استانی 24 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

تبریزِ ۲۰۱۸ فرهنگ‌سازی و آموزش می‌طلبد/ اتوبوس سلامت به محلات شهر می‌رود

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، با عنایت به ارتقاء سطح سلامت در جامعه طی سال‌های اخیر و ایفای نقش شهرداری تبریز در این زمینه، گفت‌وگویی با علیرضا رحیمی، مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری و رئیس هیئت‌های رزمی آذربایجان‌شرقی داشتیم که در آن عملکرد وی در حوزه سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

رحیمی در این گفت‌وگو از برنامه‌های اداره در سال جاری سخن گفت و به شبهات پیش آمده در خصوص ادغام اداره کل سلامت با سازمان ورزش شهرداری تبریز و جایگزینی با سهرابی پاسخ داد.

مردم از شهرداری سلامت را مطالبه نمی‌کنند

آناج: هدف از شکل گیری مرکز سلامت چه بود و این مجموعه نوپا تا چه حدی توانست به اهداف خود برسد؟

وظایف و نگاهی که نسبت به سازمان شهرداری وجود دارد، چند نوع است؛ یک موضوع اینکه شهرداری به عنوان بازوی دولت است و وظایفی چون کارهای عمرانی ، جمع آوری پسماند و احداث پارک‌ها بر عهده‌ی این ارگان است. دوم اینکه که مردم شهرداری را به عنوان یک نهاد مدنی و غیر دولتی می بینند و این نهاد در مورد تمام اتفاقات و زندگی مردم ذی نفع است.

در واقع شهرداری علاوه بر اینکه خدماتی را ارائه می‌کند، به فکر سلامت شهروندان و مسائل اجتماعی نیز می‌باشد. بر این اساس نیز قانون، مسئله یکپارچگی مدیریت شهر را مطرح کرده که در همه شهرها، تمام اموری که به شهر ها مربوط است ، در شهرداری‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

اما، حقیقتا آمادگی ذهنی نسبت به این مسائل در مدیران ما وجود ندارد و همچنین این مطالبه نیز از سوی مردم در مورد شهرداری وجود ندارد. با این دیدگاه  ما صحبت‌های زیادی با آقای شهردار و اعضای محترم شورای شهر داشتیم و نظرات خود و کارشناسانی که در حوزه پزشکی – اجتماعی فعالیت می‌کنند را مطرح کردیم.

وزارت بهداشت تنها ۲۰ درصد در حوزه سلامت نقش دارد

همانطور که مستحضر هستید سلامت، یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها می‌باشد و دولتی که هم اکنون بر سر کار است، مهم‌ترین شعار خود را در حوزه سلامت مطرح کرده و درصد بیشتری از بودجه خود را برای حوزه اختصاص داده است.

مقام معظم رهبری چند مورد سیاست‌های کلان را ابلاغ کرده که یکی از آنها ، سیاست‌های کلان حوزه درمان است که بسیار علمی و کارشناسی شده می‌باشد. می‌توان گفت، نسخه نجات سیستم سلامت کشور ، اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری است.

به همین دلیل نیز ما خواستیم شهرداری نیز در این حوزه ورود کند، تنها ۲۰% از اتفاقاتی که در حوزه سلامت مردم می‌افتد، مربوط به وزارت بهداشت است، و ۸۰% سلامت یک جامعه و انسان از یکسری مولفه‌هایی نشأت می‌گیرد که خارج از سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت وزارت بهداشت است. برای مثال برای اینکه ترافیک کاهش یابد، وزارت بهداشت در این مورد نمی‌تواند نقشی داشته باشد.

 

 

افزایش پارک‌ها و فضاهای سبز نمونه دیگری است که مستقیما به حوزه سلامت مربوط است ولی وزارت بهداشت نمی‌تواند در عملی کردن این طرح‌ها نقشی داشته باشد.

آقای نجفی، دیدگاهی بسیار باز به این مسئله دارند و بر این باور هستند که شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی است و آن را تنها یک نهاد خدماتی نمی‌دانند.  همین دلایل باعث شد تا مرکز سلامت شکل بگیرد. قبل از شکل‌گیری مرکز سلامت فقط، درمانگاه امام رضا شهرداری وجود داشت که این درمانگاه نیز فقط برای کارکنان شهرداری ارائه خدمات می‌کرد.

می‌خواهیم برای نیازمندان کار کنیم

آناج: سیاست کلی شما در مبحث خدمات رسانی به شهروندان چیست؟

به لطف خدا ابتدا یک مرکز سلامت ایجاد شد، و کم کم این مرکز تبدیل به اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز شد. حال این ارگان که زیر مجموعه معاونت فرهنگی شهرداری تبریز است، دارای چهار مدیریت که عبارتند از: مدیریت اجتماعی، مدیریت سلامت شهروندی، مدیریت طب کار و مدیریت درمان

در درمانگاه امام رضا(ع) ، پرسنل شهرداری به صورت رایگان و برای عموم شهروندان با تعرفه مصوب وزارت بهداشت، بهترین خدمات درمانی را به صورت تخصصی ارائه می‌کند. اخیرا نیز درمانگاه تخصصی قلب و عروق افتتاح شده است.

همیشه دغدغه ما و همچنین اعضای شورای شهر این بوده است که، اگر می‌خواهیم کاری را انجام دهیم، این کار برای کسانی باشد که توانایی کافی را ندارند، یعنی کارهایی که در سطح شهر انجام می‌دهیم برای کسانی باشد که واقعا نیازمند هستند و ما با این دیدگاه، در منطقه محروم، درمانگاه امام جواد (ع) را افتتاح کرده‌ایم. این درمانگاه ها نیز از جهت کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد و پزشکانی که در بیمارستان بین المللی و برخی بیمارستان‌های خصوصی مشغول هستند را به این درمانگاه‌ها جذب کرده‌ایم.

سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش رایگان دادیم

آناج: اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در حوزه فرهنگ سازی و آموزش چه اقداماتی انجام داده است؟

بحث آموزش که آنرا مطرح کردید، مسئله بسیار مهمی است و ما این امر را در خانه‌های سلامت بسیار پیگیر بوده‌ایم و سال گذشته در همین خانه‌های سلامت ۲۵۰۰ ساعت آموزش رایگان به مردم  داده شد. این آموزش‌ها در حوزه تغذیه، روانشناسی ، بحث اعتیاد و خانواده صورت گرفت که مردم نیز استقبال کردند.

استقبال ۱۷ هزار نفری در عرض سه ماه

آناج: آیا مردم از این آموزش ها استقبال کردند؟

ما در ۳ ماه آخر سال طرحی را به نام طرح توانمندسازی اجتماعی شهروندان اجرا کردیم، که هفده هزار شهروند تبریزی از این امر استقبال کردند.  در بحث سلامت موضوعی مطرح است که ما تا شیوه‌ی زندگی را تغییر ندهیم، پیشگیری‌های لازم اتفاق نخواهد افتاد و این پیشگیری‌ها با آموزش امکان پذیر است؛ ما تلاش کرده‌ایم در این دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنیم با این روال پیش برویم.

تبریز خالی از معتاد و گدا نیست

آناج: در حوزه پیشگیری از اعتیاد و درمان

مرکز ماده ۱۶ برای اولین بار در کشور تاسیس شد و استانداری این محل را در اختیار ما قرار داد؛ بالغ بر ۴ میلیارد و سیصد میلیون تومان شهرداری هزینه کرد و در هیچ نقطه از ایران چنین اتفایق نیافتاده بود که یک شهرداری در بحث پیشگیری از اعتیاد چنین فعالیتی را انجام دهد.

البته این موضع نیز به صورت مستقیم در حوزه کاری ما نبود و تلاش ما بیشتر بر این است که در بحث پیشگیری فعالیت‌هایی را انجام دهیم ولی با همکاری‌هایی که با سردار نصرتی داشتیم، شهرداری نیز سرمایه گذاری برای این طرح را بر عهده گرفت در نتیجه با این فعالیت‌ها ما موفق شده‌ایم تا تعداد معتادان متجاهر را در سطح شهر کاهش دهیم. بنده نمی توانم بگویم تبریز بدون معتاد و گداست.

خانه های سلامت باید زیر نظر اداره کل سلامت باشند

آناج: چالش های پیش روی اداره کل سلامت چیست؟

اداره کل سلامت یک مجموعه نوپا و جدید است، زمانی که ما مسئولیت آن را پذیرفتیم شرط بر این بود که این سازمان مورد حمایت قرار بگیرد و البته آن میزان حمایتی که در توان بود توسط آقای شهردار انجام پذیرفت. ما، همچون سایر مجموعه‌های شهرداری از جهت مالی و جهات گوناگون که  باعث تقویت این سازمان می‌شود ، مورد حمایت قرار گرفتیم؛ با مشکلات مالی بسیاری مواجه بوده‌ایم ولی سعی ما بر این بوده است که این مشکلات را حل کرده و پیش ببریم.

عقیده بنده این است که همچون سازمان ورزش که یک تجربه خوب برای شهرداری است، که امکان ورزشی در اختیار مدیریت و سازمان ورزش قرار گرفته است. این طرح نیز باید در حوزه بهداشت اتفاق بیافتد و خانه‌های سلامت، زیر نظر اداره کل سلامت باشند. البته آقای حاجی‌زاده این موضوع را در کمیسیون فرهنگی مطرح و آنرا به تصویب رساندند.

بودجه ۱۶ میلیاردی برای این حجم فعالیت کافی نیست

آناج: بودجه اداره در سال جدید چه میزان است؟

بودجه سال ۹۵ در چند حوزه در نظر گرفته شده است و چون ما به شکل یک سازمان نیستیم، بودجه مستقل نداریم؛ برخی بودجه‌های ما عبارتند از: بودجه‌های پژوهشی، امور اجتماعی و غیره؛  اما بودجه درمانگاه بالغ بر ۶ میلیارد تومان است و برای سایر فعالیت ها نیز در حدود ۱۰ میلیارد در نظر گرفته شده است.

 

 

قطعا با این حجم از فعالیت‌ها این میزان بودجه کافی نیست ولی با اینکه از لحاظ بودجه با مشکل مواجه هستیم ولی حمایت مسئولین استان باعث دلگرمی است و انشاء الله در سال آینده نیز مشکلات بودجه حل می‌گردد.

چارت جدید وزارت کشور برای شهرداری تبریز

آناج: می گویند با ادغام اداره کل سلامت و سازمان ورزش جایگزین آقای سهرابی خواهید شد؟

اصلا اینطور نیست و بنده این موضوع را رد می کنم؛ در چارت پیشنهادی که وزارت کشور برای شهرداری ابلاغ کرده است، سازمان‌های مستقل وجود ندارند، سازمان ورزش، سازمان فرهنگی هنری، مرکز سلامت، اجماع شده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز را تشکیل می دهند که این سازمان، زیر مجموعه معاونت فرهنگی است. در زیر مجموعه این سازمان نیز مدیریت‌هایی همچون: مدیریت ورزشی، مدیریت سلامت، مدیریت فرهنگی هنری و مدیریت اجتماعی وجود دارد.

این حرکت از لحاظ چابک سازی سازمانی، حرکت مثبتی است و ما نیز موظف به اجرای این چارت هستیم. با توجه به گستردگی فعالیت‌هایی که در این حوزه‌ها وجود دارد، قطعا باعث آزادتر شدن سازمان شهرداری خواهد شد.

آقای سهرابی هم یکی از مدیران خوش فکر، توانمند و موفق می باشند و این همه تمجیدهایی که از سازمان ورزش انجام می‌گیرد بیشتر بخاطر فعالیت‌های مثبت و مدیریت وی است.

آناج: احداث مرکز توانبخشی به کجا رسید؟

به لطف خدا، در شرایط بسیار خوبی است، کارهای ساختمانی نیز تقریبا تمام شده و دستگاه‌های آن نیز به دست ما رسیده و نصب گردیده است. احتمالا در ظرف دو یا سه هفته آینده بهره برداری خواهد شد.

آناج: آیا احداث خانه‌های سلامت در سال ۹۵ ادامه خواهد داشت؟

ما تابع و مطیع سازمان شهرداری هستیم. شهرداری برای سال بعد تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را در اولویت قرار داده است. اعتقاد شخصی بنده نیز این است که ما بجای ساخت‌وساز  از بعضی محل‌های موجود که متعلق به شهرداری یا حتی مردم است، چه به شکل اجاره و چه به شکل خیریه استفاده کنیم؛ افزایش تعداد کمی این خانه‌ها نیز جزو اولویت‌های ما نمی‌باشد.

تبریزِ ۲۰۱۸ فرهنگ‌سازی و آموزش می‌طلبد

آناج: برای سال ۹۵ چه برنامه هایی دارید؟

ما برای سال جدید چند طرح بسیار مهم داریم. یکی از این طرح‌ها توانمند سازی اجتماعی شهروندان است.  برای رویداد سال ۲۰۱۸ نیز  باید در بحث نرم افزاری به فرهنگ‌سازی و آموزش اهمیت بسیار زیادی دهیم. اگر به این مسئله اهمیت ندهیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

در حوزه‌هایی همچون: ترافیک، خانواده، کنترل خشم و استرس ، می‌توانیم با آموزش‌های مناسب میزان این مشکلات را کاهش دهیم. برای این مسائل ما طرح جامعی داریم که با همکاری معاونت پیش‌گیری قوه‌ی قضائیه ، این طرح انجام خواهد شد. فاز اول این طرح در سال قبل در خانه‌های سلامت اجرا شد امسال نیز با قدرت ادامه خواهد یافت.

در بخشی از این طرح ما از بیلبورد‌های سطح شهر استفاده خواهیم کرد که از هم اکنون مجوز ۷۰ بیلبورد اخذ شده است.

از اتوبوس سلامت تا سنجش عدالت

طرح دیگر ما اتوبوس سلامت می‌باشد که در آن با حضور در محلات و اجرای برنامه های متنوع به امر آموزش خواهند پرداخت. این طرح همزمان با هفته سلامت ، یک اردیبهشت کلید خواهد خورد و هر روز در ۳ منطقه حضور پیدا خواهند کرد؛ در این طرح برنامه های شاد متنوعی برگزار خواهد شد و در کنار آن آموزش های فرهنگی لازم به شهروندان ارائه خواهد شد؛ پزشکان به صورت رایگان مردم را ویزیت کرده و مشاوران حقوقی به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

 

 

از طرح‌های دیگر سال آینده، طرح سنجش عدالت در سلامت است که دکتر دبیری نیز تاکید بسیار زیادی بر روی آن دارند و در این طرح نیز از یک اردیبهشت ماه مامورین ما برای جمع آوری اطلاعات به خانه‌های شهروندان مراجعه خواهند کرد. البته دانشگاه علوم پزشکی همکاری زیادی را در این زمینه با ما داشته است.

طرح دیگر ، بحث درمان کارکنان شهرداری است. یکی از مهم ترین طرح‌های ما در سال جاری همین طرح درمان کارکنان سازمان شهرداری خواهد بود که در پی آن تمامی افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار خواهند گرفت و شهرداری با تمامی بیمارستان ها اعم از خصوصی و دولتی طرف قرارداد خواهد بود.

برخی از پزشکان تیم در دوپینگ ورزشکاران نقش دارند

آناج: در باشگاه های بدنسازی سطح شهر مواد انرژی زا زیادی مصرف می شود و عواقب ناخوشایندی در پی دارد؛ کدام نهاد مسئول نظارت بر این باشگاه ها است؟

هر نوع دارو و مکملی که وارد کشور می شود ، تنها مرجع ارائه این داروها، داروخانه‌ها هستند و نظارت بر آنها به صورت مستقیم به عهده وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌ علوم پزشکی تبریز است.

اگر خارج از  داروخانه‌ها مثلا در باشگاه‌ها دارویی ارائه شود غیر قانونی است هرچند اگر دارو و مکمل خوبی باشد، مسئول نظارت این مسئله در باشگاه ها بر عهده‌ی حراست سازمان ورزش جوانان و هیئت پرورش اندام می باشد و این نظارت ها هم انجام می‌گیرد اما نمیدام تا چه حدی موثر است، ولی اگر در داروخانه‌ها ارائه شود زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود.

باید بگویم در دنیا تغذیه‌ی ورزشی به عنوان یک علم است و در این علم مکمل‌های مناسب، تغذیه های بعد مسابقه، قبل مسابقه و این گونه مسائل مشخص می‌شود منتهی بین اینها راه فراری به نام دوپینگ می باشد؛ متاسفانه این مسئله بسیار رایج است و حتی در برخی تیم‌ها پزشک هم به ورزشکار دوپینگی کمک می‌کند که حتی در استان ما هم این موارد بسیار است. هم اکنون ورزشکاران از یک سری آمپول‌هایی استفاده می‌کنند که عوارض بسیار خطرناکی دارند. این مکمل‌های غیر قانونی مضرات بسیاری دارد و سلامتی ورزشکاران را از هر جهتی تهدید می‌کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید اطلاع رسانی‌های لازم صورت بگیرد تا شاهد این مسائل نباشیم.

در بحث دوپینگ نیز همواره آئین نامه‌های جدید ارائه می‌شود و در حاشیه مسابقات چین نیز کنگره‌ای برگزار شد و دیده شد که چه اندازه داروهای دوپینگ جدید وارد شده است و می‌تواند مشکل ساز باشد.

آناج: پزشک تیم تراکتور از نبود کلینیک تخصصی در تبریز اعلام نارضایتی کرده بود، آیا برنامه ای برای رفع این مشکل دارید؟

فرمایشاتی که ایشان فرموده‌اند کاملا صحیح و منطقی می‌باشد و ما در قالب مرکز توانبخشی سعی خواهیم کرد تا این مشکل را برطرف سازیم. در این مرکز علاوه بر بخش ارزیابی وضعیت بازیکنان، سعی می‌کنیم مجموعه را به مرکز مورد تایید فیفا تبدیل کنیم که کار درمان نیز در این مرکز انجام گیرد. این را به شما قول می‌دهم امکاناتی که در این مرکز ارائه خواهد شد در هیچ نقطه ایران وجود نخواهد داشت.

ما نهایت خدماتی که می‌توانیستیم برای این تیم انجام دهیم را، انجام دادیم. از جمله اینکه همه‌ی خدمات درمانی را در کلینیک خودمان ارائه کردیم.

وعده هایی که به سرانجام نرسید

آناج: شما به عنوان رئیس هیئت ورزش های رزمی استان، آخرین وضیعت ورزش های رزمی در استان را چگونه تحلیل می کنید؟

خوشبختانه ورزش‌های رزمی، همانطور که مستحضر هستید جزو ورزش‌های ذاتی استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد. اما وضعیت کنونی، وضعیت رضایت بخشی نیست و علل زیادی دارد؛ برای مثال ساماندهی سبک‌های رزمی بیش از حد دچار آشفتگی است. دلیل دیگر آن تنش‌هایی است که در هیئت‌های ورزشی قبلی وجود داشت. من از زمانی که در این حوزه حضور پیدا کرده‌ام تمام تلاشم بر این بوده که آرامش را برقرار کنم و حمایت‌های مالی نیز صورت بگیرد.

بنده دو قول را داده بودک که متاسفانه نتوانستم عمل کنم. یکی ایجاد خانه هنر رزمی و دومی برگزاری مسابقات رزمی جایزه بزرگ؛ امسال تلاشمان را برای برگزاری این مسابقات خواهیم کرد.

به دنبال انجام کار ماندگار هستم

آناج: عملکرد هیئت ورزش رزمی استان را برای ما شرح دهید. 

ورزش های رزمی دارای شاخه های گوناگون است آن رشته ای که جزو زیر مجموعه ما قرار می‌گیرد را مورد پوشش قرار داده‌ایم. دو سال پیاپی است که ما قهرمان جوانان جهان را در استان خودمان معرفی کرده‌ایم؛ در بخش بانوان نیز فعالیت‌های مثبت بسیاری داشته‌ایم. ولی اعتقاد بنده این است که شاید کار ماندگاری که بتوانم انجام دهم، همین مسئله خانه‌های رزمی است که پیگیر آن هسیتم.

آناج: آیا برنامه‌ای برای ادامه حضور در هیئت دارید؟

بنده هیئت رزمی را نزدیکترین هیئت به خودمان می دانم و سعی ما بر این بوده است که بتوانیم تحولی را ایجاد کنیم.

آناج: حرف آخر…

از شما تشکر می کنم که این وقت را در اختیار ما قرار دادید، آناج یکی از برترین و تاثیرگذارترین پایگاه های خبری است که توانسته گام های خوبی را در حوزه های مختلف بردارد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *