استانی 29 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

یک چشم به آسمان و یک چشم به همت مسئولان/ ضعف صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورزی در بخش تامین خسارت

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، این روزها که دیگر همه آستین‌ها را لااقل در ظاهر برای اقدام و عمل در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی بالا زده‌اند ، حساب ویژه‌ای روی کشاورز جماعت باز شده که با وجود تمام کاستی‌ها کمک حال دولت باشند.

البته منظور از کاربرد لفظ “حساب  ویژه” اشاره به سخنان جناب آقای وزیر اقتصاد بود که سودای اخذ مالیات از محصولات کشاورزی را داشت.

 گوش شیطان کر آقای طیب نیا با چنان اطمینانی از تمکن مالی فامیل کشاورزشان صحبت می‌کرد که بنده بشخصه به این فامیل عزیز توصیه می‌کنم چاره‌ای عاجل برای چشم زخم مردم بخیل بیاندیشد تا خدای نکرده کارشان به صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورزی نیفتد.

از سخنان ملیح آقا زاده‌ها که بگذریم می‌رسیم به دستان پینه بسته و چهره‌ی آفتاب سوخته‌ی کشاورزان که گاه سیلی تگرگ خردادی صورتشان را سرخ می‌کند و گاه برف شهریورماه کمر درختانشان را خم می‌نماید.

ایران در زمره‌ی ۱۰ کشور بلاخیز جهان

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی  سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) کشور ما جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیا محسوب می شود. بطوریکه از مجموع ۴۰ نوع سانحه‌ی طبیعی که در جهان به ثبت رسیده، ۳۱ نوع آن امکان وقوع در ایران را دارد.

در همین پیوند می توان به بارش تگرگ اواخر خرداد سال جاری اشاره داشت که در میان بهت همگان  تمام شهر را سفید پوش کرد و خسارات بسیاری در حوزه‌ی شهری و کشاورزی بر جای گذاشت.

در میان این حجم از بلایا که گاه و بی گاه آسمان کشورمان را تحت الشعاع قرار داده و ارتزاق خانواده های بسیاری را با چالش مواجح می کند، صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورزی تنها کورسوی امید برای جبران خسارات محسوب می شود.

تامین خسارت اصلی ترین وظیفه‌ی صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورزی

تامین پوشش حمایتی برای انواع محصولات کشاورزی (زراعی و باغی)، دام، طیور، زنبورعسل، کرم ابریشم، آبزیان پرورشی، طرح های جنگل کاری، مرتع داری و آبخیزداری در مقابل خسارت های ناشی از سوانح طبیعی و حوادث قهری از جمله وظایف اصلی صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

استان آذربایجان شرقی هم اکنون ۳۷ محصول درحوزه های زراعی،باغای،منابع طبیعی، آبزیان و دام و طیور را تحت پوشش صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورزی دارد که در این میان بخش زراعت بیش از ۷۰ درصد فعالیت های این صندوق را به خود اختصاص داده است.

اگرچه بیش از ۲ دهه از شروع فعالیت این صندوق در کشور می گذرد اما تا کنون نتوانسته آنچنان که باید رضایت جامعه‌ی هدف را بدست آورده و کشاورزان را به انعقاد و یا تمدید قراد های خود بصورت مداوم ترغیب نماید.

تمایلی به بیمه‌ی محصولاتمان نداریم

یک کشاورز هشترودی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج تاخیر در حصول خسارت و نیز عدم تناسب مبلغ غرامت با میزان خسارت را از اصلی ترین دلایل بی تمایلی کشاورزان برای بیمه‌ی محصولاتشان عنوان کرده و می‌گوید: طی سالیان گذشته بدعهدی های متولیان بیمه دیواری از بی اعتمادی را سبب شده بطوریکه کشاورزان صرف متضرر شدن را به پیگیری پروسه ی زمانبر ارزیابی خسارت و دریافت غرامت ترجیح می دهند.

یک باغدار دیگر اسکویی در همین پیوند می گوید هنوز موفق به دریافت غرامت سال گذشته نشده است.

وی با گلایه از طولانی بودن روند محقق شدن تعهدات صندوق بیمه می پرسد آیا تا بحال کسی از مسولین به این موضوع اندیشیده است که یک کشاورز با وجود ازبین رفتن محصولاتش چگونه باید مخارج خانواده اش را تامین کند؟

آهی در بساط  صندوق  بیمه‌ی کشاورزی استان نیست

مدیر صندوق بیمه ی محصولات کشاورز استان در گفت‌وگو با آناج عنوان می‌کند: در سال زراعی گذشته  ( ۹۳-۹۴ ) ۲۲۱ هزار هکتاراز زمین های کشاورزی و باغی استان و همینطور ۱۹۲ هزار کندوی عسل تحت پوشش صندوق بیمه ی محصولات کشاورزی قرار گرفته بودند که طبق ارزیابی های کارشناسان حدود ۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال خسارت در بخش های مذکور به کشاورزان وارد آمد.

شهرام نریمانی می‌افزاید: از این مبلغ ۱ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال در بخش های زراعی و زنبور داری پرداخت شده است اما متاسفانه بدلیل اتمام تمامی منابع مالی برای پرداخت ۴۲۰ میلیارد ریال خسارت وارده به محصولات باغی با چالشی جدی مواجح هستیم.

نقش کمرنگ دولت در جبران خسارات

این مقام مسئول با اشاره به اساس نامه‌ی صندوق بیمه محصولات کشاورزی، خاطرنشان می‌کند: بر همین اساس سهم کشاورزان از محل بیمه گذاری در حدود ۲۵ درصد بوده و مابقی یارنه دولت است که از آن با عنوان (کمک دولت به حق بیمه) یاد می شود.

وی در همین پیوند حق بیمه‌ی سهم دولت در سال زراعی گذشته را ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرده و ادامه می‌دهد: تا کنون ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد آن وصول شده است.

مدیر صندوق بیمه‌ی محصولات کشاورز استان با بیان اینکه علی رغم پیگیری های مداوم موفق به دریافت جوابی روشن از سوی دولت نشده ایم، بیان می‌دارد: در صورت عدم همکاری سایر مسولان استانی احقاق مابقی مطالبات و به طبع آن پرداخت خسارت کشاورزان در هاله ای از ابهام قرار دارد!

پر واضح است که بقا و دوام فعالیت های تولیدی در بخش کشاورزی نیازمند حمایت های جدی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران این بخش است. حمایت هایی که در صورت اجرای صحیح و اصولی آن نه تنها شوفایی این بخش را منجر شده بلکه تحولی شگرف در اوضاع اقتصادی کشور را حاصل می شود.

از پس تمام اما و اگرها، امیدواریم با نهادینه شدن صحیح ساز و کار بیمه ی محصولا کشاورزی شاهد کاهش دغدغه کشاورزان و نیز تبدیل مدیریت بحران موجود در این حوزه به مدیریت ریسک در آینده نزدیک باشیم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *