اسلایدر 25 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

میرتاج الدینی: سی سال سرمایه ی مس آذربایجان به صنایع ملی مس گسیل شد و امروز زمان بازگشت آن فرارسیده است/عده ای بدلیل منافع خود از تخصیص حق مردم آذربایجان نگرانند

به گزارش آوای ورزقان، سید محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت دهم درخصوص روند طرح های توسعه ای مس آذربایجان و شهرک صنعتی مس سونگون به خبرنگار زیتون گفت: توسعه ی مس آذربایجان یکی از مهمترین مصوبات سفر استانی دولت گذشته بوده و یکی از موضوعات اساسی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود.

وی افزود: در فاز اول، فرآیند کارخانجات ذوب،پالایش و اسید سولفوریک با رقم ۵هزار میلیارد تومان به تصویب رسید و در فاز دوم با هدف اشتغالزایی پایدار، توسعه ی شهرک صنعتی مس سونگون بهمراه صنایع پایین دستی مس، در دست اقدام قرار گرفت.

میرتاج الدینی اظهار داشت: این طرح پس از بررسی های کارشناسی و با هزینه کرد بالای هزارمیلیارد تومان برای خرید تجهیزات و سوله گذاری آغاز بکار کرد و مکان یابی شهرک صنعتی نیز انجام گردید. اما بعدها به دلایل غیرکارشناسی و بعضا شائبه دار سهم ۵هزار میلیاردی مس آذربایجان را قطع کردند.

وی افزود: درحالی که ذوب و پالایش مس برای توسعه ی منطقه ضروری بوده و این طرح با توجیه منطقی آغاز بکار کرد اما کنسانتره ی معادن آذربایجان را به کرمان منتقل می کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور دولت دهم درخصوص گردش مالی شرکت مس آذربایجان خاطرنشان کرد: شرکت مس آذربایجان را نباید منفصل از شرکت صنایع ملی مس ایران تصور کرد.

میرتاج الدینی گفت: شرکت صنایع ملی ایران باید تا مرحله ی تکمیل طرح های مصوب در مس آذربایجان سرمایه گذاری کرده و سهم ۵هزار میلیاردی آذربایجان را به طور کامل پرداخت کند.

وی افزود: به این راحتی نیست که طرح عظیم توسعه ی صنعت مس آذربایجان با بررسی های کارشناسی آغاز بکار کرده و امروز برخی مقامات دم از نامقرون بودن صرفه اقتصادی این طرح بزنند.

نماینده ی اسبق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سی سال سرمایه ی مس آذربایجان به صنایع ملی گسیل شد و امروز زمان بازگشت این سرمایه فرارسیده است. این مطالبه ی بحق مردم منطقه است که برای رفع مشکل اشتغال، صنعت مس آذربایجان توسعه یابد.

وی افزود: عده ای بدلیل منافع خود از تخصیص اعتبارات مصوب و بحق مردم آذربایجان نگرانند. این درحالی است که در صورت تحقق و اجرایی شدن طرح مس سونگون، مشکل اشتغال جوانان استان به صورت کلی رفع و در مرحله ی اول ۷الی ۱۲ هزار نفر مشغول بکار شده و به صورت غیرمستقیم تا دوبرابر این ارقام اشتغالزایی انجام می شود.

میرتاج الدینی در پایان گفت: توسعه ی مس آذربایجان اولویت اصلی استان بوده و درصورت راهیابی به مجلس شورای اسلامی برای تحقق این طرح راحت نخواهم نشست و درصورت نیاز، وزیر صنعت را به پای استیضاح خواهم کشاند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *