استانی 14 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چرا رهبر انقلاب شهید آوینی را سیّد شهیدان اهل قلم نامید؟ / آوینی قابل تکرار است

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان‌ها، بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان‌هاست؛ هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده‌تر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی، آرامش، معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدنها، تجربه‌های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می‌شوند و آیندگان مملو از تجربه و پر از راه حل هایند.

هر کس می‌تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می‌کند، بنویسد؛ قلم، تخریب میکند، می‌سازد، واقعیت‌ها را آشکار می‌کند. آشکارها را نهان می‌کند. به واقع قلم، معجزه‌ای جاودان است.

احمدرضا بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج، ضمن گرامیداشت جایگاه شهید سید مرتضی آوینی به عنوان سید شهیدان اهل قلم، گفت: این تعبیر که از طرف رهبر معظم انقلاب به شهید آوینی اطلاق شده است، جامع تمام ابعاد شخصیتی ایشان است.

وی برخورداری از تعهد و معرفت عمیق را از ویژگی‌های بارز شهید آوینی دانست و افزود: علت اطلاق سید شهیدان اهل قلم به شهید آوینی این است که ایشان در مقایسه با هم‌قطاران و در میان قشری که از عالم روشنفکری به عالم تعهد و دینمداری وارد شده‌اند، از یک راه طی شده سخن می‌گوید و هرچه می‌نویسد برای خداست و همین ویژگی وی را در جمع امثال دکتر شریعتی یا جلال آل احمد که برای خدمت به دین و دینمداری وارد شده بودند، ممتاز می‌کند.

این کارشناس فرهنگی در خصوص رویکرد شهید آوینی به گفتمان انقلاب اسلامی توضیح داد: رویکرد ایشان به گفتمان انقلاب اسلامی رویکردی مومنانه بود نه از سر اعتقادات سطحی یا طرفداری سیاسی از انقلاب؛ و خود شهید آوینی در نامه‌ای که برادرش (که ساکن آمریکا بود) می‌نویسد، بیان می‌کند که ایمانش به حضرت امام(ره) همچون ایمان ابوذر به پیامبر(ص) است.

وی با بیان اینکه شکوفایی نویسندگان جوان متعهد به آرمان‌های اسلام و انقلاب، ناشی از برکت و تاثیر معنوی شهید آوینی است، خاطرنشان کرد: هرچند امروز نمی توانیم اهل قلمی را در سطح و سقل شهید آوینی معرفی کنیم اما اینطور نیست که بگوییم آوینی غیر قابل تکرار است و اگر تصور می‌کنیم آوینی دیگری به وجود نخواهد آمد، ناشی از تنبلی و بی حالی خودمان است.

بیضایی بیان داشت: به نظر من ظهور و فعالیت و نسل جوان و اهل قلم در خط شهید آوینی نشان از تاثیر معنوی امثال این شهید است و جبهه تبلیغاتی مخالف، نباید چنین تصوری را ایجاد که در موضع انفعالیم و دیگر امثال آوینی در جامعه ما وجود ندارد؛ من با این تفکر کاملا مخالفم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *