اخبار جهان 06 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کشت خشخاش و تغذیه تروریست‌ها، ارمغان حضور آمریکا در افغانستان

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا؛  هر ساله در ۲۶ ژوئن مصادف با هفتم تیر ماه، کشورهای مختلف جهان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر را همراه با شعاری محوری که از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد  (UNODC) تعیین می شود، گرامی می دارند و به بیان چالش های موجود در حوزه مواد مخدر، اعلام اقدامات انجام شده در کشورشان در این زمینه و نیز تشریح راهکارهای برطرف سازی این چالش ها می پردازند.

به مناسبت این روز، هر ساله کنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد به مدت یک هفته در مقر مرکزی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد برگزار می شود و در آن تلاش میشود تا اهمیت عزم سیاسی ملت ها در راه مبارزه با این  پدیده خانمان سوز و شوم مواد مخدر افزایش یابد.

پدیده شوم مواد مخدر و پیامد های ناگوار و خانمان سوز آن دیگر مشکل یک کشور یا یک منطقه خاص نیست و باوجود اینکه این مساله تنها در برخی کشورها تبدیل به یک فاجعه بزرگ شده است اما همه کشورهای جهان به گونه ای با مشکلات  آن درگیر هستند.

ایران و برخی از کشورها در جریان مقابله با قاچاق مواد مخدر متحمل خسارات مالی و جانی فراوان شده اند به گونه ای که تنها در کشور عزیزمان ۳۷۰۰۰شهید و هزاران جانباز مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته و روزی نیست که برای جلوگیری از ترانزیت این مواد به اروپا و کشورهای عربی در جای جای ایران عملیات های گوناگون کشف و دستگیری وجود نداشته باشد.

ایران پیشروی مبارزه با مواد مخدر درجهان

نکته دیگر اینکه برخوردهای سیاسی برخی کشورها با دولتهای پیشرو در مبارزه با مواد مخدر از جمله ایران، همکاری های بین المللی را در این راه به شدت کند نموده است. در حالی که مواد مخدر همان طور که اشاره شد مصیبتی جهانی است و در مبارزه با آن جدا از هر گونه تمایل سیاسی بایستی با رویکرد و تفکری بین المللی عمل نمود  و این در حالی است که سازمان ملل متحد به عنوان عالی ترین نهاد بین المللی همواره در گزارشات خود از وضعیت مواد مخدر در سطح جهان ، خواستار گسترش و تحکیم همکاری های بین المللی برای اعتلای اهداف کنوانسیون های مبارزه با مواد مخدر مصوب سالهای ۱۹۶۱ ، ۱۹۷۱ و ۱۹۸۸ شده است.

گزارش سازمان ملل در مورد بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر جهان یعنی افغانستان حاکیست که این کشور در سال گذشته میلادی، رکورد کشت خشخاش را شاهد بوده و تولید غیرقانونی خشخاش در افغانستان از سال ۲۰۰۵ تقریبا دو برابر شده است.

علاوه بر این، ۸۰ درصد کشت خشخاش در پنج استان جنوبی افغانستان که با بیشترین بی ثباتی مواجهند، انجام شده و این رقم نشان می دهد، عرضه تریاک دو برابر بیشتر از تقاضای بازار جهانی است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در این زمینه اعلام کرده است،۹۲ درصد تریاک جهان در این کشور تولید می شود که ۴۲ درصد این تولید در ایالت هلمند و مابقی آن، در ولایت های ارزگان، فراه و قندهار متمرکز است.

همچنین سطح زیر کشت خشخاش در سال ۱۹۸۶ در افغانستان ۲۹ هزار هکتار بود، اما این میزان در سال ۲۰۰۶، به ۱۶۵ هزار هکتار افزایش یافت که در این مساحت وسیع حدود ۶۵۰۰ تن و در سال ۲۰۰۷، ۷۷۰۰ تن مواد مخدر تولید شد و پیش بینی می شود، در حال حاظر این میزان به چندین برابر افزایش پیدا کرده باشد.

شایان ذکر است، این میزان تولید در افغانستان در شرایطی صورت می گیرد که بیش از ۳۰ هزار نیروی خارجی و ناتو در این کشور مستقرند و یکی از ماموریت های اصلی این نیروها، اجرای برنامه جامعه ریشه کنی مواد مخدر در افغانستان اعلام شده بود اما نه تنها این کشت کاهش نیافته است بلکه زیر نظر امریکا افزوده شده و با حمایت مستقیم غرب قاچاق می شود.

افزایش ۸۰درصدی کشفیات مواد مخدر در سرباز

استان سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با دو کشور پاکستان و افغانستان به یکی از حساس ترین مناطق مبارزه با مواد مخدر کشور تبدیل شده است و این مبارزه با سوداگران مرگ در شهرستان مرزی سرباز نیز همچون جای جای کشور عزیزمان ایران با قدرت ادامه دارد.

در همین رابطه فرماندار شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به افزایش کشفیات مواد مخدر در این شهرستان، گفت: کشفیات مواد مخدر و مشروبات الکی در شهرستان سرباز در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

حمیدالدین یوسفی تصریح کرد: ورود مشروبات الکلی به داخل کشور برنامه و اقدامی سازمان ‌یافته از سوی دشمنان انقلاب اسلامی ایران است چرا که تجربه این کشورها به آنان نشان داده است که مشروبات الکلی نسبت به مواد مخدر با سهولت بیشتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تبعات بیشتری نیز در زمینه آسیب‌های اجتماعی دارد و مهم‌‌ترین هدف استکبار از کار نابودی بنیان خانواده ها و به ابتذال کشیدن جوانان برای افزایش آسیب‌های مختلف اجتماعی است.

وی ادامه داد: افزایش ۸۰درصدی کشف مشروبات الکلی و مواد  نشان دهنده برنامه ریزی خاص دشمنان برای ضربه زدن به جوانان و آینده سازان انقلاب اسلامی ایران است و جا دارد تا تمام دستگاه‌های متولی این حوزه با تعامل و همکاری بیشتر و همچنین ارائه راهکارهای علمی برای مبارزه با قاچاق و کاهش مصرف مواد مخدر در این مورد ورود پیدا کنند تا بتوانیم مثل همیشه توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند.

یوسفی با اشاره به راه های کاهش مصرف مواد مخدردر بین جوانان، بیان کرد: جوانان و نوجوانان نسل امروز به آموزه‌های دینی برای رشد و ترقی روحی و اجتماعی نیاز دارند و در صورتی که ما بتوانیم این محیط دینی را به صورت کامل آماده کنیم، بهترین سرمایه‌گذاری را برای حفظ آینده سازان کشور از دست توطئه های دشمنان انجام خواهیم داد.

وی برجسته کردن این مضرات و آشنا کردن جامعه با آنها را مهم دانست و افزود: امروز بحث مبارزه با این مواد به یک اولویت تبدیل شده ‌و در این راستا باید همه با زیان‌هایی که در مصرف مواد مخدر وجود دارد آشنایی داشته باشند و اطلاع‌رسانی به جامعه و خانواده‌ها یکی از محورهای اساسی مبارزه با پدیده شوم اعتیاد است و برای تحقق این امر مهم باید از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستاها استفاده کرد.

فرماندار سرباز در پایان با تقدیر از نیروهای نظامی و انتظامی، گفت: مبارزه شبانه روزی این عزیزان با قاچاقچیان و سوداگران مرگ قابل تقدیر است و جا دارد تا یاد و خاطره شهدایی که در این راه به شهادت رسیده اند را زنده نگاه داریم و مبارزه با این پدیده شوم را از خانه هایمان آغاز کنیم و آن را ریشه کن کنیم.
انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *