استانی 16 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ازدواج، شتری که جوانان امروز، تازیانه اش می زنند!

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازآناج ازدواج، پیوندی آیینی‌است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می‌شود، مهمترین ویژگی‌های ازدواج، قانونمند بودن آن است. ازدواج به هر صورتی که باشد، قانونمند است. تمامی مراحل ازدواج از پیوند تا جدایی و نیز پس از فوت یکی از طرفین قانونمند است؛ بنابراین هر ازدواجی بر پایهٔ یک سری قوانین شکل گرفته‌است و ادامه می‌یابد، با این حال تمایل نداشتن جوانان امروزی به ازدواج تبدیل به یکی از دغدغه ها و نگرانی های اصلی مردم و حتی مسوولان شده است.

ازدواج، همان شتری است که وقتی کسی می گفت حالا حالا قصد ازدواج ندارم، شاید هم ازدواج نکردم، می گفتند بلاخره در خانه هر کسی می خوابد، جوانان امروزی با بی رحمی تازیانه اش می زنند و برای فرار از دست این شتر، دست به هر کاری چون دوستی های متعدد، روابط نامشروع و حتی ازدواجی دروغین و بی پایه به نام ازدواج سپید، می زنند.

رویا عزیزی یکی از شهروندان تبریزی است که در خصوص پیوند مقدس ازدواج گفت: ازدواج یکی از مهم ترین مراحل تکامل بشر است که خداوند در روند رشد او قرار داده است. یکی از مهم ترین عللی که جوانان امروز مبتلا به ازدواج گریزی شده اند، این است که در رابطه با مهم ترین بعد زندگی خود که همان ازدواج است شناخت و آگاهی ندارند.

وی افزود: نگاه ها به ازدواج متفاوت است، برخی آن را قدمی کوتاه برای رسیدن به تمام آرزوهای خود می دانند و برخی دیگر فقط رسیدن به نیازهای جنسی… اما در این میان رسیدن به آرامش، اصلی است که در ازدواج مغفول مانده و امروز کمتر کسی هست که در این بعد فکر نماید، گذشته از آن کسانی که به دین اسلام ایمان دارند بر اساس روایت پیامبر برای تکمیل دین خود اقدام به ازدواج می نمایند.

وی خاطرنشان کرد: من هم در ازدواج این دو اصل را مد نظر قرار دادم و در راستای رسیدن به کمال و نزدیک شدن به مقام خلیفه الهی که در وجودم نهاده شده و برای رسیدن به آرامش روحی و فکری تصمیم به ازدواج گرفتم و امروز پس از دو سال زندگی مشترک به این نتیجه رسیده ام که همانا همین دو اصل ماندگار ترین اهداف برای زندگی مشترک هستند و در سایه ی این دو خداوند از بهره های مادی دنیایی نیز بی بهره نمی گذارد.

این شهروند تبریزی گفت: توصیه ام به جوانان مجرد به ویژه خانم ها این است که حتما در رابطه با ازدواج مطالعه داشته باشند و صرفا از روی شنیده های دیگران برای آینده ی خود برنامه ریزی نکنند. در انتخاب همسر نیز اخلاق و دینداری را در اولویت قرار دهند و توکل به خدا را هرگز فراموش نکنند.

ازدواج آسان در جامعه ما نهادینه نشده است

مجید ستوده نیز یکی از شهروندان مجرد تبریزی است که در خصوص ازدواج اظهار کرد: آنچه که باعث شده امروزه تمایل جوانان به ازدواج کاهش یابد، افزایش توقعات و شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی است و قطعا یک پسر جوان برای تشکیل خانواده باید شرایط لازم را داشته باشد که در این خصوص توانایی مالی حرف اول را می زند که برای رسیدن به آن باید تحصیل کند و سربازی برود و در نهایت کار پیدا کند و فراهم کردن این همه شرایط برای یک پسر جوان، تا ۳۰ سالگی امکانپذیر نیست.

وی افزود: البته نباید فراموش کنیم که ازدواج آسان در جامعه ما نهادینه نشده است و جوانان درصدد این هستند که راه صد ساله را یک شبه طی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان نقش خانواده ها در آسان سازی ازدواج ها بسیار تاثیرگذار است چرا که والدین کسانی هستند که جوانان را به سمت ازدواج تشویق می کنند و با قرار دادن شرایط مناسب آنها را می توانند به سمت تشکیل خانواده سوق دهند.

محمد آسمانی نیز یکی از شهروندان تبریزی است که در خصوص ازدواج اظهار کرد: در گذشته و بر طبق رسوم عامه ی مردم، کسانی که برای ازدواج دختر یا پسر پیشنهادیه پدر و مادرشان را انتخاب میکردند به دلیل مذموم بودن طلاق و تقبیح این موضوع در عرف جامعه، عمدتا زندگی پایدار و خوشبختی داشتند. البته ناگفته نماند کم سن بودن زوجین، پایین بودن سطح توقع افراد، ارزش گذاری به بنیان خانواده، قانع بودن به حداقل امکانات و عدم اشاعه ی فرهنگ های غربی که بر پایه ی موقتی بودنه بنیان خانواده بنا نهاده شده اند، از دیگر عوامل ثبات خانواده های گذشته بود.

وی افزود: امروزه دختران و پسران عمدتا زمانی اقدام به ازدواج مینمایند که دارای سن بالا و سطح توقعی زیاد هستند. هنگامی که فارغ التحصیل شده و خود را در سطحی از اجتماع می بینند که به دید خود بایستی بهترین امکانات مادی و رفاهی برایشان فراهم شود.

وی گفت: این دیدگاه در زمینه ازدواج بعضاً باعث انتخاب های اشتباه و عجولانه ای می شود که نمیتوان سرانجامی جز جدایی برای آن متصور بود. در حالی که اگر در جامعه ی امروزی همان توصیه دینی مبتنی بر قناعت و گذشت در بین قشر جوان جامعه رواج یابد، شاهد زندگی مشترک با دوام همیشگی و خوشبخت برای جوانان خواهیم بود.

افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در جوامع اسلامی ننگ و خطرناک است

حجت الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آناج در خصوص دیدگاه اسلام درباره ازدواج اظهار کرد: ازدواج امری مقدس است که خداوند بارها در قرآن و همچنین پیامبر(ص) و ائمه اظهار تاکید کرده اند و اگر ازدواج به وقتش و با کفو خودش صورت بگیرد و قانونی و شرعی باشد، مفاسد اجتماعی از بین میرود و کانون گرم خانواده تشکیل می شود.

ترویج روابط نا مشروع بین دختر و پسر، عاملی برای کاهش ازدواج

وی با بیان اینکه در جوامع کنونی به دلیل چشم و هم چشمی خانواده ها و جولان برنامه های ماهواره ای دشمنان و ارتباطات مجازی، جوانان تمایلی به ازدواج ندارند، اعلام کرد: ترویج روابط نامشروع و ارتباطات بین دختر و پسر و خواستگاری های غلط و دوستی های خیابانی و مجازی، باعث شده اکثر ازدواج ها به طلاق ختم شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در کشور علی ابن ابیطالب (ع) مایه ننگ و خطرناک است، خاطرنشان کرد: طبق آمار، ۲۵ درصد ازدواج ها در کشور به طلاق ختم می شود و این در شان یک کشور اسلامی نیست.

امام جمعه سراب تاکید کرد: جوانان و خانواده ها به ندای خدواند گوش دهند که می فرماید” از ترس فقر و بچه دار شدن  ازدواج را به عقب نندازید”  و قرآن کریم در آیه شریفه وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی…می‌فرماید: برای ازدواج مجردان اقدام کنید و از فقر آن‌ها نترسید؛ چون اِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ؛ «اگر فقیر باشند خدا آن‌ها را بی نیاز خواهد کرد.» این وعده و تضمین صریح و روشن خداوند است؛ و چه تضمینی مطمئن‌تر از تضمین خدا!؟

وی با تاکید بر اینکه دشمنان از بالا رفتن سن ازدواج جوانان جوامع اسلامی چون ایران سوء استفاده می کنند، تصریح کرد:  دشمن با ترویج فیلم های مستهجن و روابط نامشروع بین جوانان می خواهد از بالا رفتن سن ازدواج جوانان جوامع اسلامی سوء استفاده می کند و درصدد سوق دادن جوانان به فساد است و می خواهد از طریق گمراهی جوانان، دسیسه های خود را به مرحله اجرا برساند چرا که جوانان سرمایه های ملی این کشورها هستند.

اکرمی در خصوص ازدواج سفید اعلام کرد: ترویج ازدواج سفید، یکی از هجمه فرهنگی خطرناک دشمن محسوب می شود، با وجود اینکه این ازدواج سفید در اروپا و آمریکا جمع آوری می شود، دشمنان درصدد ترویج این هجمه فرهنگی در ایران و جوامع اسلامی هستند و از ابزارهایی چون برنامه های ماهواره ای برای رواج آن بهره می برند.

کسانی که تن به ازدواج سفید می دهند، روابطی حیوانی را آغاز می کنند

وی با بیان اینکه تن به ازدواج سفید دادن اوج خفت است و ازدواج سفید ضد ارزش انسانی است، اظهار کرد: کسانی که تن به ازدواج سفید می دهند، روابطی حیوانی را آغاز می کنند چرا که این پیوند در اصل ازدواج نیست و پیوندی حیوانی است، ازدواج امری مقدس است که باید شرعی و تابع قوانین و اصولی باشد.

امام جمعه سراب در خاتمه گفت: به لحاظ علمی ثابت شده کسانی که مثل قوم لوط عمل می کنند و یا روابط نامشروعی دارند، دچار امراض خطرناکی چون ایدز و سرطان می شوند و این در حالی است که کسانی که پیوند مقدس ازدواج را برقرار می کنند، از امراض اعصاب و روان مصون می مانند.

باید راهی برای فرهنگ سازی ازدواج آسان در جامعه پیدا کنیم

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آناج در خصوص لایحه های تصویب شده در مجلس برای حمایت از ازدواج جوانان گفت: برای حمایت از ازدواج جوانان، برای دادن وام ازدواج به آنها، در سال جاری طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد و مقرر شده که اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه در اختیار صندوق مهر امام رضا قرار بگیرد و به جوانان وام بدهند و مشکل ازدواج آنها حل شود.

وی افزود: مجلس این لایحه را تصویب کرده و به دولت ابلاغ کرده است و اکنون در مرحله واگذاری پول هست و دولت این لایحه را طبق آیین نامه اجرایی می کند.

وی در خصوص ترویج ازدواج آسان خاطرنشان کرد: باید برای ترویج ازدواج آسان در بین جوانان فرهنگ سازی کنیم و با حل معضل بیکاری آنها، بستر را برای افزایش آمار ازدواج در کشور فراهم کنیم و جهت حل موانع ازدواج چون بیکاری، کمیسیون های مربوطه در مجلس با تعامل سازنده ای با مسوولان و وزیران اهتمام می ورزند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص ازدواج سفید اظهار کرد: ازدواج سفید رهاورد فرهنگ غربی است و باید اقدامات فرهنگی برای مقابله با ترویج آن در کشور صورت بگیرد و این فرهنگ غلط نباید در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی رخنه کند چرا که قطعا به جامعه و اعتقادات مذهبی آسیب خواهد رساند و به اعتقادات جوانان خدشه وارد می کند.

وی با بیان اینکه ترویج ازدواج سفید در بین جوانان تبدیل به یک معضل فرهنگی در جامعه تبدیل می شود، یادآور شد: امروزه افزایش توقعات در ازدواج ها باعث فاصله گرفتن جوانان از ازدواج شده است چرا که در زمان های قدیم داشتن غیرت و سلامت شخصیت یک شخص شرط اصلی برای ازدواج بود، با این حال اکنون اگر جوانی بخواهد ازدواج کندف نخست از وی می پرسند که آیا امکاناتی چون ماشین و خودرو دارد یا نه، و این شرایط باعث کاهش ازدواج در بین جوانان شده است بنابراین باید این حاشیه هایی که باعث مختل شدن ازدواج می شوند، باید کنار بگذاریم.

سعیدی با تاکید بر ترویج ازدواج آسان در جامعه گفت: باید فرهنگ ازدواج آسان در جامعه ترویج یابد البته نباید چندان هم ازدواج را آسان گرفت و باید برای تداوم ازدواج نیز ضمانتی باشد تا افراد فرصت طلب سوء استفاده نکنند و ازدواج به طلاق ختم نشود.

وی در خاتمه اعلام کرد: تمامی دستگاه های ذیربط و مسوولان باید اقدامات عملی را برای ازدواج جوانان فراهم کنند.

 

البته نا گفته نماند، جوانانی که طالب ازدواج آسان هستند، می توانند به نحوی با این شتر چموش ازدواج کنار بیایند و سوارش شوند چرا که با به صدا درآمدن زنگ خطر بالا رفتن سن ازدواج جوانان، برخی از فعالین آذربایجان شرقی برای فراهم کردن بستری مناسب برای ازدواج آسان، آستین بالا زده اند و موسسه ای چون موسسه “شفا” که  مخفف “شبکه فعالین ازدواج” است  از سال ۸۹ با همکاری سازمان ملی جوانان  در تبریز برای تسهیل ازدواج جوانان تأسیس شده است.

حجت‌الاسلام حمید محمودی، مدیرعامل مؤسسه علمی، فرهنگی و اجتماعی شبکه فعالین ازدواج (شفا) نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آناج در خصوص ازدواج آسان گفت: موسسه شفا از سال ۸۹ برای خدمات دهی به جوانان و برای ترویج ازدواج آسان در بین آنها فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه در طی چهار سال اخیر، این  موسسه شش میلیارد توامن برای ازدواج آسان به جوانان خدمات ارایه داده است، اظهار کرد: در این چهار سال، سه هزار و چهارصد جوان برای ازدواج به این موسسه مراجعه کرده اند و موسسه به آنها خدمات ازدواج ارایه کرده است.

وی با بیان اینکه این موسسه با مراکزی چون تالارهای عروسی، آتلیه های عکاسی، دفترخانه، آرایشگاه ها برای خدمات دهی به زوج های جوان قرارداد بسته است، اعلام کرد: این موسسه هم بخش علمی و هم بخش فیزیکی دارد که در بخش فیزیکی خدمات ازدواج چون تالار عروسی و آتلیه و در بخش علمی مشاوره ها و دیدگاه های کارشناسانه و آموزش های لازم برای زوجین ارایه می شود.

مدیرعامل مؤسسه علمی، فرهنگی و اجتماعی شبکه فعالین ازدواج (شفا) با اشاره به انکه در این موسسه نیز بخشی به عنوان همسر گزینی و انتخاب همسر مناسب وجود دارد، خاطرنشان کرد:در این موسسه با دریافت فرم مشخصات از مشتریان که عمدتا این افراد را زنان مجرد تشکیل می دهند تشکیل پرونده می دهیم، و این فرم ها مورد بررسی کارشناسان قرار می گیرد و کارشناسان طرفین را معرفی می کنند، البته  علاوه بر نظارت کارشناسان ما، این آشنایی‌ها تحت نظر خانواده‌ها نیز انجام می گیرد، ما نیز صرفا تا آشنایی و جهت شناخت وارد عمل می شویم بعد از آن ریش و قیچی دست خانواده‌ها است.

وی افزود: در این شیوه از همسر گزنی که اگر به ازدواج ختم شود، ازدواج شخص از روی معرفت و شناخت کافی خواهد بود نه از روی احساس، و این ازدواج قطعا عاقلانه خواهد بود.

تجمل گرایی و تشریفات مانع سد راه ازدواج جوانان

محمودی در خصوص ترویج فرهنگ ازدواج آسان گفت: وجود تشریفات جهیزیه و مهریه زیاد باعث شده که جوانان تمایلی برای ازدواج نداشته باشند و اینکه باید جهیزیه عروس با تشریفات باشد و مهریه زیاد باشد، یک نوع تفکر غلطی و تجمل گرایی در ازدواج مانعی برای ازدواج جوانان است.

وی با بیان اینکه رغبت اکثر جوانان به ادامه تحصیل باعث می شود که ازدواج به تاخیر بیفتد، اعلام کرد: جوانان باید بدانند ازدواج یک ضرورت است و تحصیل یک فضیلت و نباید به خاطر تحصیل ازدواج به هنگام را به تاخیر انداخت و ازدواج بهنگام شعار این موسسه است.

ازدواج سفید یک نوع گرسنگی جنسی است

وی همچنین در خصوص ازدواج سفید گفت: ازدواج سفید یکی از محصولات غربی است که برخی جوانان تن به آن می دهند بدون اینکه تعهدی نسبت به یکدیگر داشته باشند و این نوع پیوند خلاف شرع و عقل است و صرفا یک نوع گرسنگی جنسی است.

مدیرعامل مؤسسه علمی، فرهنگی و اجتماعی شبکه فعالین ازدواج (شفا) افزود: به این نوع پیوند نمی شود ازدواج گفت چرا که ازدواج پیمانی مقدس است  و پیوند سفید، یک نوع پیوند حیوان گونه است و در آن رابطه های جنسی فعال و عواطف حذف می شود.

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در استان جای نگرانی دارد

طبق آمار علی جعفری آذر، مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی،  در ۸ ماهه سال جاری، ۲۸ هزار و ۶۹۸ ازدواج در استان ثبت شده است که نسبت به سال گذشته ۱۰/۴ درصد کاهش یافته است که ۶۷ درصد ازدواج ها شهری و ۳۲ درصد روستایی بوده است و ۱۰ درصد ازدواج ها زیر ۱۰ سال بوده است که ۹۰ درصد این ازدواج ها مربوط به دختران بوده است.

وی با بیان اینکه  آذربایجان شرقی از نظر نرخ ازدواج رتبه ۱۲ کشوری را دارد، یادآور شد: اردبیل بالاترین نرخ ازدواج و تهران کمترین نرخ ازدواج را در کشور داراست و در آذربایجان شرقی بالاترین نرخ ازدواج مربوط به شهرستان ملکان و کمترین نرخ ازدواج مربوط به شهرستان هریس است.

۴۰۰ هزار نفر بالای ۲۰ سال در آذربایجان شرقی مجرد هستند

وی تاکید کرد: ۴۰۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی بالای ۲۰ سال هرگز ازدواج نکرده اند و مجرد هستند  و این افراد ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.

‌مدیر‌کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی در خصوص آمار طلاق استان گفت: در ۸ ماهه سال جاری ۵ هزار و ۵۲۶ مورد طلاق در استان ثبت شده است که ۸/۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ۷۷ درصد از این طلاق ها شهری و ۲۳ درصد ان روستایی بوده که بیشترین تعداد طلاق از نظر سن در مردان در سن ۹۵ تا ۲۹ سال و در زنان بین سنین ۲۰تا ۲۹ سال بوده است.

وی گفت: آذربایجان شرقی رتبه ۱۳ کشوری را از نظر نرخ رشد طلاق دارد و استان خراسان رضوی اولین استان کشور از نظر نرخ رشد طلاق و سیستان و بلوچستان آخرین استان کشور از نرخ رشد طلاق است.

حال یا باید جوانان همت کنند و با روی آوردن به ازدواج آسان، معضل بالا رفتن سن ازدواج خود را حل کنند، یا اینکه مسوولان کشور با همکاری و تعامل یکدیگر چاره ای برای این کاهش امار ازدواج جوانان بیندیشند و  موانع سر راه ازدواج جوانان را چون بیکاری، مسکن و غیره را بردارند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *