تولیدی 27 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جالی خالی تندیس مفاخر و نمادهای شهرستانی در میادین شهر ورزقان

آوای ورزقان: جالی خالی تندیس مفاخر و نمادهای شهرستانی در میادین شهر ورزقان

به گزارش پایگاه خبری آوای ورزقان وبلاگ انعکاس ورزقان شهرستان ورزقان نوشت: سنبل ها و نمادهای شهری می توانند به عنوان یکی از  شاخصه های اصلی در بحث گردشگری مطرح شوند که می توان از آن برای معرفی بهتر جاذبه های شهری بهره برد.

بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا با بهره گیری از الگوهای طبیعی و تاریخی اقدام به نصب نمادها و تندیس هایی در شهر می کنند که به نوبه خود علاوه بر جنبه بصری و زیبایی خاصی که به شهر می بخشد می تواند در جذب گردشگر نیز موثر باشد.

شهرستان ورزقان با داشتن مفاخر به نام کشوری، مناظر طبیعی و تاریخی بسیار غنی، متأسفانه تا کنون هیچ گاه نتوانسته از ظرفیت‌های موجود خود به نحو مطلوب استفاده نماید.

عدم برنامه ریزی و آینده نگری در بحث المان‎های شهری سبب شده است نمادهای میادین شهر ورزقان در طول سال‌ها به دفعات مورد تغییر و تحول قرار گیرد و هر شهرداری با ایده نو، درصدد تغییر نمادهای میادین با تخریب آن‌ها برآمده است و یا اینکه با صرف هزینه های گزاف از نمادها و سمبل هایی استفاده شده که چندان به چشم نمی آید و دارای قدرت  تاثیرگذاری به عنوان یک جاذبه شهری حرفی برای گفتن ندارد.

چند مورد از نمادها و سمبل‌های شهرستان ورزقان جهت پیشنهاد و نصب آن ها در میادین شهر ارائه می‌گردد.

مس سونگون

طراحی و احداث نماد مس سونگون به عنوان سرزمین طلای سرخ ایران در ورودی شهر ورزقان با توجه به وجود معادن مختلف و ذخایر بالقوه مس در این منطقه، می تواند یکی از نمادهای خوب برای شهرستان ورزقان باشد.

علامه محمد تقی جعفری

طراحی و نصب تندیس عالم بزرگ جهان اسلام ملقب به فیلسوف شرق آیت ا… محمد تقی جعفری در یکی از میادین شهر ورزقان می تواند گوشه‌ای از زحمات این عالم به نام را جبران کند.

زادگاه پدری ایشان روستای سقای از توابع بخش خاروانای ورزقان است.

 

ستارخان (سردار ملی)

طراحی و نصب تندیس ستارخان (سردار ملی) به عنوان یکی از سرداران بزرگ ایران زمین که زادگاه آن روستای سردارکندی ورزقان است می تواند نماد دیگری برای شهر ورزقان باشد.

تندیس نصب شده سردارملی در یکی از میدان های شهر در شأن شهرستان ورزقان که زادگاه سرداری چون ستارخان است، نیست.

عدس

شهرستان ورزقان که یکی از قطب های تولید عدس در استان و حتی کشور است لزوم طراحی و نصب نماد عدس در یکی از میادین شهر بیش از پیش احساس می شود.

فلامینگو

طراحی و نصب تندیس فلامینگو که از گونه های بومی حیات و وحش شهرستان است می تواند حائز اهمیت باشد و علی رغم نصب آن در یکی از میادین شهر ورزقان در چند سال پیش ، متاسفانه اندازه و ابعاد آن متناسب با وسعت میدان نبود و زیاد به چشم نمی آمد به همین دلیل شاید کمتر شهروندی تا حالا متوجه آن شده است.

 

و چندین نماد دیگر . . .

 

دنیای امروز دنیای برند سازی است  و اگر به گردشگری به عنوان یک صنعت بنگریم باید برای گردشگری شهرمان نیز برند های خاصی تعریف کنیم که هر کدام زاویه ای از جاذبه های گردشگری در بخش طبیعی، صنعتی، تاریخی، تفریحی و دست ساز را شامل شود تا بتوانیم آنگونه که باید و شاید در معرفی ورزقان موفق عمل کنیم.

امیدوارم مسئولین محترم شهرستان به خصوص شهردار و شورای شهر ورزقان جهت نصب نمادهای شهرستان دست به کار شوند و یا تلفیقی از مفاجر و نمادهای شهرستان را در یکی از میدان شهر جامعه عمل بپوشانند.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *