بازنشری 28 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کرار شروع نشده شروع کرد!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، تراکتورسازی در بازار نقل و انتقالات اگر بگوییم تیم برتر نیست حداقل یکی از بهترین‌هاست و ضمن اینکه توانست بازیکنان مدنظر کادرفنی را جذب کند، نفراتی را به خدمت گرفت که به قول بازیکنان این تیم، تک تک آنها برای خود یک تیم هستند. در این میان انتقاداتی نیز به خریدهای سرخ پوشان وارد شد که یکی از مهمترین آنها سن بالای چند تن از بازیکنان جدید این تیم بود؛ مسئله‌ای که برخی کارشناسان آن را بسان خوردن زهر و برخی دیگر نیز همسو با خود تراکتورسازان تلفیق تجربه با جوانی و به سود این تیم می‌دانند.

یکی از خریدهای پر سر و صدای سرخ پوشان تبریز جاسم کرار هافبک عراقی سابق این تیم بود. بازیکنی که حضور چندین ساله‌اش در فوتبال کشورمان و بازی‌های درخشانش در دو تیم تراکتورسازی و استقلال و البته حواشی پرشمارش موجب شد تا هم به به و چه چه درباره خرید این بازیکن به گوش برسد و هم زبان کارشناسان و منتقدان به تیم بازتر شود.

اصولاً در خرید چنین بازیکنانی عملکرد فنی حرف اول را می‌زند اما به شرطی که برنامه دقیق و منظم برای مهار حواشی آن تنظیم شود و همانطور که روز گذشته در بازی تدارکاتی با پدیده شاهد بودیم لیگ شروع نشده حواشی این بازیکن شروع شد و این زنگ خطر برای تیم بزرگ تراکتورسازی بود.

اما راهکار چیست؟ یکی از راهکارها به منظور کنترل چنین بازیکنانی استخدام روانشناس به تیم است. به دلیل اهمیت مسائل روحی و روانی در ورزش بخصوص در رشته فوتبال که رابطه مستقیم با کسب نتیجه و موفقیت دارد، در بسیاری از تیم‌های بزرگ دنیا حداقل یک روانشناس در کنار تیم حضور دارد اما در فوتبال کشورمان تاکنون چنین چیزی به ندرت مشاهده شده و به جرأت می‌توان گفت اکثر تیم‌های کشورمان فاقد آن هستند و بی شک این مورد یکی از نواقص بزرگ فوتبال کشورمان که ادعای حرفه‌ای بودن را نیز یدک می‌کشد، قلمداد می‌شود.

اهمیت حضور روانشناس در تیم‌های ورزشی بر کسی پوشیده نیست و با اینکه بسیاری از مربیان فوتبال جهان خود نقش روانشناس را ایفا می‌کنند – از مورینیو گرفته تا سیمئونه و حتی زیدان کم تجربه و یا خود قلعه‌نویی در فوتبال کشورمان – و نمی‌توان به عدم حضور روانشناس با داشتن چنین مربیانی در کنار تیم ایراد گرفت اما حتی بسیاری از این مربیان بزرگ نیز استخدام روانشناس به تیم خود را در رئوس برنامه‌هایشان قرار می‌دهند که بیانگر اهمیت این موضوع است و در یک کلام تیمی که تفکر قهرمانی در سر می‌پروراند باید با برنامه‌تر، دقیق‌تر و متفاوت‌تر از رقبایش باشد و این بی‌شک یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز و شاخصه‌های تیم قهرمان خواهد بود.

 

 

شاید بیان مسئله کرار تکرار مکررات به نظر بیاید اما این بازیکن جزو آن دسته از بازیکنانی است که در آنِ واحد هم می‌تواند گره از بازی تیمش باز کند و هم عملی از او سر بزند که تیمش را دست به عصا کند؛ بنابراین زیرنظر گرفتن تمامی حرکات این بازیکن حتی خارج از اردوی تیم باید در دستور کار تراکتورسازان قرار بگیرد. دیدارهای تراکتورسازی با راه آهن در لیگ نهم و استقلال در اواخر لیگ دهم نمونه بارز نوع اول و دیدارهای تراکتورسازی با پرسپولیس در لیگ دهم و بسیاری از موارد دیگر نیز بخصوص در زمان حضورش در استقلال از مثال‌هایی است که می‌توان برای نوع دوم ذکر کرد.

این یادداشت به منزله هشدار برای تراکتورسازان است. با اینکه امیر قلعه‌نویی هم به لحاظ کسب افتخار و هم به لحاظ حکمرانی نظم و انضباط در تیم‌هایش بهترین مربی فوتبال ایران است و شکی در آن نیست اما خود این مربی نیز در زمان حضورش در استقلال از کنترل کرار عاجز ماند و بدین ترتیب برای رساندن کشتی تراکتور به ساحل و سرمنزل مقصودش، وی باید این موضوع را دغدغه اصلی خود قرار داده و فکری به حالش بکند تا علاج واقعه قبل از وقوع باشد تا نوش داروی بعداز مرگ سهراب!

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *