اخبار جهان 18 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

توزیع دختران ایزدی میان داعش به عنوان پاداش

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا، العربیه نوشت: سرنوشت صد‌ها زن و دختر ایزدی عراقی همچنان مبهم مانده است. گزارش‌ها و گفته شاهدان عینی که از شهر موصل گریخته‌اند، حاکی از آن است که گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، اقدام به راه اندازی بازار برده فروشی کرد که در آن، این زنان به عنوان «کنیز» فروخته می‌شوند. شماری دیگر از این زنان میان شبه نظامیان داعش برای تشویق آن‌ها به جنگ، توزیع می‌شوند.
بایام، دختری ایزدی است که پس از یک ماه اسارت، موفق شد از چنگ شبه نظامیان داعش فرار کند.

این دختر ۱۸ ساله می‌گوید چیزهایی دیده که در باور نمی‌گنجد. او یکی از صد‌ها دختر ایزدی ربوده شده توسط داعش بود که شماری از ان‌ها همچنان کودک بودند.

بایام می‌گوید: «ما را به همراه دیگر دختران، در جای بازداشت کردند. ابتدا به ما اجازه خوردن و آشامیدن نمی‌دادند. چند روز بعد به صورت روزانه می‌آمدند و تعدادی را با خود می‌بردند. یک روز هرکه را که مانده بود شروع به ارزیابی کردند تا تصمیم بگیرند کدامیک از ما را با خود ببرند.»

بایام که هم اینک به همراه خانواده خود در یکی از اردوگاه‌های آوارگان دهوک زندگی می‌کند می‌افزاید نمی‌داند دختران را به کجا بردند. او خوش شانس بود که پیش از رسیدن به موصل، موفق به فرار شد. برعکس عایشه که شبه نظامیان او پس از کشتن همسرش، از سنجار با خود برده و سرانجام پیش از فرار، با وجود باردار بودن، خود را در بازار برده فروشان موصل یافت.

بسیاری برای خرید می‌رفتند. قیمت پایه حدود ۱۵هزار درهم عراقی بود. بیشتر مشتریان هم از موصل و انبار بود. برخی دیگر نیز از مناطقی دیگر می‌آمدند. بسیاری از زنان به مردانی فروخته شدند که بسیار از آن‌ها بزرگ‌تر بودند.

عایشه می‌گوید که بار‌ها می‌خواست خودکشی کند اما موفق نشد. او این توان را در خود یافت تا فرار کند؛ البته نه برای خود بلکه برای جنینی که در رحمش بود؛ همانگونه که به خاطر همین جنین، موفق به خودکشی نشد.

او می‌افزاید: «امیدوارم که به زودی نابود شوند. نام همسرم را بر فرزندم خواهم نهاد.. پس از آنچه که بر من گذشته، آرزویی ندارم جز اینکه کودکم بتواند در آینده در صلح و آرامش زندگی کند.»

سازمان عفو بین الملل می‌گوید که گروه داعش، صد‌ها دختر ایزدی را برای رابطه جنسی با آن‌ها، با عنوان کنیز می‌رباید. سازمان بین المللی دیده‌بان حقوق بشر نیز از «فروش دختران به عنوان کنیز در موصل به شکل منظم» خبر می‌دهد.

تصاویر درز یافته از شبه نظامیان داعش نیز نشان می‌دهد که این شبه نظامیان، پس از درگیری‌ها دختران را به عنوان پاداش برای خود می‌برند.

گروه داعش پس از درگیری‌های سنگین، از سنجار خارج شد و از آن چیزی جز شعار باقی نماند. اما سوال‌ها درباره سرنوشت دختران و زنانی که ربوده شده‌اند، همچنان باقی است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *