بازنشری 23 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برگزاری اولین رزمایش نیروی زمینی سوم خردادماه/ طرح خرید تانک T90 و هواپیمای سوخو ۳۰ در ستاد کل نیروهای مسلح

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که به مناسبت ۲۹ فروردین ماه روز ارتش برگزار شد، ضمن تبریک سال نو و روز ارتش، اظهار داشت: اولین رزمایش نیروی زمینی در سال ۹۵ در سوم خردادماه و در منطقه نصرآباد اصفهان برگزار خواهد شد، در این رزمایش از ادوات و تسلیحات نظامی جدید استفاده خواهد شد.

امیرپوردستان گفت: فروردین ماه از ایام‌الله است چرا که دراین روز امام خمینی(ره) ارتشی را که تا انحلال پیش رفته بود، زنده کرد و فرمان تاریخی امام ارتش جدا شده از ملت را به اقیانوس مردم پیوند زد، بعد از این فرمان ارتش جان دوباره گرفت و ایشان با صدور این فرمان مراسم اعتماد خود به ارتش را نشان دادند.

وی ادامه داد: ارتش در روزهای نخست انقلاب دو کار مهم و اساسی انجام داد؛ اول کمک به تشکیل سپاه پاسداران بود که یکی از افسران انقلابی نیروی زمینی به نام سروان کلاهدوز به عنوان قائم مقام کل سپاه برگزیده شد و به همراه شهید نامجو افسران انقلابی ارتش را در سپاه بکار گرفتند، دومین اقدام ارتش در آن روزها مقابله با ضد انقلاب بود، در آن زمان توان اصلی سپاه که عنصری تازه تولد یافته بود به مقابله با توطئه‌ها در داخل محدود می‌شد اما ارتش هم در مرزها و هم در داخل به مبارزه می‌پرداخت که نیروی زمینی در این راه دو هزار شهید را تقدیم انقلاب کرد که ۴۴ نفر از آنها خلبان و کمک خلبان بودند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به روز بیست و نهم فروردین ماه ادامه داد: ما در این روز برنامه‌های زیادی برای خود تعریف کرده‌ایم، که دیدار با خانواده شهدا در تهران و شهرستان‌ها، تجلیل از جانبازان و ایثارگران، برگزاری مسابقات ورزشی برای کارکنان و خانواده‌هایشان، برگزاری مسابقات قرآنی، دیدار از جانبازان قطع نخاع، برگزاری جشن سربازی و تجلیل از سربازان و دیدار با وابستگان نظامی کشورهای دوست و رونمایی از تجهیزات و سلاح‌های جدید از جمله برنامه‌های ارتش در این روز خواهد بود.

امیرپوردستان اظهار داشت: در روز ۲۹ فروردین اجرای باشکوه رژه یگان‌های پیاده موتوری و هوایی با حضور ریاست جمهوری اسلامی ایران در جوار مرقد امام خمینی(ره) در ساعت ۸ صبح را خواهیم داشت. همچنین یگان‌های شناور نیروی دریایی در دریای عمان و دریاچه خزر به انجام رژه خواهند پرداخت.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به تعداد رزمایشات این نیرو در سال ۹۵ گفت: نیروی زمینی ارتش تمرکز خود را به روی آموزش‌های عملی معطوف کرده است ما در سال رزمایش‌های زیادی را انجام می‌دهیم که هیچ کدام رسانه‌ای نمی‌شود تمرین روی نقشه، تمرین پاسگاه فرماندهی و تمرین صحرایی از تمرین‌های نیروی زمینی است. نیروی زمینی در رده‌های تیپ ۱۳ مورد تمرین روی نقشه و ۱۴ مورد تمرین پاسگاه فرماندهی دارد.

امیرپوردستان افزود: اولین رزمایش نزاجا سوم خردادماه در منطقه نصرآباد اصفهان برگزار خواهد شد در کل ۴ مورد رزمایش در سال ۹۵ برای نیروی زمینی تعریف شده است همچنین ۱۷ مورد رزمایش تخصصی در حوزه‌های موشکی، پهپاد، رهایی گروگان و هوانیروز وجود دارد. رزمایش‌های نزاجا حوزه بحران و بلایای طبیعی را نیز شامل می‌شود و حوزه بهداشت و درمان نیز نیروی زمینی ۵ رزمایش را برگزار خواهد کرد که تخلیه مجروحین از آمبولانس و بالگرد از مهمترین کارهای این رزمایش‌ها هستند.

فرمانده نزاجا با اشاره به دستاوردهای این نیرو در سال ۹۵ تصریح کرد: نیروی زمینی در بیست و پنجم فروردین ماه مراسم رونمایی و تحویل دهی دستاوردهای نظامی را به انجام خواهد رساند، رونمایی از سامانه پدافند هوایی بهمن ۵۷ میلی متری خودکششی که بهینه سازی شده، رادارهای x که روی آنها کارهای بسیاری انجام شده که در جنگ‌های نیابتی سلاحی بسیار مهم به شمار می‌آید، خودروی ۶ در ۶ کیان که صدردصد بومی است و قابلیت حمل توپ‌های سنگین را دارد و خودروی تاکتیکی شهرام که یک آزمایشگاه متحرک آشکارساز رادیویی، میکروبی و شیمیایی است.

امیر پوردستان گفت: همچنین تانک “چیفتن” توسط نیروهای بومی بهینه‌سازی شده و به ظرفیت نیروی زمینی اضافه می‌شود. سلاح‌های تک تیراندازی نیز داریم که دوربین‌های دید در شب و دید در روز بر روی آنها نصب شده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: امروز تهدیدات علیه کشور بسیار گسترده شده است و ما متناسب با تهدیدات خود را آماده نگه می‌داریم. و پهپادهایی را نیز در اختیار یگان‌های مستقر در مرز قرار داده‌ایم، رادارهای مراقبت زمینی در مرزهای کشور مستقر شده‌اند و نیروی زمینی برای دفاع از مرزها در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد. تمام تلاش دشمن ظهور گروهک‌ها و نفوذ آنها به مرزهای ایران است که یک مورد آن در اسفندماه رخ داد که دو انتحاری داعش به مرزهای ایران نفوذ کردند که این نفوذ در نطفه خفه شد و هیچ مشکلی به وجود نیامد.

وی با اشاره به اعزام تکاوران تیپ ۶۵ نوحه گفت: ما سربازان نظام هستیم و هرکجا که نظام صلاح بداند ما با قدرت وارد می‌شویم. داعش تهدیدی برای ما نیست، اما امروز فضای جدیدی از تهدیدات به نام جنگ‌های نیابتی آغاز شده است. نیروی زمینی به جهت آنکه در فضای آموزشی عملیاتی قرار بگیرد، این افراد را به سوریه اعزام کرده است. ما داعش را در حدی نمی‌بینیم که یگان‌های خود را درگیر با آنها کنیم.
امیر پوردستان با اشاره به تجهیزات نوسازی شده نیروی زمینی گفت: ما در فضای تحریم شدیدی قرار داریم و وظیفه داریم برای مقابله با این فضا از درون بجوشیم. ما عمده سلاح‌های خود مثل بالگرد، تانک ونفربرها را بهینه سازی کردیم، همچنین ما در حوزه مهمات ۱۰۰ درصد نیازمندی خود را در داخل تولید می‌کنیم، اقتصاد مقاومتی به ما حکم می‌کند تا موانع و مشکلات خود را با دست خود حل کنیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص خرید تسلیحات از کشورهای دیگر در دوران پسابرجام، گفت: خرید تانک T90 و هواپیمای سوخو ۳۰ تاکنون مطرح شده است، ما برای ارتقای ظرفیت‌های دفاعی خود از همه امکانات جهانی استفاده می‌کنیم. خط قرمز ما همان خط قرمزهایی است که رهبری معظم انقلاب در زمینه سلاح‌های میکروبی، شیمیایی و هسته‌ای ترسیم کرده‌اند. ما بحث خرید این تانک را در ستاد کل نیروهای مسلح مطرح کرده‌ایم و خرید T90 هیچ ارتباطی به قطعنامه ۳۰۹۰  ندارد و‌ آمریکایی‌ها مثل همیشه یاوه‌گویی می‌کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سلاح‌های استفاده شده در رزمایش سوم خرداد گفت: بخشی از سلاح‌هایی که در ۲۵ فروردین تحویل داده خواهد شد، در رزمایش بیت‌المقدس نصرآباد استفاده خواهد شد.
امیر پوردستان در پایان خاطرنشان کرد: در ارتش جمهوری اسلامی ایران تیمی به سرپرستی امیر محمدی ودود کتابی را با نام ارتش در گذر از انقلاب منتشر کردند تا نقش ارتش در سالهای نخست انقلاب را به روی کاغذ بیاورند،در  این کتاب ۲۲ بهمن ماه ۵۷ تا ۳۱شهریور ۵۹ را به قلم کشیدند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *