اسلایدر 31 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

باشگاه مس سونگون و چراغی که به فرهنگ و شهرستان روا نمی‌شود

آوای ورزقان: باشگاه مس سونگون و چراغی که به فرهنگ و شهرستان روا نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری آوای ورزقان، معدن مس سونگون یکی از معادن مهم و راهبردی نه تنها در اقتصاد استان بلکه برای کشور است. این معدن در ۲۵ کیلومتری شهرستان ورزقان نقش به سزایی در معیشت مردم استان به خصوص مردم شهرستان‌ ورزقان و شهرستان‌های همجوار ورزقان دارد.

اما هدف از این یادداشت پرداختن به مسائل اقتصادی نیست بلکه توجه به موضوعی به مراتب مهم‌تر است، موضوعی که برای کاهش معضلات اجتماعی و هزینه‌های درمانی در جامعه بسیار مهم است. فرهنگ و ورزش؛ به عنوان اصلی‌ترین موضوعات در گسترش نشاط و سلامتی سال‌ها بود که در میان برنامه‌های مدیران مجتمع مس سونگون و شرکت ملی مس ایران مورد غفلت قرار گرفته بود تا این که روز یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ باشگاه فرهنگی و ورزشی مس سونگون ورزقان با خرید امتیاز تیم دسته دومی شاهین اهواز با هدف گسترش فرهنگ و ورزش در شهرستان ورزقان تاسیس گردید.

این باشگاه اهداف خویش را در گسترش رشته‌هایی چون وزنه برداری و دو و میدانی به جهت ویژگی‌های خاص منطقه و استعدادهای بالقوه جوانان شهرستان در رشته‌های فوق تبیین کرد، در صورتی که امروز تیم داری در رشته فوتسال آن هم نه در ورزقان بلکه در تبریز تنها فعالیت باشگاه فرهنگی و ورزشی مس سونگون ورزقان است.

ایجاد امکانات و زیر ساخت‌های فرهنگی و ورزشی در شهرستانی که حتی از ساده‌ترین امکانات فرهنگی و ورزشی نظیر فرهنگسرا، زمین چمن و استخر محروم است اصلی ترین خواسته مردم ورزقان از باشگاه است، که باید به آن‌ها برگزاری مسابقات تیم فوتسال مس سونگون ورزقان در ورزقان نیز اضافه کرد موضوعی که هر بار توسط مسئول باشگاه به بهانه نبود یا کمبود امکانات لازم در ورزقان رد شده است.

فصل قبل رقابت‌های لیگ برتر فوتسال، تیم فوتسال مس سونگون ورزقان با بستن قراردادهای نجومی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی لیگ مطرح شد که در پایان فصل علی‌رغم هزینه‌های سنگین نهایتاً توانست در رده دوم جدول قرار گیرد.

سال گذشته بی‌توجهی‌های سرپرست باشگاه نسبت به شهرستان و برخی اختلافات با مسئولین شهرستان موجب شد تا مسئولین اقدام به جایگزین کردن یک مدیرعامل بومی به جای سرپرست غیربومی باشگاه کنند چیزی که پس از کش و قوس فراوان اتفاق افتاد ولی اتفاق قابل توجه پس از صدور حکم مدیرعامل بومی، ابقای سرپرست باشگاه در سمت سرپرست تیم از سوی مسئولین شرکت ملی مس بود، چیزی که عملاً قدرت اجرا و هرفعالیتی را از مدیرعامل گرفت.

جدای از حاشیه‌ها، بی‌توجهی‌ها و حق کشی‌های ورزشی نسبت به مردم ورزقان توسط «باشگاه فرهنگی و ورزشی مس سونگون ورزقان» این باشگاه از رسالت اصلی خود یعنی فرهنگ و کار فرهنگی در میدان جنگ فرهنگی امروز کشور، شانه خالی کرده و از زمان تأسیس تا به امروز به غیر از یک یا دو همایش پیاده روی هیچ کار فرهنگی را در شهرستان انجام نداده است.

با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ و تاثیر غیر قابل انکار آن در سایر زمینه‌ها به ویژه اقتصاد، حال باید دید که چرا مسئولین باشگاه فرهنگی و ورزشی مس سونگون در شرایطی که دشمن از هیچ هزینه و تلاشی برای تغییر فرهنگ ایرانی و اسلامی فرو گذار نمی‌کند اقدامی در جهت حفظ و احیای فرهنگ اسلامی انجام نمی‌دهند.

ناگفته نماند که مسئولین ورزش شهرستان نیز برای توسعه فرهنگ و ورزش و پای کار کشاندن باشگاه مس در شهرستان می‌بایست برنامه‌های جامع و اصولی برای ورزش شهرستان داشته باشند چیزی که تا به امروز آنطور که باید محقق نشده است.

توجه به فرهنگ و ورزش شهرستان غنی ولی محروم ورزقان یکی از خواسته های اساسی مردم این شهرستان است و امید است با تلاش مسئولین در شهرستان و انتقال باشگاه فرهنگی و ورزشی مس سونگون به خود شهرستان، شاهد توسعه‌ی فرهنگ و ورزش در سطح منطقه به خصوص ورزقان باشیم. توسعه‌ای که در آن استعدادیابی و ورزش همگانی شهرستان نیز جزو اولویت‌ها باشد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *