بازنشری 26 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ادعای فاکس نیوز: باید در مقابل چنگ و دندان ایران بایستیم/ اس-۳۰۰، آغاز ماجراست

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاکس نیوز در گزارشی نوشت: به تازگی اخباری مبنی بر تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران منتشر شده است. پیامدهای این خبر و مواردی که در لیست خرید نظامی ایران قرار دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد.
به ادعای این گزارش، این مسئله می‌تواند به رقابت تسلیحاتی منطقه دامن بزند. در پی اقدامات ایران، متحدان آمریکا در خاورمیانه به فکر تهیه سلاح‌های پیشرفته می‌افتند و رژیم صهیونیستی نیز سلاح‌های خود را توسعه خواهد داد. از آن مهمتر کشورهای غربی ممکن است به همین دلیل، روش مقابله نظامی با ایران را تغییر دهند و یا این مسئله بر نحوه عملیات آن‌ها در خلیج فارس تأثیر بگذارد.
ایران نخستین بار است که در ۴۰ سال گذشته سامانه دفاع موشکی خود را تقویت می‌کند. اما این کشور به این مسئله قناعت نخواهد کرد و به دنبال خرید سلاح‌های پیشرفته دیگر است. «حسین دهقان،» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران،  در ماه فوریه (۲۹ روز منتهی به ۱۰ اسفند ۹۴) لیستی ۶ میلیارد دلاری از سلاح‌هایی که تهران قصد خرید آن‌ها را دارد به مسکو تحویل داد. موشک کروز ضد کشتی مافوق صوت، جنگنده چندمنظوره سوخوی-۳۰ و تانک تی-۹۰ از جمله موارد ذکر‌شده در این لیست هستند.
در ادامه این گزارش ادعا شده است: در صورت دسترسی ایران به این سلاح‌ها، این کشور می‌تواند تغییر شگرفی در دفاع هوایی خود ایجاد کند و همچنین کنترل بر خلیج فارس، تنگه هرمز و شمال دریای عرب را افزایش دهد. همه این‌ها در کنار روند آزمایش‌های موشکی ایران و افزایش توان این کشور در زمینه مذکور رخ خواهد داد.
دولت اوباما اعلام کرده است قصد دارد به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت، تحویل انواعی از این سلاح‌ها مانند سوخوی-۳۰ که ادعا می‌شود خرید آن ناقض قطعنامه سازمان ملل است را وتو کند. اما به نظر می‌رسد ایران از این تهدیدها هراسی ندارد و اعلام کرده است قرارداد خرید سوخوی-۳۰ امسال به نتیجه خواهد رسید.
به ادعای این گزارش، خوش‌خیالی ایران بی‌دلیل نیست؛ زیرا بر اساس قطعنامه شورای امنیت، مجازاتی به صورت خودکار علیه ایران یا روسیه به دلیل نقض ممنوعیت خرید و فروش این نوع سلاح‌ها وضع نخواهد شد. از آن جا که این نوع قراردادها ناقض برجام نیست، همچنین نمی‌تواند تحریم‌های سابق ایران را بازگرداند.
به ادعای نگارنده این گزارش، بنابراین آمریکا ناچار خواهد شد برای مقابله با ایران در این زمینه، ائتلافی جدید تشکیل دهد یا ناامیدانه شاهد امضا و اجرای چنین قراردادهایی میان تهران و مسکو باشد. در این صورت تعادل نظامی خاورمیانه متزلزل خواهد شد.
در انتهای این گزارش ادعا شده است: آمریکا نباید تنها به وتوی این قراردادها بسنده کند؛ گرچه انجام این اقدام بسیار ضروری است. بلکه باید به سرعت دست به کار شده و ائتلافی علیه ایران و روسیه در صورت ادامه انجام اقداماتی از این دست و امضای چنین قراردادهایی تشکیل دهد. واشینگتن همچنین باید به صورت یک‌جانبه تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها و افراد ایرانی و روس که ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت هستند، وضع کند.
انتهای پیام/
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *