اخبار جهان 11 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ممنوعیت ورود زائران بیت‌الله الحرام به عربستان؛ از یمن و سوریه تا ایران و فلسطین/ تلاش آل سعود برای مقابله با احکام اسلام

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یک‌شنبه با بیان اینکه حج واجب امسال عملا امکان پذیر نیست گفت: قرار بود تا امروز یکشنبه صبر کنیم و اگر مقامات عربستان نکاتی که مورد توجه ما بود پاسخ دادند بحث حج امسال را دنبال کنیم اما با توجه به نوع برخورد و گفتارمقامات عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیات ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی ها، عملا انجام فریضه حج امکان پذیر نیست.

در پی انتشار این خبر سازمان حج و زیارت نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اقدامات گسترده و مستمری که از سوی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای حضور حجاج کشورمان در مراسم حج سال ۱۳۹۵ انجام شده است؛ خبر از لغو حج تمتع سال ۹۵ داد و دلایل آن را در ۸ بند برای مردم تشریح کرد.

کشورهایی که تاکنون از حج بازمانده‌اند

این اولین باری نیست که یک کشور اسلامی به دلیل کارشکنی‌ها و سیاسی‌کاری‌های عربستان از انجام واجبات الهی منع می‌شود و مردم آن کشور نمی‌توانند در حج واجب شرکت کنند. عربستانی که در سال‌های اخیر علنا اعلام کرده‌اند به نیابت از رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه وارد جنگ شده‌اند؛ با سوءاستفاده سیاسی از موضوع حج، کشور‌هایی را که با آن‌ها اختلافات سیاسی دارند یا کشورهایی که عملکرد آن‌ها با سیاست‌های رژیم صهیونیستی در تعارض است را از سفر معنوی حج منع کرده‌اند.

از جمله کشورهایی که در سال‌های گذشته در سفر حج شرکت نکرده‌اند می‌توان به یمن و سوریه اشاره کرد؛ سال گذشته مردم یمن به دلیل کارشکنی‌های عربستان از انجام فریضه واجب الهی منع شدند.

در همین راستا وزارت اوقاف یمن در بیانیه ای اعلام کرد، با وجود تمامی تلاش های انجام گرفته وبه رغم چند دور مذاکره با وزارت حج عربستان برای فراهم کردن زمینه حضور حجاج یمنی حتی در شرایط جنگی حاکم بر این کشور  در موسم حج  ۱۴۳۶مسئولان عربستانی حاضر به صدور روادید برای  حجاج یمنی نشدند.

مردم سوریه نیز در سال‌های اخیر با مشکل سفر به حج و زیارت خانه خدا دست و پنجه نرم می‌کنند و سعودی‌ها تنها اجازه سفر کسانی به عربستان را می‌دهند که توسط گروه‌های تروریستی معرفی شده باشند.

وزارت  اوقاف سوریه درسال ۲۰۱۴ تاکید کرد رژیم آل سعود  برای سومین سال متوالی مسلمانان این کشور را از ادای فریضه حج منع می کند و صرفا به کسانی اجازه سفر می دهند که از سوی گروه های (تروریستی) مخالف بشار اسد معرفی شوند.

امسال نیز اخباری در مورد ممنوعیت سفر آوارگان فلسطینی برای ادای مناسک حج و عمره منتشر شد.

به نوشته رسانه های فلسطینی همسو با تلاش های عربستان برای نزدیک شدن به تل آویو و اجرایی کردن طرح صلح خود که در آن از حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان هم چشم پوشی شده ، فلسطینیان آواره از انجام مناسک حج محروم شدند.

جهاد الحرازین از رهبران جنبش فتح در این رابطه گفت: بهانه ی وزارت حج و عمره عربستان  از این اقدام آن است  که ریاض نمی داند این افراد را در صورت اقامت بیش از مدت مجاز به کجا تبعید کند!

چرا سعودی‌ها از حج استفاده سیاسی می‌کنند؟

سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص دلایل استفاده سیاسی عربستان از سفر حج گفت: اولین دلیل برخورد سیاسی آل‌سعود با مسئله حج را می‌توان خامی و نابلدی رژیم جدید حاکم بر این کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه دومین دلیل برخورد سیاسی عربستان با حج، ترسی است که از اعمال ایرانی‌ها دارند افزود: حاکمان عربستان نگران آن هستند که با حضور ایرانی‌ها، عقب ماندگی دموکراسی درعربستان به رخ مردم این کشور کشیده شود و اقدامات ضد استکباری مردم ایران، زمینه‌ساز قیام مردم عربستان برعلیه رژیم این کشور باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستانی‌ها سال‌هاست که تلاش می‌کنند تا ایرانی‌ها را افرادی مشرک، بی‌دین و نجس به دنیا معرفی کنند اظهارداشت: با حضور هموطنان ما در حج و انجام مناسک آن، تمام کاخی که رژیم‌ آل‌سعود برای تحریف ما بنا کرده است خراب ‌می‌شود.

قنادباشی تصریح کرد: حضور ایرانیان در مناسک حج و انجام واجبات الهی، پیام دین‌داری مردم ما را به دنیا مخابره می‌کند و عربستانی‌ها را در تکمیل پروژه‌ی ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی ناکام می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات عربستان دستوراتی است که از سفارت‌خانه‌های آمریکا و انگلیس دریافت می‌کند عنوان کرد: حج یکی از بزرگترین اجتماعات مسلمانان جهان است و می‌توان گفت که حج تمام تبلیغات‌ اسلام‌هراسانه و شیعه‌هراسانه‌ی جهان را خنثی می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: دلیل چنین مانع‌تراشی و کارشکنی‌هایی از سوی عربستان که با دستور آمریکا و اسرائیل انجام می‌شود، چیزی جز تلاش برای افزایش اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی در جهان نیست.

آمریکا و انگلیس دستان پشت‌پرده پرونده حج ایران

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “آمریکا و انگلیس چه تاثیری در کارشکنی‌های عربستان در موضوع حج داشتند؟” گفت: اصولا کشور عربستان توسط این دو دولت مدیریت می‌شود و انگلستان در زمینه سیاسی و امنیتی مدیریت این کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: مهندسی، نقشه راه، سازه و ترکیب خاندان آل سعود را دولت انگلیس مشخص می‌کند چرا که به وجود آورنده دولت سعودی انگلیسی‌ها هستند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حکومت آل سعود و فرقه بهائیت ساخته دست انگلیس هستند اظهار داشت: عربستان در همه‌ی ابعاد سیاسی توسط انگلیس اداره می‌شود و انگلیسی‌ها نقش تعیین کننده‌ای در تصمیمات مقامات سعودی دارند.

سیدافقهی با بیان اینکه آمریکایی‌ها مدیریت اقتصادی و نظامی آل سعود را بر عهده دارند عنوان کرد: این مدیریت بدین معنا نیست که آمریکایی‌ها در مسائل سیاسی دخالت نکنند اما به صورت گسترده و کلان مدیریت نظامی و اقتصادی سعودی‌ها به عهده آمریکا است.

وی با بیان اینکه آمریکا تمامی مباحث نظامی عربستان، از تامین اسلحه تا آموزش خلبان‌های این کشور را برعهده دارد گفت: نظام پولی و مالی عربستان امروز در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارد و ما شاهد آن هستیم که بیشترین سرمایه‌ آل سعود در بانک‌های آمریکایی سپرده‌گذاری شده است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حضور رژیم صهیونیستی در بین انگلیس و آمریکا گفت: پیش از این دولت سعودی درتلاش بود  تا روابطی که با رژیم صهیونیستی دارد بسیار مخفی باقی بماند اما امروز خلاف این موضوع در حال رخ دادن است و سعودی‌ها هیچ ابایی از آشکار شدن روابط خود با رژیم صهیونیستی ندارند.

سید افقهی ادامه داد: وقتی کشوری از خودش هیچ اختیاری نداشته باشد و توسط دو کشور ماجراجو، سلطه‌گر و بیگانه مدیریت شود، طبیعی است که آن‌ها حوادث کلا این کشور را طراحی و مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه حجاج ایرانی و و کسانی که در راه‌پیمایی‌های وحدت و برائت به حجاج ایرانی ملحق می‌شدند، نقشه‌های آمریکا را نقش بر آب می‌کردند تصریح کرد: آمریکا به خوبی می‌داند که نوک پیکان راه‌پیمایی وحدت و برائت به سوی اوست؛ لذا کشتارهایی که عربستان از سال ۶۶ برعلیه حجاج ایرانی انجام می‌دهد و این کارشکنی‌های عربستان نشان از دخالت آمریکا در پرونده حج دارد.

به نظر میرسد که سعودیها حافظ منافع آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در منطقه هستند و به ازای حفظ حکومت خود در عربستان، دستورات غرب را در منطقه اجرا میکنند. حج نیز بهانهای است برای این دولت تا با سوءاستفاده سیاسی از آن گامی مثبت در جهت خوش خدمتی به اربابان خود بردارند. عربستان را می توان سردمدار اسلام آمریکایی در منطقه دانست و حجی که عربستان مایل به برگزاری آن است را نیز می توان حج آمریکایی نامید نه حج ابراهیمی!

دولتمردان حکومت آلسعود که امروزه خود را خادمین حرمین شرفین میدانند با بستن راه بیت الله الحرام بر مسلمانان، به دنبال خوش خدمتی برای استکبار جهانی و شیطان بزرگ هستند و با جلوگیری از انجام واجبات الهی و آلوده کردن مناسک حج به موضوعات سیاسی از سیاستهای خصمانه رژیم صهیونیستی برعلیه ایران حمایت کردند.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *