اخبار جهان 01 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

المانیتور: آیا ترکیه برگ برنده خود را در ازای رابطه با سوریه پاره می‌کند؟

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، و «بینالی ییلدریم،» نخست‌وزیر جدید این کشور، آمادگی پذیرش اشتباهات رخ‌داده در عرصه سیاست خارجی را ندارند؛ اما به نظر می‌رسد برای نجات آنکارا از انزوای سیاسی و دیپلماتیک در صحنه بین‌المللی مصمم هستند.
یکی از راه‌های مقابله با انزوای ترکیه، انداختن تمام تقصیرها به گردن «احمد داووداوغلو،» نخست‌وزیر سابق این کشور، است. داووداوغلو تا چندی پیش و در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه، معمار سیاست خارجی ترکیه محسوب می‌شد. ترکیه در شرایط کنونی و در دوران نخست‌وزیر جدید به دنبال بهبود روابط با اسرائیل، روسیه و سوریه است.
تلاش‌ها برای بهبود روابط با اسرائیل از مدت‌ها پیش آغاز شد. «فریدون سینیرلی‌اوغلو،» معاون وزیر خارجه ترکیه و سفیر سابق این کشور در تل‌آویو، رابط دو طرف و در مرکز گفتگوهای پنهانی میان آن‌ها بود. برغم وجود نشانه‌هایی مبنی بر گشایش در روابط دو طرف، هنوز نتیجه محسوسی از این مذاکرات حاصل نشده است.
در ادامه این گزارش آمده است: ییلدریم به تازگی پیام‌های آشتی‌جویانه‌ای برای مقامات روسیه، سوریه و مصر ارسال کرده است. او درباره رابطه با روسیه گفت: هیچ نوع دشمنی میان کشورهایی که دور تا دور دریای سیاه و مدیترانه قرار دارند نمی‌تواند دوام بیابد.
او در ادامه با اشاره به حادثه سرنگونی جنگنده روس بوسیله ترکیه گفت: «اتفاقی بود که میان ما روی داد. البته اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری تمامیت ارضی ما را نقض کند؛ اما عاقلانه نیست روی یک حادثه تا این اندازه تمرکز کنیم. باید تصویر بزرگتر را در نظر بگیریم. هیچ نوع دشمنی میان مردم دو کشور وجود ندارد. می‌توانیم به روزهای گذشته بازگردیم و یا حتی روابط را از آن زمان نیز گسترده‌تر کنیم. ییلیدریم در ادامه از باز بودن درهای مذاکره به روی روسیه و همچنین از تمایل اردوغان برای بهبود روابط سخن گفت.»
اردوغان ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) در سالگرد روز استقلال روسیه، پیامی آشتی‌جویانه برای پوتین فرستاد و خواستار گسترش روابط میان دو کشور شد. رسانه‌های وابسته به دولت ترکیه به دنبال این اقدام از بهبود سریع روابط میان دو طرف خبر دادند. روزنامه تکویم ترکیه ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد) در تیتر خود از عقب‌نشینی پوتین از مواضع منفی در قبال ترکیه خبر داد.
اما سردبیر سابق روزنامه زمان ترکیه در واکنش به تیتر تکویم در حساب توییتر خود نوشت: کسی که از مواضع خود عقب‌نشینی کرد اردوغان است. آیا ملت ترکیه آگاه است که ابله پنداشته می‌شود؟
بنابر این گزارش، واکنش رسمی روسیه به پیام ترکیه نیز انعکاس خوشبینی موجود در رسانه‌های ترکیه نبود. کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: متأسفانه چیزی در محتوای نامه اردوغان نبود که شایستگی پاسخ داشته باشد.
ترکیه به تازگی تا حدی منزوی شده که به نظر می‌رسد این مسئله به نقطه‌ضعف این کشور در برابر روسیه تبدیل شده است. درخواست ترکیه برای برقراری رابطه با حکومت دمشق، یکی دیگر از نشانه‌های درماندگی این کشور است. ترکیه که تا چندی پیش یکی از دشمنان قسم‌خورده دولت اسد بود، به دنبال روزنه‌ای برای برقراری روابط با دمشق است.
یکی از رؤسای سابق اطلاعات نظامی ترکیه برای مدتی مسئول برقراری ارتباط با دولت سوریه بود. این مسئول درباره اعلام آمادگی اسد برای برقراری ارتباط با ترکیه به شرط ممانعت از ورود تروریست‌ها به سوریه بوسیله آنکارا خبر داد.
به ادعای این گزارش، اسد آمریکا را قدرتی می‌داند که می‌خواهد با استفاده از حزب اتحاد دموکراتیک، سوریه را چندتکه کند. این حزب در کردستان سوریه و تحت حمایت دولت آمریکا قرار دارد. مقابله با استقلال‌طلبی کردهای دو کشور، مسئله‌ای است که می‌تواند دو طرف را به هم نزدیک کند. به اعتقاد معاون نخست‌وزیر ترکیه، آنکارا و دمشق به ناچار باید روابط خود را بهبود ببخشند.
با وجود تمام مطالبی که تاکنون ذکر شد، به نظر نمی‌رسد در روابط ترکیه و سوریه نیز مانند موارد ذکر شده در بالا گشایشی حاصل شود؛ زیرا اردوغان هرگز آمادگی پذیرش شروط سوریه را ندارد. شرط اسد درباره ممانعت از ورود تروریست‌ها به خاک سوریه به معنای قطع حمایت اردوغان از معارضان سوری است که به نظر شدنی نیست.
در انتهای این گزارش آمده است: این مسئله به معنای پاره کردن و دور انداختن یکی از برگ‌های برنده ترکیه در مقابل سوریه است. این مسئله همچنین به معنای تنها ماندن ترکیه در مقابل اتحاد آمریکا و کردها در شمال سوریه است. بنابراین به نظر می‌رسد درماندگی و انزوای ترکیه همچنان دور باطل خود را طی کند و دست‌کم در آینده نزدیک تحولی در آن حاصل نشود.
انتهای پیام/
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *