استانی 20 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کشورهای عضو FATF تعهد می‌دهند که از گروه‌های تروریستی مدنظر سازمان حمایت نکنند

به گزارش آوای ورزقان آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با آناج با اشاره به توافق ایران با FATF، بیان داشت: سازمان مبارزه با پولشویی نقل و انتقالات بین بانکی را بررسی می‌نماید و پول‌هایی را که از نظر آنان شسته می‌شود تا در حمایت از گروه‌های تروریستی به کار رود را بلوکه می‌کند.

وی افزود: در واقع بانک‌هایی که به عضویت این سازمان در می‌آیند در صورت مشاهده انتقال‌های مالی مشکوک موظف هستند آن را به FATF گزارش دهند تا منبع و مقصد پول‌هایی که از آن به عنوان منابع خاکستری یا کثیف یاد می‌شود، مشخص گردد.

کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه عضویت کشورها در این سازمان اعتبار بانکی آن‌ها را در سطح جهانی افزایش می‌دهد، ابراز کرد: کشورهایی که عضو این سازمان می‌شوند، قبول می‌کنند که از گروه‌های تروریستی مدنظر FATF حمایت نخواهند کرد و چنانچه قوانین سازمان را رعایت ننمایند در لیست سیاه قرار می‌گیرند.

وی اذعان داشت: عضویت کشورها در این سازمان نشان دهنده آن است که اعضا قبول دارند در سیستم‌های مالی‌شان چنین پول‌هایی جابجا نمی‌شود و منابع از طریق آنان در اختیار تروریست‌ها قرار نمی‌گیرد.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا FATF حق دسترسی به حساب‌های ایرانی‌ها را خواهد داشت، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم آنان دسترسی مستقیم داشته باشند، کشوری که عض سازمان شده تنها گزارشات لازم را به آنان ارائه می‌دهد.

وی در پایان افزود: بانک‌ها به دنبال منافع خود هستند و نمی‌خواهند منابع قرض الحسنه را در کوتاه مدت نگهداری کنند و بدون اینکه منفعتی حاصل آنان شود در شسته شدن پول‌ها و انتقال به منشاء غیرقانونی سهیم باشند.

گفتنی است؛ از نظر FATF گروه‌هایی مثل حزب الله لبنان که با اسرائیل مبارزه می‌کنند تروریست هستند و این سازمان در سال ۲۰۰۸ ایران را به علت حمایت از حزب الله و اقدامات برون مرزی سپاه قدس در لیست سیاه قرار داد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *