اخبار جهان 18 اردیبهشت 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نیویورک تایمز: آمریکا با تضعیف توافق، خودزنی می کند/ روحانی رای نیاورد، برجام در خطر است!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا ؛ روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” (New York Times) در گزارشی تحت عنوان “سیاست های آمریکا توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار می دهد” به انتقاد از سیاست های واشنگتن و کارشکنی در مسیر اجرای برجام پرداخته و این اقدامات را برای توافق مخرب دانسته است.

در این گزارش آمده است: ««شاید هیچ چیز برای میراث سیاست خارجی پرزیدنت اوباما مهمتر از موفقیت توافق هسته ای ایران نباشد. در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران یک تندرو به قدرت بازگردد و جایگزین حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران شود، احتمال از هم پاشیدن توافق افزایش می یابد.

اما در حال حاضر آمریکا با سیاست های خود در حال تقویت تندروها است و توافق هسته ای را در معرض خطر قرار می دهد. در واقع سیاست فعلی آمریکا، شلیک به پای خود [خودزنی] است؛ آن هم پس از یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک.

سر و صدایی که امروز در تهران بلند شده این است که امتیازات گسترده ای که روحانی و محمد جواد ظریف در توافق هسته ای به غرب داده اند، منافع اقتصادی که وعده داده شده بود را به دنبال نداشته است. تند روها می گویند: منافع توافق کجاست؟

مشکل اصلی این است که بانک های اروپایی بیم دارند در صورتی که خدمات مالی به ایران ارائه دهند، اسیر تحریم های آمریکا که هنوز به قوت خود باقی است، خواهند شد. بسیاری از این بانک ها در سال های اخیر جریمه های سنگینی در همین رابطه پرداخت کرده اند. روی هم رفته، بانک های اروپایی از سال ۲۰۱۲ به خاطر نقض تحریم های مالی ایالات متحده، ۱۵ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده اند. در واقع اگر از نقطه نظر “میزان ریسک و سود” به این موضوع نگاه کنیم، باید گفت تعامل با ایران برای بانک ها اروپایی آنقدر درآمدزایی ندارد که جریمه های سنگین احتمالی را جبران کند.
جان کری وزیر امور خارجه [آمریکا] در تلاش برای حل این معضل عنوان کرد که “ما هیچ مخالفتی نداریم و مانع از تعامل بانک های خارجی با بانک ها و شرکت های ایرانی نیستیم؛ البته بدیهی است تا زمانی که این بانک ها و شرکت ها در لیست تحریم های غیر هسته ای ما قرار نداشته باشند.” اما ساختار مالکیت شرکت های ایرانی اغلب شفاف نیست و برای شرکت های اروپایی سخت است که مطمئن شوند که در واقع با شرکتی که در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد، تجارت نمی کنند.

 

“راجر کوهن” نگارنده این گزارش در ادامه می نویسد: «یک تاجر بین المللی مستقر در تهران به من گفت که نامه از طرف سازمان آمریکایی “متحد علیه ایران هسته ای” دریافت کرده است که به او علیه همکاری با شرکت های ایرانی تحت تحریم هشدار داده و عنوان کرده که ممکن است او به دردسر بیافتد. این تاجر بین الملل می گوید: می توان مطمئن بود که این نامه برای تمامی بانک های اروپایی نیز ارسال شده است.»

در ادامه این گزارش به مشکلات ایران برای دستیابی به منافع توافق با توجه به عدم دسترسی به چرخه دلاری اشاره شده و آمده است: «با توجه به حاکمیت دلار در مبادلات خارجی، ایران بدون دسترسی محدود به چرخه دلاری (U-Turn) امکان برخورداری از آثار رفع تحریم های هسته ای را نخواهد داشت.»

در انتهای این گزارش آمده است: «انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در ژوئن سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. در صورتی که روحانی در آن زمان چیزی برای ارائه کردن در زمینه دیپلماسی هسته ای خود نداشته باشد، شانس او برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری برای دومین بار بسیار کم خواهد بود و این موضوع بزرگترین دستاورد سیاست خارجی اوباما را در خطر قرار خواهد داد.»

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *