بازنشری 11 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مادر شهیدان بختی: به فرزندان شهیدم افتخار می‌کنم/ حجت‌الاسلام گلپایگانی: شهدای مدافع حرم برای جهاد و دفاع انگیزه‌ای جز رضای پروردگار ندارند/ سردار سلامی: ما با تمام پیکره استکبار می‌جنگیم و به دنبال در هم شکستن استخوان این قدرت‌ها هستیم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا؛ مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم لحظاتی پیش با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
اجرای این برنامه را محمد جعفر خسروی بر عهده دارد که در ابتدای برنامه ضمن خوشامدگویی به مهمانان از آنها خواست دقایقی به احترام شهدای مدافع حرم بایستند. در ادامه نیز نماهنگی در رابطه با شهدای مدافع حرم برای حاضران پخش شد که مربوط به لحظات شهادت و تشییع چند تن از این شهدای گرانقدر بود.

بنا بر این گزارش، در این مراسم حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما و جمعی از مسئولین ارشد کشور به همراه خانواده معزز شهدای مدافع حرم حضور دارند.

بخش‌هایی از مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم به اجرای برنامه توسط علیرضا افتخاری اختصاص دارد. قرار است او در این مراسم آهنگ «مدافعان حرم» را به صورت زنده اجرا کند.

تجلیل از برگزیدگان این جشنواره و همچنین قدردانی از خانواده شهدای مدافعان حرم از دیگر بخش‌های این برنامه است.

اجرای ترانه‌ مدافعان حرم توسط علیرضا افتخاری
علیرضا افتخاری پیش از اجرای ترانه‌ای که برای مدافعان حرم ساخته بود گفت: ما یک قطره ای در برابر دریا هستیم، آهنگ این کار را با علیرضا سپه وند و همایون پشتار و شعر احمد بابایی
ساخته ایم و من آن را به پیشگاه شما عزیزان تقدیم می کنم.

از دیدن برخی آثار در داوری جشنواره غافلگیر شدم

مرتضی رزاق کریمی عضو هیات داوران نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم در حاشیه برگزاری اختتامیه این جشنواره گفت: سطح کیفی آثار رسیده به مرحله داوری جشنواره کیفیت بسیار خوبی داشت. دیدیم و چند اثر مفهوم این جشنواره را به شکل بارزی مورد توجه قرار داده بودند.

این مستندساز اظهار داشت: برخی آثار از نظر مفهومی بسیار قوی بود و برخی از نظر ساختاری ویژگیهای برجسته ای داشت. در میان مستندهای مرحله داوری برخی آثار جنبه‌های تاریخی را خوب مورد توجه قرار داده بودند.

رزاق کریمی گفت: امیدوارم جشنواره فیلم مدافعان حرم مثل بقیه جشنواره‌ها که سه روز یا ۱۰ روز ادامه پیدا میکند و بعد به فراموشی سپرده میشوند، نباشد و پایداری خودش را حفظ بکند.

عضو هیات داوری نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم همچنین گفت: آرزو میکنم  این جشنواره بهانه ای و مجرایی برای رشد و توسعه تولیدات سینمایی و مستندسازی باشد

رزاق کریمی با اشاره به مانع تراشی برخی از جریانات رسانه ای برای ساخت آثار مستند در این موضوعات گفت: خیلی جای کار در زمینه مدافعان حرم وجود دارد. هرچند برخیها شاید نگذارند که کار بشود ولی باید مرزها را شکست و جسارت تولید داشت

این استاد دانشگاه و مستندساز همچنین با ابراز رضایت از آثار مورد داوری گفت: من از دیدن بعضی از کارها در هیات داوری به شدت غافلگیر شدم. تراز تعدادی از کارها بسیار بالاتر از حد انتظار بود.

یادروج: ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد/ اکران آثار ارسالی در سینماهای کشور

حمید یادروج دبیر نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم که در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد، در سخنانی گفت: به نام خدایی که پیامبرش را امر نمود تا از حریم امن، راهی غربت شود تا مهاجرت الی الله را به پیروان آخرین فرستاده اش بیاموزد. به نام خدای مهاجران الی الله، آنان که گمشده ۱۴۰۰ ساله خود را در کوچه پس کوچه های دمشق جستجو می کنند.

وی ادامه داد: آیا نباید خدا را شکر کرد؟ شکر برای زیستن در دوران کسانی که سالها فقط روایت مثل هایشان را شنیده بودیم و همیشه چشم انتظار دیدارشان، امروز اما سرت را که بچرخانی شهری را می بینی پر ااز رویاهایت. مهاجران یکی یکی باز می گردند، حالا شهرمان دوباره شهید، جانباز، مادر، همسر و فرزند شهید دارد.شهیدانی که راه قدسشان هنوز ار کربلا می گذرد، کربلایی که بوی شام بلا می دهد هنوز.

یادروج اظهارداشت: حالا ما چه خواهیم کرد؟ آیا می گذاریم گرد غربت بر غریب این وارثان راه احمد(ص) بنشیند یا در کاروان این گمنام زمین و آشنایان آسمان، کاری زینبی خواهیم کرد؟ لنز دوربین هایمان کدام یک را ترجیح می دهد؟ هیجان ژست های روشنفکری یا برق چشمهای فرزندی که در خان طومان جا گذاشته است؟ننگ بر قلم و دوربینی که ننویسد و نبیند. بر مدافعان حرم این آخرالزمانی حسین چه می گذرد؟

وی افزود: اینجا جان های عاشق هنوز تشنه ی کاری زینبی اند. ما این را از چشمهای بی خواب و جان های به خطر افتاده کسانی فهیمده ایم که در معرکه تکفیریان و وارثان خدا به دنبال آسمانیان می گردند تا در میان مجاهدان خدا معلم ها را پیدا کنند. معلمانی که فاتحان فردا را می سازند. ما این را از روایت های عاشقانه ای فهمیده ایم که به اینجا آمده اند؛ نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم.

وی اظهارداشت: این جشنواره به همت خبرگزاری فارس و با همکاری موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی و مرکز بسیج سازمان صداوسیما بهمن ماه سال گذشته آغاز کرد و فراخوان از اسفندماه سال گذشته اعلام شد. تصور ما شرکت ۱۰۰ تا ۱۵۰ اثر بود ولی چیزی حدود ۴۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که جای خوشحالی دارد که فیلمسازان ما به مقوله هنر پرداخته اند.

دبیر نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم ادامه داد: هدف گذاری ما از ابتدا این بود که نگاه های مردم را به سمت مدافعان حرم جلب کنیم. کسانی که بسیار مظلومند و کمتر درباره آنها حرف می زنند. حتما شما هم شنیده اید که عده اندکی می گویند مدافعان حرم پول می گیرند و می جنگند. همین یک جرقه ای بود تا ما جشنواره ای ترتیب بدهیم و این نگاه غلط را تصحیح کنیم.

یادروج تصریح کرد: جشنواره تلاش کرد با حضور هنرمندان آثار را بررسی کند. فیلم های بسیار خوبی ساخته شده بود و گواه آن نظر هیات داوران است. برای ما جای خوشحالی دارد که جشنواره ای نوپا و موضوعی؛ مخاطب خوبی پیدا کرده همانطور هم که امروز جمعیت بسیاری برای حضور در جشنواره شرکت کرده اند و ما شرمنده بسیاری شدیم که پشت درها ماندند.

یادروج با بیان اینکه یکی سری از سینماگران از نبود گونه فیلم کوتاه در بخش مسابقه شکایت داشتند، گفت: در پاسخ به این دوستان باید این توضیح را بدهم که بر خلاق نماهنگ و مستند متاسفانه آثار سینمایی و کوتاه بسیار کمی در این حوزه ساخته شده است به همین دلیل آثار سینمایی بند و کوتاه در بخش مسابقه این جشنواره  شاید در فیلم ها هم بتوانیم به این نکته توجه کنیم. ما دو بخش مستند و نماهنگ را انتخاب کردیم و در این باره که چرا آثار سینمایی و داستانی نیست؟ باید گفت که اثری در این حوزه ساخته نشده است. در حوزه نماهنگ نیز این نقد متوجه صداوسیماست که می تواند کلیپ های خوبی در این باره بسازد. یک کلیپ چند دقیقه ای می تواند اثرگذاری بسیار بیشتری داشته باشد.

وی در پایان گفت: ما در حال برنامه ریزی هستیم که در چند سالن سینمایی این آثار را به نمایش دربیاوریم. صداوسیما هم باکس ویژه ای در این باره در نظر می گیرد و می توانیم آثار بسیار خوبی را در این زمینه ارائه کنیم.

مراسم با پخش یک کلیپ از پشت صحنه برگزاری جشنواره و داوری آثار با حضور داوران پخش شد و پس از آن حجت الاسلام گلپایگانی سخنرانی خود را در اولین جشنواره فیلم مدافعان حرم آغاز کردند.

 

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه اولین جشنواره فیلم مدافعان حرم که امشب در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه لقب شهدای مدافع حرم بسیار زیباست، گفت: شهدای مدافع حرم کسانی هستند که برای جهاد و دفاع انگیزه‌ای جز رضای پروردگار و دفاع از حریم اهل بیت(ع) ندارند.

وی تأکید کرد: شهدای مدافع حرم کسانی هستند که صادقانه جان خود را به کف دست گرفته و به دور از وطن خودشان گرچه در وطن اسلامی‌شان حضور داشتند، جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

وی افزود: تعبیر خداوند در مورد شهیدان این است که آنها زنده‌اند و هرگز نمی‌میرند.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی ادامه داد: مرده آن است که در بستر و در حادثه بمیرد ولی کسی که در راه خدا کشته می‌شود، به تعبیر قرآن و کلام الهی زنده است.

وی افزود: پیامبر اسلام می‌فرمایند برای شهید هفت خصلت است که خداوند به او عنایت کرده است که اولین آن این است که خدا تمام گناهانش را پس از ریختن اولین قطره خونش بر زمین می‌آمرزد و موقع شهادت دو ملک با او همراه می‌‌شوند و دست بر صورت او می‌کشند. همچنین به شهید حق شفاعت داده شده است و به او گفته می‌شود هر کسی را که بخواهی می‌توانی شفاعت کنی.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه این جلسه اندکی از آنچه است که این شهیدان خدمت کرده‌اند، خطاب به خانواده‌های شهدای مدافع حرم، اظهار داشت: شما سرمایه‌گذاری بزرگی برای روز مبادایتان کرده‌اید و این را بدانید که شهید شما در روز قیامت بدون شما پا در بهشت نخواهد گذاشت.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی با بیان اینکه تقارن این ایام با رحلت امام اتفاق جالبی است، خاطرنشان کرد: امام شخصیت والایی است که با قیام خود ارزش‌های فراموش‌شده اسلام را احیا کرد. ارزش‌هایی که در طول تاریخ فراموش شده بود که یکی از آنها مکتب شهادت است.

وی افزود: قبل از انقلاب ارزش شهادت برای کسی مشخص و آشکار نبود و امام(ره) این ارزش را زنده کرد که این کار، کاری کارستان بود.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مردم امامشان را خوب می‌شناختند و خوب همراهی کردند. ملت ایران به امامشان جواب آری گفتند و تا پای جان ایستادند و شاهد بودیم که در زمان استقبال و بدرقه ایشان،‌ اتفاقی رخ داد که در تاریخ دیده نشده است.

وی افزود: امام(ره)‌ بر گردن ما حق حیات دارد و توانست یک سلسله فاسد و دشمن دین را براندازد.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی در همین زمینه با بیان دو کار ارزشمند امام خمینی(ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اولاً امام این رژیم ظالم را از بن کند و دومین کارش این بود که اسلام، قرآن و ارزش‌های بزرگ الهی را حاکم کرد.

وی با بیان اینکه بعد از رحلت امام(ره) جانشینی توسط مردم انتخاب شد که حلقومش، حلقوم امام و فریادش، فریاد امام است؛ چراکه با ستمگر سازش ندارد و نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی در پایان اظهار داشت: ان‌شاءالله این انقلاب شما به پاس خون شهیدان به انقلاب جهانی امام زمان(عج) متصل شود.

در ادامه مراسم از خانواده های شهدای مدافع حرم تجلیل شد و مادر شهیدان مجتبی و مصطفی بختی به جایگاه آمد و در سخنانی کوتاه گفت:  تنها برای جلب خاطر فرزندانم با گویش افغانی صحبت کردم و پسرانم خودشان را به جای افغانستانی‌ها جا زدند که بتوانند برای دفاع از حرم به سوریه بروند. به فرزندان شهیدم  افتخار می کنم. کاش ۱۰ پسر دیگر داشتم تا آنها را فدای اسلام و رهبر می کردم.

تمبر شهدای مدافع حرم رونمایی شد

مادر شهید محمدرضا خاوری به روی سن رفته و گفت: دشمن به او دو موشک زده بود در بین ماشین سوخت و هیچی از او باقی نماند. برای مادر بی صبرش هدیه ببرید او نه سری داشت نه دستی نه بدنی.

همچنین تمبر شهدای مدافع حرم توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رونمایی شد.

همچنین محمدرضا حسینی بای خبرنگار نیز مورد تقدیر قرار گفت. وی پشت تریبون رفته و گفت: من و ایمان در عراق و سوریه به تهیه گزارش می پرداختیم و تقریبا سال گذشته را به طور کامل در این دو کشور سپری کردیم.

وی همچنین از سایر همکاران فعال خود در این عرصه و محمدحسن حسینی خبرنگار جانبازی که یکی از چشمانش را در سوریه از دست داد یاد کرد و به نمایندگی از آن ها جایزه خود را دریافت کرد.

در این مراسم همچنین سردار قاسم سلیمانی مورد تشویق ممتد حضار قرار گرفت.

داریوش ارجمند: مدافعان حرم بازمانده کاروان کربلا هستند

داریوش ارجمند در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مدافعان حرم گفت: مهمانان شما حال ما را دگرگون کردند و من امروز می خواهم با یک مقوله اجتماعی حرفم را شروع کنم. در دنیای پر شر و شور امروز که در غرب و جاهایی از شرق به خاطر ۱۰۰ دلار آدم می کشند، فرهنگ سرزمین من که به آن می بالم، فرهنگی جدا و مجزا از همه فرهنگهاست و فرهنگی ممتاز است. علت آن هم این است که ما فرم گرا نبوده ایم.

وی ادامه داد: چیزی که امروز از آن رنج می بریم، فرمها بر محتواها غلبه کرده اند. در حالی که فرهنگ ما یک فرهنگ متعالی است. وقتی حضرت حافظ در وصف ذوالفقار شعر می سراید، این مدافعان حرم بازمانده همان فرهنگ هستند. فرهنگ محتوایی سرزمین من. فرهنگی که می کوشند فرم گرایش کنند و همان طور که کوشیدند ما را کثرت گرا کنند و هرکس که پولدارتر است محترم تر است. این آمارگرایی ها پدر فرهنگ ما را در می آورد در حالی که ما این گونه نبوده ایم. فرهنگی که مدافعان حرم از حرم چه کسانی دفاع می کنند؟ حرم کسانی که محتواگرا بودند و تنها ولی خداوند با آنها بود. این حرم حرم هستی و شرف و ایمان و خاک و فرهنگ ماست و متبلور شده در بانوی دینی ما حضرت زینب با آن درایت و  جمله بزرگ مارایت الا جمیلا را پرتاب می کند به قلب تاریخ در حضور سران کفر و زر و زور و تزویر.

وی اظهارداشت: من امروز خوشحالم که جوانانی داریم که به این شدت معتقدند و از این محتوای درونی برسند. جای شکر دارد که ما چنین جوانانی داریم. آن کسانی که در کربلا جنگیدند فرمی و عددی نبودند ولی چه داشتند که ما هنوز به آنها می نازیم و جانهایمان را فدایشان می کنیم؟ امیدوارم که جامعه ما بیشتر از قبل محتواگرا بشود. ما اینها را لمس می کنیم و می بینیم. جوهر مردی اگر هست، پس آن شمشیر است.

داریوش ارجمند درحالی که در ادامه سخنانش بغضش شکسته بود، با گریه گفت: هفته پیش در شمال بودم و پوسترهای مدافعان حرم را دیدم و زنان و مردانی را دیدم که این پوسترها را زیارت می کردند و اینها راهنمای سنگ های مسیر ما هستند تا راه را گم نکنیم. خداوند به آنها درجات برتر بدهد و اگر روحشان اینجا هست شفاعت ما را بکنند.

سردار سلامی: آماده‌ایم طولانی‌ترین نبردها را در وسیع‌ترین صحنه‌ها اداره کنیم

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در این مراسم با بیان اینکه امروز در عصر پیچیده‌ترین توطئه‌‌های بشر قرار داریم، گفت: در مقطع کنونی شاهد زوال یک تمدن پوسیده و روبه زوال و طلوع تمدنی دیگر هستیم.

وی افزود: امروز تمدن غرب که با تکیه بر لیبرالیسم جز غارت ثروت‌های مادی و معنوی ملت‌های مظلوم، به راه‌ انداختن جنگ‌های بزرگ، انباشتن زاردخانه‌های هسته‌ای، آواره‌کردن مردم بیگناه، کودتا، اشاعه استبداد و از بین بردن آزادی محصول دیگری برای بشریت نداشت، در حال فروپاشی است و در کنار آن تمدنی طلوع می‌کند که پیامش آزادی، عدالت، کرامت، احیای ارزش‌های انسانی، استقلال حقیقی، احترام به هویت انسان‌ها، صلح و دوستی و آرامش، امنیت و پیشرفت برای همه عالم است و این تمدن، تمدن اسلامی است.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: تمدن غرب برای جهان اسلام هیچ ثمری جز کوچک‌سازی امت اسلامی و تبدیل آن به دولت‌های ضعیف برای تسلط سیاسی و غارت اقتصادی و به سقوط کشاندن فرهنگ آنها نداشت و وقتی به جهان اسلام نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سربازان مزدور استکبار در بلاد اسلامی چگونه زنان و کودکان را آواره می‌کنند.

وی با بیان اینکه استعمارگران آمریکا و انگلیس در بسیاری از نقاط جهان جنگ به راه انداختند، خاطرنشان کرد: امروز این تمدن پوسیده رو به زوال است اسلام به حاکمیت رسیده و بذر آگاهی در قلب و ذهن مسلمانان عالم کاشته شده و انقلاب اسلامی توانسته توازن قدرت نظامی را به نفع مسلمانان تغییر دهد.

جانشین فرمانده کل سپاه با تأکید براینکه انقلاب اسلامی طی ۴ دهه توانست در برابر همه توطئه‌ها و سناریوهای قدرت‌‌های بزرگ بایستد، گفت: اگر ما روزی در امتداد کرخه و کارون می‌جنگیدیم امروز در شرق مدیترانه در حال جنگ هستیم و اگر در گذشته جهان اسلام میدان تاخت و تاز آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و هم‌پیمانان آنها بود امروز در هیچ سرزمین اسلامی فرش قرمز زیر پای مقامات آمریکا و انگلیس پهن نمی‌کنند.

سلامی افزود: آنچه امروز اتفاق می‌افتد خارج از تصور انسان است. مدافعان حرمی که مهاجر الی‌الله شدند و همسرانی که بر این سختی‌ها صبر کردند، پدران و مادرانی که بغض خود را پنهان می‌کنند و فرزندان این شهدا در حال معماری تمدن حقیقی جهان اسلام هستند.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد نفاق و تفرقه در جهان اسلام گفت: آنها می‌خواهند به هم پیوستگی اعتقادی را در دنیای اسلام از بین ببرند تا جلوی شکل‌گیری تمدن اسلامی گرفته شود اما ما با تمام پیکره استکبار می‌جنگیم و به دنبال در هم شکستن استخوان این قدرت‌ها با تمام انباشته‌های مادی و معنوی خود هستیم.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ما آماده‌ایم در وسیع‌ترین صحنه‌ها، نبردهای طولانی را با تضمین موفقیت جهان اسلام اداره کنیم.

در ادامه مراسم گروه سرود ارغوان هم که پیش از این با نماهنگی که در رسانه‌های داخلی برای مدافعان حرم پخش شده بود مورد توجه مردم قرار گرفته بودند به اجرای سرود پرداختند.

ابراهیم حاتمی کیا بیانیه هیئت داوران بیانیه داوران را قرائت کرد.
یاوری نیز در ادامه اولین جشنواره مدافعان حرم یه قطعه ترانه تقدیم کرد و گفت: این آهنگ را با دل و جانم ساختم و امیدوارم لااقل ذره‌ای از خوبی‌های بچه هایی که به خاطر ما رفتند را جبران کرده باشیم، من چون جنوبی هستم بخوبی این عزیزان را درک می‌کنم.
انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *