استانی 15 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آقازاده‌هایی که کار نمی‌کنند و حقوق می‌گیرند!/ هرکس از حقوق کارگران دفاع کرد به وی برچسب زدند!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج: با توجه به مشکلات اخیر شهرداری تبریز در پرداخت حقوق کارگران و عدم اجرای برخی پروژه‌های شهرداری به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار گفتگویی با علی شیاری عضو شورای شهر تبریز داشتیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

شهرداری و شرکت‌های تنظیف به تهدات خود در قبال یکدیگر عمل نمی‌کنند!

آناج: به نظر شما دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران چیست؟

در این خصوص باید بگویم شرکت‌های تنظیف و شهرداری اوصاف و تهداتی نسبت به یکدیگر دارند که در عمل هیچکدام به آنها عمل نمی‌کنند به این صورت که در بخشی از قرارداد آنها ذکر شده اگر شهرداری در ارائه اعتبار لازم برای شرکت‌ها تاخیری داشته باشد، پیمانکار بایدحداقل ۲ ماه حقوق کارگران را تا واریز مبلغ لازم از طرف شهرداری، خود پرداخت کند تا در واریز حقوق کارگران تاخیری پیش نیاید اما در قبال آن شهرداری هم تعهد نموده که به شرکت‌ها پیش‌پرداخت دهد که این امر نیز چندان عملی نمی‌شود. از طرفی دیگر شرکت‌های تنظیف توان مالی زیادی ندارند و زمانی که شهرداری در پرداخت حقوق کارگران عاجز می‌ماند پیمانکاران نمی‌توانند از اعتبار شرکت حقوق آنان را پرداخت کنند.

مقصر اصلی تاخیر در پرداخت حقوق کارگران کیست؟!

آناج: به نظر شما مقصر اصلی در تاخیر حقوق کارگران چه کسی است؟!

عرف ما بین شهرداری و شرکت‌های تنظیف به این ترتیب است که شهرداری چک را به نام حقوق کارگران صادر و به پیمانکار ارائه می‌کند و پیمانکار به جز پرداخت حقوق کار دیگری انجام دهد، لذا در تاخیری که رخ می‌دهد مقصر شرکت‌ها نیستند بلکه مقصر اصلی شهرداری است که اعتبارات لازم را به شرکت در زمان مقرر نمی‌دهد.

هرکسی می‌خواهد از کارگران دفاع کند به وی برچسب استفاده ابزاری می‌زنند!

آناج: تبدیل قرارداد نیروهای حجمی و شرکتی به کار معین در چه مرحله‌ای است؟!

متاسفانه وقتی کسی از حقوق کارگران دفاع می‌کند به وی برچسب استفاده ابزاری از کارگران برای پیشبرد اهداف انتخاباتی می‌زنند، اصلا بگوییم استفاده تبلیغاتی می‌باشد. اگر حق است انجام دهید و اگر نا حق است رد کنید! بنده آن طرح دو فوریتی تبدیل قرارداد را نوشتم و اکثریت اعضا آن را امضا کردند و با رأی قاطع به تصویب اعضا رسید و به فرمانداری ارسال شد که در جوابیه، فرمانداری در خصوص چگونگی انجام آن از شورا سوال پرسیده و آن را رد نکرده است اما با این حال بنابه دلایلی در شورا بایگانی شده است!

اگر طرح کارگران ایراد دارد بگویند اشتباه کردیم رای دادیم!

آناج: آیا هیئت رئیسه می‌تواند مانع مصوبه‌ی شورا شود یا در آن وقفه‌ای ایجاد نماید؟

در این زمینه باید بگویم مصوبه‌ی شورا با رای اکثریت اعضا می‌تواند تایید و یا رد شود و هیئت رئیسه نمی‌تواند از اجرایی شدن آن ممانعت کند که این موضوع توسط مشاور حقوقی شورای شهر نیز تایید شد. بنابراین درخواست ما این است که آن مصوبه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد و همه اعضا نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص نحوه اجرایی کردن آن اعلام کنند که این نیز از دو حالت خارج نیست، اگر آن مصوبه به کلی ایراد دارد و اجرای آن ممکن نیست بگویید اشتباه کردیم رای دادیم و اگر درست است به آن پایبند باشید و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید. اما به طور کلی باید بگویم فرمانداری فقط در نحوه اجرایی شدن آن سوال دارد که این نیز قابل حل است چرا که ما برای پیشبرد این طرح حدود ۵ میلیارد تومان کسری داریم که این را نیز می‌توان در قالب هبه و یا تخصیص اعتبار در بودجه ۹۴ حل نمود.

رعایت عدالت بین مناطق با متمرکز نوشته شدن بودجه شهرداری تحقق می‌یابد

آناج: به نظر شما چگونه می‌توان عدالت را در بین مناطق رعایت کرد تا محرومیت افزایش پیدا نکند؟!

پیشنهاد بنده این است که برای رفع محرومیت، بودجه‌ی تبریز متمرکز نوشته شود بدین معنا که درآمد حاصل شده را به خزانه تبریز واریز کنیم و بر حسب نیاز اجتماعی و شهری این بودجه را در سطح شهر تقسیم کنیم مثلا بگوییم ما به ۱۰ پارک،کتابخانه،مراکز فرهنگی و غیره، در مناطق مختلف نیاز داریم و دیگر سخنی از عدم اعتبار کافی آن منطقه به زبان نیاوریم. اکنون منطقه‌ای وجود دارد که ۲۵۰ میلیارد در سال جاری بودجه داشته است و این درحالی است که آن منطقه درآمدهای بالایی دارد و هزینه‌هایش کمتر است و دلیل آن این است که در این مناطق برخوردار نیازی به مسیرگشایی،فضای سبز و اقدامات دیگر نمی‌باشد اما در مقابل آن منطقه‌ای را داریم که نیاز به مسیرگشایی دارد و درآمدهای چندانی ندارد اما نیازهایش بسیار بالا است ولی بودجه ناچیزی دارد.با توجه به مواردی که ذکر گردید به این نتیجه می‌توان رسید که اگر ما بودجه را متمرکز کنیم طی چند سال آینده فاصله میان مناطق کمتر خواهد شد اما اگر روش فعلی ادامه پیدا کند روز به روز فاصله و محرومیت افزایش خواهد یافت.

پروژه‌های متوقف شده آنهایی هستند که معین قرار داده شده‌اند

آناج: چرا پروژه ها در مناطقی که معین قرار گرفته‌اند اجرایی نمی‌شود؟!

شهرداری تبریز برای مناطق محروم معین تعیین کرده است به این معنا که شهرداری منطقه ۱ باید پروژه ‌ی منطقه ۱۰ را انجام دهد که این امر تاکنون چندان مفید نبوده است چراکه تحقق درآمدی حاصل نمی‌شود و شهرداری منطقه یک ابتدا مجبور است طرح‌های خود را عملی کند و با این وجود دیگر اعتباری برای مناق معین قرار گرفته شده باقی نمی‌ماند و اکثریت پروژه‌هایی که متوقف شده‌اند یا به طور کلی هنوز اجرا نشده‌اند آنهایی هستند که معین قرار داده شده‌اند.

آقازاده‌هایی که کار نمی‌کنند و از شهرداری حقوق می‌گیرند!/در هر اتاق چند پرسنل بیکار داریم!

آناج: با توجه به تصویب لایحه افزایش دو منطقه جدید به شهرداری تبریز، آیا نیروهای انسانی جدیدی جذب خواهد شد؟!

در این خصوص باید گفت اگر به جای ۱۲ منطقه ۱۶ منطقه هم داشته باشیم نیازی به بکارگیری نیروی جدید نخواهیم داشت چراکه نیروهای موجود هم اضافی هستند! شما اکنون اگر به مناطق تشریف ببرید مشاهده خواهید کرد که در هر اتاق چند نفر بیکار نشسته‌اند لذا از آنها می‌توان در مناطق جدید استفاده کرد؛  اگر قرار باشد شهرداری با این کار جذب نیرو کند شورا و قانون را دور زده است. در حال حاظر بعضی از شرکت‌ها به کسانی حقوق می‌دهند که پیمانکار تا به حال صورت دریافت کننده آن حقوق را هم ندیده است و معلوم هم نیست این افراد چه کسانی هستند یا مثلا افرادی هستند که پیمانکار به آنان به عنوان کارگر تنظیف حقوق می‌دهد ولی چون این افراد آقا زاده تشریف دارند در جاهای مختلف مسئول دفتر شده‌اند!

شهرداری به دنبال ارائه بودجه ۵هزار میلیاردی به شورا/بودجه ۳هزار میلیاردی سال جاری تبلیغاتی بود که محقق نشد

آناج: آیا تحقق بودجه را در سال جاری داشتیم؟!

متاسفانه در سال جاری بودجه شهرداری واقع بینانه تنظیم نشد و بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی داشت چراکه بودجه واقعی تبریز ما بین ۱۵۰۰ الی ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌باشد و بودجه ۳ هزار ملیاردی که برای سال ۹۳ تنظیم شد بیش از هزار میلیارد آن اوراق مشارکت و وام می‌باشد که محقق نیز نشده است. از طرفی دیگر وقتی ما بودجه را تبلیغاتی تصویب می‌کنیم فشار مضاعف بر روی مردم اعمال می‌شود و دلیل آن این است که وقتی می‎‌بینیم بودجه تحقق نمی‌شود شهرداری به ناحق از مردم پول می‌گیرد و این یعنی قانون شکنی در شهرداری تبریز! اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که ما در تبریز تعداد انگشت شماری پروژه‌ی عظیم در حال اجرا داریم که آن هم به کمک بانک شهر صورت گرفته است و روند پر سرعت اجرای آنها نیز به خاطر ارائه تسهیلات توسط بانک شهر می‌باشد و شهرداری از بابت تحقق در آمدی آنها را اجرا نمی‌کند. اما مشکل بزرگی در طی ۶ ماه عظیم خواهیم داشت و آن این است که زمان باز پرداخت اقساط این بانک فرا خواهد رسید و آن مناطقی که تحقق درآمدی نداشته‌اند دچار مشکل خواهند شد و این درحالی است که شنیده می‌شود شهرداری قصد دارد بودجه‌ی ۴ الی ۵ هزار میلیاردی برای تصویب به شورا ارائه کند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *