سراسری 15 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تقدیر معاون اول دستگاه قضا از رسانه ملی/ /فعلا بازداشتی در پرونده «پدیده» صورت نگرفته است/ آیا کیفرخواستی برای عوامل فتنه ۸۸ صادر می‌شود؟

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» در هفتاد و چهارمین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر(ص) و همچنین سالگردحماسه ۹ دی تصریح کرد: ۹ دی ماه ۸۸ بعد از فتنه حقیقتاً نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران شد و برگ زرین دیگری را امت ولایتمدار و مردم ما با تحقق این حماسه بر صفحات تاریخ انقلاب افزودند.

تقدیر سخنگوی دستگاه قضا از رسانه ملی

وی ضمن تشکر از صداوسیما به مناسبت گرامیداشت این روز در سال جاری افزود: از صداوسیما به خاطر بزرگداشت این حادثه عظیم و از مردم به خاطر حضور با شعور و با شعار خود در سالگرد حماسه ۹ دی تشکر می‌کنم چرا که با حضورشان ابعاد مختلفی از فتنه ۸۸ را تبیین کردند.

وی اظهار داشت: در فتنه ۸۸ لطمات زیادی در کشور وارد شد بعد از آن قضایا به حقوق مردم تعرض و رای آنها بی اعتماد شمرده شد، اموال مردم مورد تعرض قرار گرفت و دشمن بعد از آن فتنه طمع کرد و تحریم‌ها را علیه ایران تشدید بخشید و صداوسیما و رسانه‌ها در سالگرد این فتنه توانستند بخش عظیمی از ابعاد این فتنه را روشن کنند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هر چقدر می‌گذرد عمق این فتنه روش تر می‌شود و البته حماسه ۹ دی کار عظیمی بود که مردم ولایت مدار ما به آن تحقق بخشیدند.

وی در ادامه هفتاد و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به بودجه دستگاه قضا هم اشاره و تصریح کرد: ما از بعضی تنگناهایی که دولت دارد مطلع هستیم اما اگر بخواهیم با همین بودجه‌ای که داشتیم ادامه دهیم حتما دستگاه قضا و هم مردم با مشکل مواجه خواهیم شد.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: تلاش‌های زیادی در راستای افزایش این بودجه شده است و امیدواریم که دولت و مجلس همکاری و کمک لازم را داشته باشد.

فعلا بازداشتی در مورد پدیده صورت نگرفته است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به پلمپ پدیده شاندیز افزود: این یک شرکت است که طبیعی است سهامدارانی داشته باشد و عمدتا نگرانی قوه از پیش‌امدهای احتمالی است که ممکن است در آینده بر ای مردم بوجود بیاید.

وی گفت: یک شرکت سهامی خاص است که با تبلیغات و با قیمت‌های بالا سهام‌هایی را به افراد زیادی می‌فروشد و ما نگران ایجاد مشکلات جدی برای مردم هستیم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به دستگیری مدیرعامل این شرکت ادامه داد: فعلا هیچ‌گونه بازداشتی صورت نگرفته است و فقط بعضی از دلال‌های این موضوع دفاترشان پلمپ شده و دادستان هم اقداماتی را انجام داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: ما بارها پیش از این گفته بودیم که دستگاه‌های زیربط این مسائل را بین خودشان حل کنند چرا یک مجموعه‌ای تا این مرحله باید پیش برود و سپس متوجه اشکالات آن شد.

وی افزود: مدیرعامل پدیده از کشور خارج نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به روشن شدن فساد در جامعه و رابطه آن با اعتماد عمومی در جامعه تصریح کرد: مردم خوشحال می‌شوند که اگر با فساد در جامعه برخورد شود.

ارقام در پرونده ۱۲ هزار میلیاردی اشتباه مطرح شده بود

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده ۱۲ هزار میلیاردی اظهار  داشت: این رقم که مطرح شد اشتباه بود و ممکن است جوری مطرح شود که مردم فکر کنند ۱۲ هزار میلیارد از بانکی بیرون رفته و خورده شده در حالی که مسئولین بانکی توضیح دادند که این مقدار گردش مالی بوده است.

وی گفت: گاهی اوقات در رابطه با این مسائل تیترهایی از سوی رسانه‌های مختلف ارائه می‌شود که درست نیست.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده مدیرعامل کیش ادامه داد: در این پرونده مسلما بیش از یک فرد وجود دارد.

حکم پرونده شورای شهر رشت صادر شده است

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده تخلفات شورای شهر رشت اظهار داشت: حکم این پرونده صادر شده است ولی از قطعی شدن آن اطلاعی ندارم.

وی با اشاره به تبدیل کفالت مرتضوی به وثیقه تصریح کرد: هنوز هیچ کفالتی تبدیل به وثیقه نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به حکم بدوی معاون اول رئیس جمهور افزود: تجدید نظر این پرونده به دیوان کشور رفته اما هنوز دیوان رأی نداده است.

صدور قرار مجرمیت برای سه نفر دیگر در پرونده «ب. ز»

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به کیفرخواست بابک زنجانی گفت: مجرمیت این پرونده برای سه نفر صادر شده چرا که در این پرونده بیش از ۳ الی ۴ نفر وجود دارد و ما تا امروز بیش از ۵۰ نفر از آنها به عنوان متهم و مطلع تحقیق کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در ردیابی اموال هم توفیقات خوبی پیدا کردند گرچه هنوز این مقدار از اموالی که شناسایی شده که اگر به قیمت دلار امروز حساب کنیم تکاپوی بدهی را نمی‌دهد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: این پرونده ۲ هزار صفحه قرار مجرمیت دارد و آنچه مسلم است این است که تلاش قوه در طول این مدت با دقت و توأم با عدالت رسیدگی کند.

اگر اتهامی متوجه پرونده بورسیه‌ها باشد رسیدگی می‌شود

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در ارتباط با نامه سرگشاده دانشجویان بورسیه به قوه قضاییه گفت: چنانچه اتهامی باشد، قطعاً مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با وقایع و اتفاقات اخیر گلپایگان اظهار داشت: اتفاقات در یک منطقه نبوده و نیروی انتظامی در این زمینه تلاش کرده است و نمی‌توان گفت قصور و تقصیری از ناحیه نیروی انتظامی صورت گرفته است. اما این توقع می‌رود که چنانچه افرادی دست به جرم و جنایت بزنند و این اقدام را تکرار کنند، شناسایی و دستگیر شوند که بحمدالله دستگیر شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: از آن جایی که در این پرونده جرم قتل نیز وجود داشته است، بنابراین به صورت طبیعی رسیدگی به پرونده مقداری طول می‌کشد، چرا که باید اولیای دم شناسایی شوند.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده بیمه توسعه تصریح کرد: در رابطه با این پرونده هم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصمیم‌گیری شده و از طرفی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی نیز وارد موضوع شده‌اند و پرونده به دادسرای تهران ارجاع داده شده و اقدامات قضایی در مرحله اولیه است.

آیا کیفرخواستی برای عوامل فتنه ۸۸ صادر می‌شود؟

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قوه قضاییه قصد ندارد، شبه کیفرخواستی در مورد جرم سران فتنه ارائه دهد تا مردم آگاه شوند، تصریح کرد: مردم روشن هستند و می‌فهمند که اتفاقاتی که در فتنه ۸۸ رخ داده به چه صورت است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: وقتی برای پرونده‌ای کیفرخواست صادر شود، طبق قانون نمی‌شود آن را بیان کرد اما اگر روزی کیفرخواست صادر شود، به اطلاع عموم می‌رسد.

هنوز حکمی برای رئیس جمهور سابق صادر نشده است

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده رئیس جمهور سابق تصریح کرد: هنوز حکمی صادر نشده و پرونده در همان شعبه دادگاه مطرح است، البته این که می‌گوییم دادگاه به این معنی است که پرونده رئیس جمهور در دادسرا مطرح نمی‌شود و مستقیماً در دادگاه مطرح است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قوه قضاییه برای احقاق حق ملت ایران به پرونده کرسنت ورود قضایی پیدا می‌کند، افزود: این که کسانی را دعوت کرده‌اند و به آن‌ها شام داده‌اند، بنده اطلاعی ندارم اما اصل موضوع پرونده تعقیب شده و در برخی قسمت‌ها نظراتی داده شده و قوه قضاییه در حال رسیدگی است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: تا زمان نهایی نشدن حکم، قوه قضاییه نمی‌تواند آن را مطرح کند و این که در جامعه چه مسائلی مطرح است، هر کس مسئول اظهارات خودش است و قوه قضاییه بر اساس ضوابط و مستندات موجود پرونده‌ها را بررسی و طبق آن حکم صادر می‌کند.

برخی مطالب مطرح شده در نامه سرگشاده مطهری کذب محض است

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با ایرادات مطهری در نامه سرگشاده نسبت به حصر نامزدهای انتخابات در سال ۸۸ مبنی بر این که حصر مجازات است و ادامه حصر نیاز به اجازه دادگاه دارد، تأکید کرد: برخی مطالبی که مطهری در نامه بیان کردند، کذب محض است و قابل تعقیب قضایی و در آینده نزدیک به آن پاسخ داده خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: مطرح کردن برخی مسائل دون شأن یک نماینده است که در جلسه‌ای که حضور نداشته مطالبی را مطرح کند و برخورد با قانون به صورت ابزاری و سیاسی کار صحیحی نیست و این مسائل دیگر نخ‌نما شده است.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه یک جریان سازی از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی صورت گرفته که مجری قانون مقصر جلوه داده شده است آیا مال باختگان باید شکایت کنند گفت: تا کسی شکایت نکند قوه قضاییه نمی‌تواند وارد شود اما در رابطه با شهرداری باید گفت که کسی که علیه شهرداری مطالبی را بنویسد، شهرداری می‌تواند رسیدگی کند.

وی با اشاره به «امید کوکبی» که به اتهام جاسوسی محکوم شده بود و اینکه یک عده می‌گفتند در دیوان رأی آن نقض شده است تصریح کرد: اگر یک حکم نقض شود و برگردد دادگاه بعدی همان را تأیید کند دوباره مورد اعتراض قرار می‌گیرد اگر دیوان حکم بعدی را پذیرفت آن مسئله تمام می‌شود اما اگر نپذیرفت به آن حکم اصراری می‌گویند.

فعالیت پدیده متوقف نشده است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا بحث پلمپ پدیده شاندیز بر روی این پروژه تأثیر گذاشته یا خیر اظهار داشت: تاکنون فعالیت این مجموعه توقف پیدا نکرده اما وضعیت آن در آینده چه خواهد شد بستگی به پرونده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مردم وقتی می‌خواهند چیزی بخرند توجه داشته باشند که در آینده متضرر نشوند و با چشم باز سرمایه‌گذاری کنند.

پرونده تامین اجتماعی مختومه نشده است

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه پرونده تأمین اجتماعی بدون بازپرسی مختومه اعلام شده است خاطر نشان کرد: این موضوع صحت ندارد و مواردی را که مجلس ارائه می‌دهد مورد بررسی قرار می‌گیرد و اینکه پرونده بدون بررسی مختومه شود به هیچ وجه امکان ندارد.

وی در ارتباط با سرنوشت شوراهای حل اختلاف تصریح کرد: اساس کار شورا صلح و سازش است و فلسفه تشکیل آن کم کردن بار از دوش قوه قضاییه است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: شوراهای حل اختلاف حکم قضایی صادر نمی‌کنند و از جهت صلح و سازش عمل می‌کنند و در مجموع کارکرد مثبتی دارند اما باید کار قضایی تا جایی که ممکن است به قوه قضاییه واگذار شود و این امر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پرونده تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین و چرایی ساخت آن بدون نظارت شهرداری خاطرنشان کرد: قوه قضاییه هنوز ورود پیدا نکرده است و این موضوع از طریق شهرداری دنبال شده و این که این امر نوعی فساد بوده یا خیر، چون بنده از کم و کیف قضیه اطلاع ندارم بنابراین نمی‌توانم اظهارنظری کنم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: این امر قابل توجه است که چرا این پاساژ که در معرض دید مسئولین ذیربط است با این ایرادات برطرف می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دلایل توقیف یک روزنامه در هفته گذشته(روزنامه روزان) و بازداشت خبرنگار آن چه بود، اظهار داشت: توقیف روزنامه و بازداشت خبرنگار ارتباطی به هم ندارد و اتهام خبرنگار ربطی به توقیف روزنامه نداشته است و این روزنامه به دلیل درج مطالب خارج از قانون توقیف شده است.

معاون اول قوه قضاییه عدم اطلاع خانواده این خبرنگار را تکذیب کرد و یادآور شد: این که خانواده وی بیان کنند که از بازداشت وی اطلاعی ندارند، امکان ندارد و این که وی در کدام دادسرا دستگیر شده و در کدام زندان زندانی است، خانواده وی اطلاع دارند.

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با برنامه قوه قضاییه در بحث مبادله مجرمین تصریح کرد: ما با کشورهایی که قراردادهای معاضدت قضایی داریم تبادل مجرم صورت می‌دهیم و چنانچه شهروند ما در هر کشور خارجی زندانی باشد، تلاش خود را خواهیم کرد، اما صرف معاضدت قضایی به این معنی نیست که هر وقت ما اراده کردیم، تبادل صورت گیرد و در این زمینه باید تلاش شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در رابطه با پرونده پدیده شاندیز از ۴ سال گذشته، اسناد و مدارکی دال بر این که در این زمینه تبلیغات ممنوع است، وجود دارد. پس چرا در این پرونده اطاله دادرسی صورت گرفته است، اظهار داشت: باید بررسی شود که جواز داده شده صحیح بوده است یا خیر. البته اطاله زمانی مطرح است که پرونده‌ای تشکیل شود و به آن رسیدگی نشود که در این زمینه اختلاف بین دو و سه دستگاه وجود دارد که در ابتدا باید آن اختلافات حل شود.

وی ادامه داد: یک دستگاه از دستگاه اجرایی معترض است اما باید دید چه کسی این مجوز را صادر کرده است که در همان زمان استاندار در این زمینه حمایت کرده و شهردار مجوز داده است، بنابراین باید بررسی شود که حق صدور مجوز وجود داشته است یا خیر.

معاون اول قوه قضاییه افزود: باید این مسائل مقدماتی حل شود تا ثابت شود که جواز غیرقانونی است و طی آن تبلیغات ممنوع است و باید از آن جلوگیری شود که قوه قضاییه مدت‌ها پیش در این زمینه وارد شده است.

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با برداشت دولت از صندوق توسعه ملی تصریح کرد: مشخص شد که مبلغی در تاریخ ۲۶ اسفند ماه برداشته شده، اما در ۳۱ فروردین ماه ۹۳ سندی زده شده و پول برگردانده شده است، اما این که تخلف بوده یا خیر، بستگی دارد و باید رسیدگی شود.

پرونده عاملان ترور معلمان سیستانی در دست بررسی است

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با ترور معلمان در سیستان گفت: افرادی دستگیر شده‌اند اما این که وابسته به کجا هستند، اطلاعات تکمیلی ندارم.

وی در ارتباط با این که قوه قضاییه نسبت به خسارت‌هایی که برخی شهروندان در رابطه با تخریب پاساژ علاءالدین متحمل شده‌اند، قصد ورود دارد یا خیر، اظهار داشت: بدیهی است اگر کسی شکایت کند، به آن رسیدگی می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در ارتباط با آخرین وضعیت مدیر شهرداری تهران که به اتهام امنیتی دستگیر شده بود، خاطرنشان کرد: پرونده در دادسر است و متهم در بازداشت به سر می‌برد اما قرار نهایی صادر نشده است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *