اخبار جهان 01 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

پیام رزمایش “آناکوندا ۱۶” به “کرملین” چیست؟ + تصاویر

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و فدراسیون روسیه بیش از یک‌سال است که تنش‌های گوناگونی را تجربه می‌کنند و نگرانی‌های بین‌المللی درباره یک جنگ بالقوه در منطقه شرق اروپا وجود دارد.

*** هشدار روسیه به پیمان آتلانتیک شمالی چه بود؟

روسیه بارها به ناتو درباره توسعه حضورش در منطقه شرق اروپا هشدار داده، اما پیمان آتلانتیک شمالی این موضوع را جدی نگرفته و اعزام نیروی نظامی به لتونی، لهستان، استونی و … نمونه‌ای از این عدم اعتنا است.

گفتنی است مقامات لهستانی به دنبال معرفی کردن فدراسیون روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تهدید جهانی هستند. “آنتونی ماسیروویچ،” وزیر دفاع این کشور در سخنانی گفته است: با تمامی احترام به مردم روسیه، این کشور بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهان محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فهم نادرست اختلاف روسیه با کشورهای غربی منجر به ارتکاب اشتباهات راهبردی و پی در پی خواهد شد، گفت: تصمیم  “ناتو” برای تقویت حضور در مرزهای شرقی خود و برگزاری نشست در “ورشو”، نمایانگر مرحله‌ای تاریخی در تغییر ساختار این نهاد به حساب می‌آید.

پیام رزمایش
البته فدراسیون روسیه هم  معتقد است که ناتو در حال ایجاد شرایط برای یک حضور مداوم در منطقه شرق اروپاست. “الکساندر گروشکو” نماینده دائم روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در این زمینه گفت: “ما فعالیت نظامی ناتو در دریای سیاه و عضویت احتمالی اوکراین و دیگر کشورها را با دقت پیگیری می‌کنیم. پر واضح است که این فعالیت‌ها از سوی ما بدون پاسخ باقی نخواهد ماند و واکنش روسیه با هدف تضمین امنیت مرزهای جنوبی انجام می‌شود.”

گروشکو درباره تصمیماتی که وزیران دفاع کشورهای عضو “ناتو” درباره تقویت حضور در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان اتخاذ کردند افزود: “ناتو” با این تدابیر و تصمیمات، اصرار بر شیوه و موضع ثابت خود را نشان داده است.

مسکو تهدید کرده که اقدامات تنش‌زا در منطقه شرق اروپا بدون پاسخ نمی‌ماند و حضور ادواری نظامیان در کشورهای استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان، یک اقدام منفی از سوی “کرملین” تلقی می‌شود.

“سرگئی لاوروف”، وزیر امور خارجه روسیه، ضمن ابراز نگرانی درباره تحرکات “ناتو” به سمت مرزهای این کشور، هشدار داد: مسکو برای مقابله با گسترش حضور ناتو در شرق اروپا، تدابیر متناسب اتخاذ خواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند که افزایش حضور نظامی ناتو در  منطقه شرق اروپا باعث بحرانی‌شدن اوضاع امنیتی این منطقه می‌شود و به طور عملی، مرکز و شرق اروپا را به میدان مقابله نظامی تبدیل خواهد کرد.

****رزمایش پیمان آتلانتیک شمالی در لهستان

اخیرا رزمایشی در لهستان از سوی پیمان آتلانتیک شمالی برگزار شده که نشان می‌دهد تنش‌ها در منطقه شرق اروپا افزایش یافته است. رزمایش ده روزه ناتو با نام «آناکوندا ۱۶»، از ۱۷ خرداد ماه با شرکت لهستان، امریکا و هفده کشور دیگر عضو ناتو آغاز و روز گذشته پایان آن اعلام شد.

پیام رزمایش
پیام رزمایش

این رزمایش نظامی دو هفته‌ای با حضور ۳۱۰۰۰ نیروی نظامی- شامل ۱۴۰۰ نیروی نظامی از آمریکا،‌ ۱۲۰۰ نیروی نظامی از لهستان و یک هزار نیرو از انگلیس- به همراه ده‌ها جت و کشتی جنگنده و سه هزار وسیله نقلیه برگزار می‌شود. این رزمایش‌های نظامی همچنین شامل یک حمله هلکوپتری شبانه و واکنش به یک حمله از جانب شرق خواهد بود.

پیام رزمایش
پیام رزمایش
پیام رزمایش
هدف از برگزاری این رزمایش(مانور نظامی “آناکوندا ۱۶”) تقویت امنیت کشورهای حوزه بالتیک و افزایش توانمندی دفاعی این کشورها عنوان شده است.

ناتو و آمریکا از سال ۲۰۱۳ در حال اجرای راهبرد توان نظامی خود وارد شرق اروپا(رومانی، لهستان و چک) و کنار مرزهای روسیه در جمهوری‌های بالتیکی شوروی سابق یعنی لتونی و استونی و همچنین لیتوانی، گرجستان و مولداوی سه جمهوری دیگر شده‌اند.

در مانور نظامی امسال، بیش از سی و یک هزار سرباز از نوزده کشور عضو ناتو حضور داشتند. در این مانورها از صد فروند هواپیمای نظامی و دوازده کشتی جنگی(ناو، ناوشکن، زیردریایی و …) استفاده شد.

****پیام رزمایش ناتو به روسیه چیست؟

اختلافات عمیقی بین کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه درباره موضوعات مهم منطقه‌ای همچون اوکراین مطرح است و ناتو مدعی بوده که روسیه در این کشور، نیروی نظامی دارد و به نظر می‌رسد این رزمایش در راستای جلوگیری از توسعه حضور نظامی روس‌ها در شرق اروپاست.

“ینس استولنبرگ” -دبیرکل ناتو- از روسیه خواست تا به حمایت خود از فعالان(سیاسی) در شرق اوکراین پایان دهد و نیروها و تجهیزات نظامی خود را از این کشور خارج کند. “ینس استولنبرگ” گفت: “روسیه باید از حمایت فعالان دست بردارد و نیروها و تجهیزات نظامی خود را از اوکراین خارج کند.”

پیام دیگر برگزاری رزمایش پیمان آتلانتیک شمالی در شرق اروپا این است که در صورت اقدام نظامی و حمله گسترده زمینی ارتش روسیه؛ “ناتو” آمادگی لازم برای پاسخ را داشته باشد. نیروی زمینی ارتش روسیه زیر ساخت‌های خود را در مرزهای غربی و جنوب غربی تقویت می‌کند.

منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که پیمان آتلانتیک شمالی، حد فاصل سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بیش از ۲۰۰ رزمایش برگزار کرده که بخش قابل توجهی از آن‌ها در نزدیکی مرزهای روسیه بوده که همین موضوع باعث شده تا روس‌ها یک تدبیر جدی برای تأمین امنیت ملی خود داشته باشند.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *