استانی 17 اردیبهشت 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شیوع بیماری تب برفکی در اهر و چالشی به نام طاعون حیوانی/ توقف تولید واکسن به خاطر واردات باعث تلف شدن دام‌ها شد

به گزارش آوای ورزقان به نقل از اناج، تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی و کشنده است که از آن به عنوان طاعون صنعت دامداری یاد می‌شود، این ویروس در سه روز اول تب شدید را به همراه دارد و سپس تاول‌هایی در داخل دهان و پای حیوان ایجاد می‌کند، قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده در صورت تماس با تجهیزات دامداری، البسه و سایر مادیات موجب گسترش بیماری می‌شود.

اکنون، این بیماری در شهرستان اهر شیوع یافته و در طول چند روز گذشته بیش از ۲۰۰ رأس گوسفند و دام را تلف کرده است و چنانچه پیشگیری‌های لازم توسط مسئولین صورت نگیرد احتمال اشاعه ویروس در شهرستان‌های همجوار دور از انتظار نیست.

تب برفکی در روستای سامبوران و آبادی‌های اطراف سرمایه‌ی اهالی را تلف کرده و آنان از بی‌تدبیری مسئولین و عدم کنترل ویروس اظهار نارضایتی می‌کنند، خانواده‌ای که با نگهداری از ۳۰ رأس گوسفند زندگی خود را اداره می‌کرد حال تمام احشام خود را از دست داده و معلوم هم نیست چه کسی خسارات وارده را جبران خواهد کرد.

 

 

در روستاهای آذربایجان خانوارهای زیادی با دامداری روزگار خود را سپری می‌کنند و فاقد زمین زراعت هستند، لذا از دست دادن گوسفندان و گاوها همچون بلای خانمان سوزی است که معیشت خانواده‌ها را تحت االشاع قرار می‌دهد.

عباس فلاحی باباجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج با انتقاد از عدم پاسخگویی مسئولین فرمانداری و دامپزشکی به فاجعه رخ داده، اظهار داشت: مسئول خسارات به بار آمده دولت است چراکه دست اندرکاران دستگاه اجرایی دستور داده‌اند تولید واکسن متوقف شود و در اقدامی مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بخش خصوصی را مسئول واردات این واکسن کرده‌اند.

وی ادامه داد: کسانی که مسئول واردات این واکسن هستند را اکنون پیدا نمی‌کنیم و معلوم هم نیست چرا دولت با ممانعت از تولید واکسن چرخ زندگی روستائیان را متوقف کرده است، زمانیکه ما توان تولید واکسن را داشتیم و دام‌ها نیز واکسیناسیون می‌شدند چرا با روی آوردن به واردات سرمایه اهالی اهر را به باد دادیم؟

 

 

نماینده مردم هریس و اهر در مجلس نهم با اشاره به تلف شدن دام‌ها در چندین روستای اهر، توضیح داد: دامپزشکی اعلام کرده دارویی برای مقابله با بیماری تب برفکی در دسترس ندارد و این درحالی است که با شیوع ویروس صنعت دامپروری آذربایجان نابود خواهد شد.

وی متذکر شد: در حال حاضر این بیماری در حال پیشروی به منطقه هریس است و از آنجایی که در منطقه نزدیک به دو میلیون راس واحد دامی وجود دارد، عدم مقابله با آن خسارت‌های جبران ناپذیری برای آذربایجان شرقی به بار خواهد آورد؛ امیدوارم مسئولین استانداری بیدار شده و مانع سیاه بخت شدن دامداران استان شوند.

گوشت حیوانات مبتلا به این بیماری غیر قابل مصرف می‌باشد و حتی نمی‌توان از آن در تامین غذای سایر حیوانات استفاده کرد؛ آنچه که بیش از همه آدمی را نگران می‌کند احتمال توزیع این گوشت‌ها از روی ناآگاهی در بین عموم است.

گفتنی است؛ کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش دام‌ها و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است و احتمال سرایت عارضه به کودکان نیز دور از انتظار نیست.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *