تولیدی 20 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

راه‌هایی برای ارتقای گردشگری شهرستان/ گردشگری چاره رهایی از اقتصاد مسی است

به گزارش آوای ورزقان، وبلاگ انعکاس شهرستان ورزقان نوشت: توجه به گردشگری یکی از مهم ترین رویکردهای اقتصادی هر شهر است. در ورزقان نیز علی الرغم تاسیس نهادهایی همچون نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن چنان که باید برنامه‌های متقن و دامنه داری برای سامان دادن این حوزه‌ی اقتصاد اجرا بشود، نشده است.

مس سونگون ورزقان

در چند سال گذشته بحث‌های مربوط به رهایی شهرستان از وابستگی به معدن مس سونگون به صورت جدی و با تاکیدات مسئولان مورد توجه قرار گرفته است.

شهروندی می گوید: باید روزی برسد که دیگر معدن مس سونگون برایمان مهم نباشد و از وابستگی به آن رها شویم که این مطلب برای رفع وابستگی و خروج از ضربه‌هایی است که ممکن است بر اقتصاد شهرستان وارد شود.

چه چیزی جایگزین صنعت مس می‌شود؟

در دنیا، کشورهایی که معمولا صاحب منابع طبیعی و زیرزمینی مثل مس نیستند، به گردشگری توجه ویژه‌ای دارند. این صنعت به جهت گردش مالی و ارزآوری بعد از منابع طبیعی و زیرزمینی، دومین صنعت بزرگ است.

در سال ۱۹۵۰ میلادی تعداد گردشگران در جهان ۵۰ میلیون نفر بوده که ۲۵ میلیون دلار از طریق آن عاید کشورهای گردشگرپذیر شده است. در آماری که سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد نشان می‌دهد شمار گردشگران جهان به ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر و گردش مالی آن به ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

در ایران آمارها حکایت از توجهی اندک به گردشگری دارد: بر اساس آمارها سهم ایران از ۱ میلیارد ۴۰۰ میلیون گردشگر سال ۲۰۱۵ تنها ۰٫۳۴ درصد بوده است، چیزی حدود ۵ میلیون نفر. این در حالی است که کشورهایی مثل فرانسه، آمریکا و چین به ترتیب با ۸۵، ۷۰ و ۵۷ میلیون نفر بیشترین سهم را از این صنعت داشته‌اند.

اعتقادی که باید ایجاد شود

طبق آماری که رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ارائه داده بود ورزقان جزء شهرستان های برتر در زمینه‌ی دارا بودن جاذبه‌های گردشگری است.

تا زمانی که مسئولان ما به گردشگری اعتقاد پیدا نکنند، اتفاق خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد. درست است که گردشگر همراه خود ممکن است ناهنجاری‌هایی را به همراه آورد، ولی این تبعات با اعتقاد و عمل درست مدیران قابل رفع است.

گردشگران بی برنامه، گردشگران مشکل‌ساز

سازمان جهانی گردشگری کسی را توریسم می‌داند که حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر ۶ ماه در منطقه‌ای بماند که اگر چنین تعریفی را مد نظر قرار دهیم، به نظر می‌رسد شمار گردشگران منطقه‌ی ما، کمتر از آن چیزی است که به عنوان آمار رسمی اعلام می‌شود. خیلی‌ها هستند که برای یک شب یا چند ساعت در مناطقی مانند حسنو مئشه سی حضور پیدا می‌کنند و می‌روند و به خاطر بی‌برنامگی‌ها حاصل حضور آنان چیزی جز آلودگی محیط زیست و تخریب طبیعت نیست.

راه‌هایی برای ارتقای گردشگری ورزقان

یکی از مشکلاتی که منطقه‌ی ما نیز همانند کل کشور درگیر آن است، فقدان طرح جامع گردشگری برای مدیریت این مقوله است. البته کارهایی به صورت جسته و گریخته انجام شده است، ولی باید برای سامان‌دهی درست و عمل موثر، در این زمینه نقشه‌ی راه داشته باشیم. کارهای جدا از هم نه تنها دردی را دوا نخواهد کرد، بلکه ممکن است تبعات جبران ناپذیری را هم به همراه داشته باشد.

جذب سرمایه گذاری در صنعت گردشگری یکی دیگر از بایدهای رونق گردشگری در منطقه است. یکی از عواملی که سبب می‌شود گه‌گاه برخی موارد ناخوشایند از حضور گردشگران در شهرستان مشاهده شود، فقدان زیرساخت‌های مناسب برای پذیرایی از آنان است. در واقع جاذبه‌های گردشگری ورزقان گردشگران را به خود جذب می‌کند و شهرهای اطراف از آن سود می‌برند.

آموزش، فرهنگسازی و توانمندسازی شهروندان برای پذیرایی از گردشگران سومین عاملی است که به رشد این صنعت در شهرستان کمک می‌کند. هنوز مزه‌ی شیرین اقتصاد گردشگری زیر زبان شهروندان ما حس نشده است، به همین خاطر هنوز آن طور که باید نتوانسته‌ایم موفق باشیم. در خردادماه هزاران نفر به عنوان گردشگر وارد شهر می‌شوند، ولی مردم نمی‌توانند از حضور آنان در شهر، بهره برداری کنند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *