بازنشری 30 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سیاسی‌ترین تصمیم علی لاریجانی در پسابرجام!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، «راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است» این تازه‌ترین موضع‌گیری علی لاریجانی در ادامه‌ی چرخش‌های پسابرجامی‌اش می‌باشد.

رئیس مجلس صبح امروز در نطق پیش از دستور خود با انتقاد شدید از سخنان اخیر دبیر کل سازمان ملل، وی را «وقیح» و «گزافه‌گو» توصیف کرد و گفت: «اگر دیگران دنبال تنش در منطقه هستند چه ربطی به قدرت دفاعی ایران دارد؟ آقای دبیرکل! تنش را کسانی در منطقه ایجاد کردند که یک سال و نیم یمن را به خاک و خون کشیدند و شما با وقاحت بی‌سابقه حتی حاضر نشدید از منظر حقوق بشر برای کودکان قربانی جمله‌ای درباره آنان اظهار کنید.»

لاریجانی هم‌چنین در واکنش به ادعای بان‌کی‌مون پیرامون نقض‌شدن روح برجام توسط آزمایش‌های موشکی ایران تصریح کرد: «سؤال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.»

وی در انتهای نطق خود، هجومی‌ترین موضع‌اش را نسبت به کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های غرب و آمریکا طی ماه‌های اخیر اتخاذ کرد و گفت: «مجلس شورای اسلامی با کمال تأسف از اقدام دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اخیراً علی‌اکبر صالحی و علی‌اکبر ولایتی نیز هر کدام به نوبه‌ی خود مراتب اعتراض و انتقاد شدید خود را به طرف غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا اعلام داشته‌اند.

هر چند مواضع امروز علی لاریجانی قابل تقدیر است و جز این هم نمی‌توان انتظار داشت، اما این‌که رئیس مجلس نهم و دهم، طی چند ماه از بزرگ‌ترین حامی پارلمانی برجام، به منتقد سفت و سخت آمریکا طی اجرایی‌شدن برجام تبدیل می‌شود، جای تأمل دارد.

تحلیل این ماجرا اصلا کار سختی نیست. فقط باید اوضاع را به خوبی رصد کرد؛ به همان خوبی که صالحی و ولایتی رصد کرده بودند. قطعا نقش علی لاریجانی در تصویب پانزده دقیقه‌ای برجام، هرگز از ذهن مردم پاک نمی‌شود. وی کسی بود که یک‌تنه با لابی‌های گسترده‌اش پارلمان را به تصویب برجام متقاعد کرد و پس از آن نیز تا جایی پیش رفت که رئیس‌جمهور در انتخابات هفتم اسفند، او را به همه‌ی دوستان گرمابه و گلستان خود ترجیح داد و نام «اصولگرای معتدل» بر وی گذاشت.

اما اکنون با مشخص‌شدن ساختار تقریبا متزلزل برجام و نفع کمی که عاید ایران شده، لاریجانی هم‌چون صالحی و ولایتی، با درک صحنه، «سیاسی‌ترین» و نه «انقلابی‌ترین» تصمیم خود در عصر پسابرجام را گرفت و از به کار گیری فرمول «اقدام متقابل» علیه آمریکا سخن گفت.

سونامی ندامت‌ها و فاصله گرفتن‌های پسابرجام هنوز آغاز نشده است؛ قطعا کسانی که از این قافله عقب بمانند، بیشتر از بقیه در «مضرات برجام» سهیم‌اند و حالا لاریجانی قصد دارد پیش از طوفانی‌شدن فضای سیاسی، پای خود را از ماجرا کنار بکشد؛ اما قطعا این تاکتیک رئیس مجلس، دست آخر به ضرر خودش تمام خواهد شد؛ چون مردم هنوز به یاد دارند که این جماعت چگونه دسته‌گل برجام را «تصمیم نظام و رهبری» اعلام می‌کردند و حالا نظام را در عبور از خطوط قرمز خودش، سهیم می‌دانند!

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *