استانی 18 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

یونسی: بخشی از آذری‌ های آذربایجان غربی، پیشتر کرد بوده‌اند/ قاضی پور: یونسی بین اقوام و مذاهب تشنج ایجاد نکند

به گزارش آوای ورزقان به نقل از اروم نیوز، آذربایجان غربی رنگین کمانی از قومیت های مختلف است که سالیان سال ترک، کرد و مسیحی زندگی مسالمت آمیزی در کنار هم دارند
اما در این میان برخی فتنه گران و معاندان با افکار پوچ و واهی و با اقدامات و آمار کذایی خود سعی در اختلاف افکنی و ایجاد تفرقه در بین قومیت های مختلف این استان دارند.
یکی از این اقداماتی که اخیرا از طرف تعدادی از رسانه های جدایی طلب و اختلاف افکن منتشر شد مربوط به دیدار گروهی از جبهه متحد کرد با حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در محل دفتر کار وی در تهران بود.
به ظاهر این خبر در وهله اول به وسیله شبکه تلویزیونی “روداو”، متعلق به نیچروان بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق منتشر شده بود که بلافاصله بعد از آن در سایت های معاندی همچون کردپا، خودنویس و غیره بازنشر شد و با لینک دادن در سایت اشتراک گذاری “بالاترین” مطلب را نشر گسترده دادند.
ادعای جبهه متحد کرد: ۶۴ درصد ساکنان اورمیه کرد هستند!
اعضای جبهه متحد کرد در این دیدار مواردی از جمله عملی نشدن وعده‌های رئیس جمهور در مورد اقوام و اقلیت‌ها و دلایل مخالفت دولت با درخواست تاسیس حزب کردی را مطرح کرده اند و در آماری خیالی، ۶۴ درصد ساکنان اورمیه را کرد عنوان کردند.
گذشته از آمار اعلامی در این دیدار، یونسی گفته که ” بخشی از آذری‌های آذربایجان غربی، پیشتر کرد بوده‌اند و در طی زمان “آذری” شده‌اند.”
درست است که یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و ادیان است اما نباید آمار کذایی را قبول کرده و بدتر از آن برخی از ساکنان و آذری زبانان این مرز و بوم را کرد تلقی کند چرا که این گفتار و افکار توسط یک فرد عالی رتبه در کشور زمینه های ایجاد اختلاف و تفرقه در بین اقوام و ادیان مختلف در آذربایجان غربی را فراهم می کند.
امام خمینی (ره) تشکیل حکومت به ویژه حکومت اسلامی را برای نجات قلمرو اسلام و اتحاد بین مسلمانان لازم می دانستند. مهم ترین مسأله ای که باعث جدایی و اختلاف بین مسلمانان شده مطرح کردن مسأله شیعه و سنی بودن که توسط ابرقدرتها مطرح و به آن دامنه زده می شود تا از این طریق بین مسلمانان اختلاف بیندازند تا هم مانع رشد اسلام شوند و هم از طرفی بتوانند به راحتی بر آنها سلطه پیدا کنند.
امام خمینی(ره): شیعه و سنی با اتحادشان نقشه های دشمنان را خنثی کنند
امام خمینی به این مساله مهم توجه داشته اند و بارها در سخنان خود به برادری اهل سنت و شیعه تأکید کرده اند. ایشان تفرقه اندازی را کار دشمنان اسلام دانسته و از شیعیان و سنی ها خواسته اند که وحدت خود را حفظ و نقشه های اجانب را خنثی کنند. امام (ره) اختلاف شیعه و سنی را از ملی گرایی خطرناکتر می دانند و در این مورد می فرمایند: از ملی گرایی خطرناکتر و غم انگیزتر، ایجاد خلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان است و القای تبلیغات فتنه انگیز و دشمنی ساز بین برادران اسلامی و ایمانی است.
از دیدگاه امام خمینی، یکی از دیگر ابزارهای مهم برای وحدت جهان اسلام، روشنگری‌های علما و اندیشمندان است. این قشر می‌تواند با ایجاد بیداری در میان مردم و آگاه کردن آنها از خطرات و مضرات تفرقه در جهان اسلام، آن‌ها را به سوی انسجام هدایت کنند.
حال یونسی که به جای تقویت وحدت و اتحاد موجود در بین اقوام و مذاهب مختلف با برگزاری جلسات و محفل های صمیمی و با قبول عده ای به اصطلاح نمایندگان جبهه متحد کرد آمار کذایی آنان را قبول کرده و تشکیل حزب کردی را وعده می دهد.
معاون استاندار آذربایجان غربی: پذیرش و اسکان ۶۰۰ هزار آواره عراقی در سال ۷۰
بهتر است این دستیار ویژه رئیس جمهور بداند که آذربایجان غربی سالیان سال پناهگاه خوبی برای آوارگان سنی مذهب عراق بوده است به طوری که معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی معتقد است: اولین گروه از پناهندگان در دهه ۵۰، از کشور عراق وارد استان شدند.
اوج حضور پناهندگان در این استان در سال ۷۰ بود که شاهد حضور ۶۰۰ هزار پناهنده عراقی ظرف مدت ۱۰ روز در استان بودیم که در شهرستان های سردشت و پیرانشهر اسکان یافتند.
در آن زمان مردم آذربایجان غربی به اندازه یک چهارم جمعیت خود، از پناهنده های کردی عراقی استقبال کرد.
قاضی پور: یونسی بین اقوام و مذاهب تشنج ایجاد نکند
نادر قاضی پور، یکی از سه نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی که این استان رابا نام آذربایجان غریب در این مجلس یاد می کند، معتقد است که احتمالا یونسی به خاطر کهولت سن متوجه آمار اشتباه ترکیب جمعیت آذربایجان غربی نشده است.
وی سخنان یونسی را که گفته بود اکثر مردم استان کرد بودند و به مرور زمان آذری شده اند را کامل کذب می داند و به عکس آن معتقد است.
قاضی پور آماری که در دیدار جبهه متحد کرد با دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و ادیان مطرح شده را بدون پایه و اساس دانسته و معتقد است که این آمار خودسرانه و بدون استعلام از نهادهای مربوطه اعلام شده است.
منتخب مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی این صحبت ها را عامل ایجاد اختلاف بین شیعیان و سنی های آذربایجان غربی می داند و معتقد است کردها و ترک ها در این استان زندگی مسالمت آمیزی داشته و ارتباط تنگاتنگی دارند.
وی آذربایجان را خواستگاه ترک های آذربایجانی عنوان می کند و می گوید که برخی کردهای بومی نیز در این استان زندگی می کنند که مورد احترام ما هستند.
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *