 

 

عضو هیئت امنای بازار صاحب الامر تبریز توضیح داد: به ناچار به فرمانداری مراجعه کردیم و گفتیم مجوزی به ما دهید تا به میدان ساعت برویم و مشکلمان را رسانه ای کنیم اما آنان مسئله را سیاسی کردند و گفتند نخست به محدوده خود بروید و از مسئولان دعوت کنید تا پاسخگو شوند، اگر جوابی ندادند با مراجعه به ما و دریافت مجوز تحصن کنید.

وی اذعان داشت: ۳۰۰ مغازه این بازار علی رغم اینکه در مرکز شهر واقع شده ولی بی ارزش ترین دکان است و ما سرمایه خود را از دست داده ایم چراکه باتوجه به وضعیت اسف بار اماکن مشتریان کمی به این بازار مراجعه می کنند، اخیرا نیز پلی احداث شده که بازار را محصور کرده و در بن بست قرار داده است.

 

 

این مغازه دار در پایان بیان کرد: شهردار تبریز به ما قول داده بود این مشکل را تا پایان سال ۹۴ حل خواهد کرد، وارد سال ۹۵ شدیم و هنوز وعده شهردار تبریز عملی نشده است.

 

این اتفاقات درحالی رخ می دهد که تبریز خود را برای پذیرایی از گردشگران سال ۲۰۱۸ آماده می کند و بازار صاحب الامر این پتانسیل را داراست که همچون بازار سرپوشیده در کنار ماهیت تجاری خود به مرکزی سیاحتی نیز تبدیل شود و به عنوان یکی از بازارهای مسقف تبریز معرفی گردد؛ با وجود اینکه رکود حاکم بر کشور تمام شهرداری ها را با مشکلات مالی مواجه کرده لکن بلدیه تبریز توانسته پروژه های عمرانی خود را پیش ببرد و اقدامات خوبی را در راستای توسعه ی شهری انجام دهد، لذا با همت مسئولین شهرداری این امکان وجود دارد تا بازار صاحب الامر نیز به راسته ای در خور شأن مردم تبدیل شود.

با عنایت به اینکه این بازار در مرکز شهر واقع شده و یکی از مراکز خرید مشهور تبریز به شمار می رود وضعیت ظاهری فعلی آن چیزی جز تاسف را در ضمیر آدمی به وهله ظهور نمی رساند.

فارغ از این مسایل، حال و هوای فعلی صاحب الامر موجب تعطیلی تیمچه ها شده و بازاریان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند، ادامه این وضعیت باری مضاعف بر دوش جامعه خواهد نهاد؛ لذا تحقق وعده های داده شده به این اصناف نه تنها سبب احیاء بازار صاحب الامر خواهد شد بلکه رونقی دوباره به وضعیت کسب و کار این منطقه خواهد داد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *