استانی 24 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

در ایران نمایندگان هم قیمت دارند!/ مَظنه‌ی رأی مثبت به لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری چه بود؟

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، صحن علنی مجلس شورای اسلامی ظهر چهارشنبه دیدنی بود و خبرنگاران حاضر در جلسه ناظر تصویب لایحه‌ای بودند که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل طرح آن در بهارستان و رأی مثبت نمایندگان به لایحه دور از انتظار به نظر می‌رسید چراکه عده‌ای توقع داشتند حداقل آن دسته از نمایندگانی که در ظاهر مدام از ولایت‌مداری حرف می‌زنند و در سخنرانی‌هایشان اقتصاد مقاومتی را لقلقه زبان می‌کنند برای حفظ ژست قبلی خود هم که شده با این لایحه مخالفت نمایند.

شاید برخی‌ها منتقدان این لایحه را عقب‌مانده بنامند و بگویند این‌ها همان‌هایی هستند که مخالف پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور هستند و بدشان نمی‌آید چهره‌ای فقیر از ایران کهن به نمایش بگذارند؛ اتفاقا راست هم می‌گویند مخالفت با تجاری‌سازی و تسهیل روند صادرات چیزی نیست که بتوان مانع آن شد اما آیا در ایران مناطق آزاد با آن هدفی که در قانون آمده عجین است و امتیازی مثبت به شمار می‌آید؟

اگر نیم نگاهی به همین مناطق آزاد تجاری فعلی داشته باشیم می‌بینیم این مناطق به علل مختلف مبدل به مبادی رسمی قاچاق کالا شده‌اند و میزان واردات از صادرات پیشی گرفته است؛ تبعات منفی آن نیز برای تولیدکنندگان داخلی و اقتصاد داخلی معلوم است و دیگر نیازی به تکرار مباحثی که قبلا صدها بار به آن‌ها اشاره شده و مسئولین خود را به کر و لالی زده‌اند، نیست.

با چنین اسبابی باید از نمایندگان موافق لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه وی‍ژه اقتصادی پرسید شما با کدام منطق به لایحه‌ای رأی دادید که رانت و فساد اقتصادی را در جامعه افزایش خواهد داد و کاملا مغایر با مفاد اقتصاد مقاومتی است؛ وکلا در پاسخ می‌گویند ایجاد مناطق آزاد گامی مثبت است و اگر هم مشکلی وجود دارد باید آن را رفع کنیم؛ اما آیا معضلات و نواقص رفع شده که قوزبالاقوز می‌کنید و بر مشکلات می‌افزایید؟

در مجلسی که تمام نمایندگان آن ادعای انقلابی‌گری دارند چه شد که منافع و لابی‌ها، انقلاب را از یاد برد و اقدامی صورت گرفت که با شعار سال زاویه‌ی ۹۰ درجه‌ای داشت؟ در جلسه دیروز هم اصولگرایان به لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری رأی مثبت دادند هم اصلاح‌طلبان، پس نمی‌توان موضوع را سیاسی نمود و با دفاع از یک جناح خاص گفت فلان گروه سیاسی به بیانات رهبری توجه نکرد!

در صحن علنی مجلس نماینده‌ای که همگان وی را انقلابی تمام عیار می‌شناسند چنان برای رأی مثبت آوردن لایحه تلاش می‌کرد و بر سر مخالفان داد می‌زد که آدمی شک می‌کرد این همان کسی است که همه فکر می‌کردند مطیع امر رهبری است؛ البته حق هم داشت! قرار بود در شهر وی منطقه آزاد تجاری ایجاد شود و منافع او تضمین گردد.

با شرایطی که رقم خورد بیش از آنکه دولت را مقصر بدانیم و بگوییم چرا لایحه‌ای بر خلاف حمایت از تولید ملی را به مجلس آوردید باید نمایندگانی را مذمت کنیم که عیار انقلابی‌‌شان را می‌توان با پول خرید و تنها تفاوت آنها در قیمت‌شان است!

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *