استانی 05 مرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

بازخوانی وقایع سفر تاریخی رهبر انقلاب به آذربایجان‌شرقی/ کاش بازهم بیایی ای مهربان آقا …

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، و آن روز در تاریخ ثبت شد؛ “در خجسته‌ سالروز ولادت‌ هفتمین‌ اختر تابناک‌ آسمان‌ ولایت‌ و امامت‌ امام‌ موسی‌ کاظم‌ (ع‌) هواپیمای‌ حامل‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ساعت‌ ۹ صبح‌ در فرودگاه‌ تبریز به‌ زمین‌ نشست‌  و در میان‌ استقبال‌ پرشور و یکپارچه‌ مردم‌ تبریز جهت‌ دیدار با مردم‌ قهرمان‌ و شهید پرور استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ وارد این‌ شهر شدند.

مردم‌ تبریز، شهرها و روستاهای‌ اطراف‌ آن‌ که‌ از اولین‌ ساعات‌ صبح‌ در دو طرف‌ مسیر عبور اتومبیل‌ حامل‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اجتماع‌ کرده‌ بودند در ساعت‌ ۹ صبح‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را در میان‌ خود یافتند و در این‌ هنگام‌ خیل‌ جمعیت‌ مشتاق‌ دیدار با رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ حدی‌ رسید که‌ نیروهای‌ انتظامی‌ قادر به‌ کنترل‌ جمعیت‌ به‌ وجد آمده‌ نبودند و تنها اراده‌ مردم‌ بود که‌ اتومبیل‌ حامل‌ معظم‌له‌ را به‌ پیش‌ می‌برد.

شیفتگان‌ و عاشقان‌ ولایت‌ در شهر حماسه‌ ساز و قهرمان‌پرور تبریز امروز رهبر محبوب‌ خود را چون‌ نگینی‌ گهربار در میان‌ گرفتند و مقدمش‌ را با نثار دهها هزار شاخه‌ گل‌ گرامی‌ داشتند.

اتومبیل‌ حامل‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ آن روز بوسه‌ گاه‌ عاشقان‌ آذربایجانی‌ بود و خیل‌ جمعیتی‌ که‌ اشک‌ شوق‌ بر دیده‌ و لبخند شادی‌ بر لب‌ داشتند در طول‌ مسافت‌ ۱۰ کیلومتری‌ فرودگاه‌ تبریز تا محل‌ استقرار معظم‌‌له‌، رهبر عزیز خود را به‌ مدت‌ ۲ ساعت‌ در آغوش‌ گرفتند.

ازدحام‌ جمعت‌ مشتاق‌ و به‌ هیجان‌ آمده‌ فرصت‌ ثبت‌ بسیاری‌ از لحظه‌های‌ خاطره‌انگیز و شوق‌آفرین‌ را از عکاسان‌ مطبوعات‌ و فیلمبرداران‌ صداوسیما سلب‌ کرد.

مردم‌ تبریز و شهرها و روستاهای‌ دور و نزدیک‌ آذربایجان‌ با قربانی‌ کردن‌ صدها رأس‌ گاو و گوسفند و شتر در مسیر عبور حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ چهره‌ زیبایی‌ از خلوص‌، عشق‌، وفاداری‌ و همبستگی‌ را میان‌ رهبر جامعه‌ اسلامی‌ و امت‌ امام‌ به‌ نمایش‌ گذاشتند و با پخش‌ شیرینی‌، پاشیدن‌ گلاب‌، دود کردن‌ اسپند و گلباران‌ اتومبیل‌ حامل‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ شور و شعف‌ وصف‌ناپذیر خود را در استقبال‌ بی‌مانند خویش‌ ابراز داشتند.

آن روز به یادماندنی و تاریخی، تبریز برای‌ خوشامدگویی‌ به‌ رهبر عزیز خود به‌ حالت‌ تعطیل‌، کاملا درآمد و ده‌ها ایستگاه‌ صلواتی‌ بین‌ مردم‌ میوه‌، شیرینی‌ و شربت‌ توزیع‌ کردند.

زنان‌ با ایمان‌ تبریزی‌ در حالی‌ که‌ فرزندان‌ خود را در آغوش‌ داشتند و اشک‌ شوق‌ از دیدگان‌ می‌ریختند و همراه‌ با مردان‌ و جوانان‌ غیور تبریزی‌ به‌ استقبال‌ رهبر خود آمده‌ بودند و پیوسته‌ شعار می‌دادند “عطرگل‌ محمدی‌، به‌ شهر ما خوش‌ آمدی‌ ” و به‌ این‌ وسیله‌ مهر و محبت‌ خویش‌ را به‌ امام خامنه ای ابراز می‌داشتند.

دو روز پیش از ورود رهبر انقلاب به تبریز، ده‌ها هزار تن‌ از اهالی‌ شهرهای‌ دور و نزدیک‌ استان‌های‌ آذربایجان‌ شرقی‌ و غربی‌ و اردبیل‌ به‌ ضرورت‌ پیاده‌ و سوار عازم‌ تبریز شدند تا با حضور فعال‌ در مراسم‌ استقبال‌ از حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تعهد اسلامی‌ و ارادت‌ و خلوص‌ خود را به‌ ولایت‌ فقیه‌ و رهبر مسلمین‌ جهان‌ به‌ نمایش‌ در آوردند

رهبر انقلاب به سخنرانی پرداختند و در کلام گهرگون خود تبریز را شهری‌ آکنده‌ از خاطرات‌ مجاهدت‌، فداکاری‌ها توصیف‌ کردند و با تجلیل‌ از قهرمانان‌ بزرگی‌ همچون‌ شیخ‌ محمد خیابانی‌، شهدای‌ محراب‌، ستارخان‌، باقرخان‌ و نیز شهریار به‌ عنوان‌ زبان‌ گویای‌ مردم‌ آذربایجان‌ فرمودند، فرزندان‌ قرآن‌ و امام‌ در تبریز با بر افراشتن‌ پرچم‌ مبارزه‌ اسلامی‌ تمامی‌ آذربایجان‌ را در خدمت‌ انقلاب‌ و اسلام‌ قرار دادند.

عملکرد انقلابی‌ این‌ مردم‌ طی‌ ۱۴ سال‌ گذشته‌ اثبات‌ کننده‌ شعار همیشگی‌ این‌ خطه‌ حماسه‌ساز است‌. که‌ آذربایجان‌ بیدار است‌ و از انقلاب‌ و اسلام‌ حمایت‌ می‌کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر دومین‌ روز اقامت خود در دیار شور و شعور و غیرت، برای‌ دیدار با مردم‌ شهر خامنه‌ در میان‌ استقبال‌ پرشور و گرم‌ مردم‌ این‌ شهر و شهرها و روستاهای‌ اطراف‌ آن‌ وارد شهر خامنه‌ شدند. ایشان که‌ مسافت‌ ۷۵ کیلومتری‌ میان‌ تبریز و خامنه‌ را با اتومبیل‌ طی‌ کردند در بین‌ راه‌ به‌ ابراز احساسات‌ خالصانه‌ و مؤمنانه‌ اهالی‌ روستاهای‌ این‌ منطقه‌ که‌ مقدم‌ معظم‌ له‌ را با قربانی‌ کردن‌ دهها رأس‌ گاو و گوسفند گرامی‌ داشتند پاسخ‌ گفتند.

جمعیت‌ انبوهی‌ از مشتاقان‌ دیدار حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از اولین‌ ساعات‌ صبح‌ امروز از شهرها و روستاهای‌ دور و نزدیک‌ با پای‌ پیاده‌ و یا با وسائط نقلیه‌ وارد شهر خامنه‌ شده‌ بودند تا با شرکت‌ در مراسم‌ استقبال‌ از رهبر محبوبشان‌ بر پیوند مستحکم‌ خود با رهبر امت‌ اسلام‌ و تبعیت‌ از ولی‌ امر مسلمین‌ تأکیدی‌ دوباره‌ نمایند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ پس‌ از ورود به‌ خامنه‌ در اجتماع‌ بزرگ‌ مردم‌ این‌ منطقه‌ که‌ در استادیوم‌ ورزشی‌ این‌ شهر ترتیب‌ یافته‌ بود شرکت‌ کردند و به‌ ابراز احساسات‌ بی‌وقفه‌ آنان‌ پاسخ‌ گفتند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در این‌ اجتماع‌ با شکوه‌ طی‌ سخنانی‌ با اشاره‌ به‌ قدمت‌ و سابقه‌ علمی‌ و فرهنگی‌ شهر خامنه‌ فرمودند: وجود دانشمندان‌، روشنفکران‌ و شخصیت‌های‌ برجسته‌ در منطقه‌ ارونق‌ و انزاب‌ نشانه‌ هوشمندی‌ و پیشرفت‌ این‌ خطه‌ در علم‌ و فرهنگ‌ است‌. مردان‌، زنان‌ و جوانان‌ خامنه‌ در خدمت‌ انقلاب‌، و سربازانی‌ جان‌ برکف‌ برای‌ اسلام‌ و قرآن‌ هستند و باید استعداد خود را در میدان‌ کسب‌ علم‌ و معلومات‌، هر چه‌ بیشتر بکار گیرند.

 رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در سومین‌ روز از سفرشان‌ به‌ استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ نیز از تبریز عازم‌ شهرستان‌ هشترود شدند تا ضمن‌ دیدار با مردم‌ این‌ منطقه‌ از نزدیک‌ با محرومیت‌های‌ شهرستان‌ هشترود آشنا شوند.ایشان  پیش‌ از ورود به‌ شهر هشترود، روستای‌ اوشندل‌ واقع‌ در ده‌ کیلومتری‌ این‌ شهر را مورد بازدید قرار دادند و صدها تن‌ از اهالی‌ این‌ روستا مقدم‌ رهبر محبوب‌ خویش‌ را با قربانی‌ کردن‌ گوسفند و پخش‌ نقل‌ و شیرینی‌ گرامی‌ داشتند.

روستاییان‌ که‌ روز گذشته‌ از تصمیم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ برای‌ دیدار از این‌ روستا اطلاع‌ یافته‌ بودند شب‌ گذشته‌ به‌ پاس‌ توجهات‌ معظم‌له‌ به‌ مسائل‌ این‌ منطقه‌ با حضور بر بام‌ خانه‌ها فریاد الله‌ اکبر سر دادند و برای‌ پیروزی‌ و پیشرفت‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و سلامتی‌ و طول‌ عمر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دعا کردند.

اهالی‌ این‌ روستا و سایر روستاهای‌ اطراف‌ آن‌ شامل‌ مردان‌، زنان‌، جوانان‌ و نوجوانان‌ از ساعت‌ ۶ صبح‌ امروز در مدخل‌ ورودی‌ این‌ روستا اجتماع‌ کرده‌ بودند و هنگامی‌ که‌ در ساعت‌ ۹/۳۰ دقیقه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را در میان‌ خود یافتند غریو شادی‌ تمامی‌ این‌ روستا را فراگرفت‌ و روستائیان‌ در حالی‌ که‌ پیوسته‌ شعار می‌دادند، صل‌ علی‌ محمد رهبر ما خوش‌ آمد، و دسته‌ گل‌ محمدی‌ به‌ روستای‌ ما خوش‌ آمدی‌، با اشک‌ شادی‌ و شکوفه‌های‌ لبخند از حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ گرمی‌ استقبال‌ کردند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ پس‌ از ورود به‌ این‌ روستا در اجتماع‌ روستائیان‌ شرکت‌ کردند و طی‌ سخنانی‌ ایمان‌ اسلامی‌ و علاقه‌ آنان‌ به‌ انقلاب‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را مورد ستایش‌ قرار دادند.

ایشان‌ در سخنانشان‌ شهرستان‌ هشترود را به‌ لحاظ شرایط و استعدادهای‌ طبیعی‌ بسیار خوب‌ و مساعد توصیف‌ کردند و ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ تلاش‌ در جهت‌ رفع‌ محرومیت‌ها و کمبودها از این‌ منطقه‌ فرمودند: روستاها مراکز تولیدی‌ کشور هستند و با آبادی‌ روستاها تمامی‌ کشور آباد خواهد شد و ما امیدواریم‌ مسئولین‌ اجرایی‌ در برنامه‌های‌ خود برای‌ عمران‌ و آبادانی‌ مناطق‌ روستایی‌ به‌ موفقیت‌های‌ خوبی‌ دست‌ یابند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ پس‌ از دیدار از این‌ روستا عازم‌ شهر هشترود شدند و ده‌ها هزار نفر از اهالی‌ این‌ شهر و روستاهای‌ اطراف‌ آن‌ که‌ در سه‌ کیلومتری‌ خارج‌ از شهر اجتماع‌ کرده‌ بودند با شور و هیجان‌ وصف‌ ناشدنی‌ از ایشان‌ به‌ گرمی‌ استقبال‌ کردند.

اجتماع‌ به‌ هم‌ پیوسته‌ و فشرده‌ مستقبلین‌ برای‌ دیدار با رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ تمامی‌ طول‌ خیابان‌ اصلی‌ هشترود را پوشانده‌ بود و آنچه‌ که‌ خبرنگاران‌، عکاسان‌ و فیلمبرداران‌ شاهد بودند شور و شعف‌ وافر مردمی‌ بود که‌ احساسات‌ پاک‌ و خالصانه‌ خود را از فراهم‌ آمدن‌ امکان‌ دیدار با رهبر و مقتدای‌ خویش‌ ابراز می‌داشتند. حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ دقایقی‌ پس‌ از ورود به‌ شهر هشترود در اجتماع‌ گسترده‌ مردم‌ این‌ شهر حضور یافتند و طی‌ سخنانی‌ از ایمان‌ آگاهانه‌ و شور و هیجان‌ انقلابی‌ مردم‌ نسبت‌ به‌ آرمان‌های‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ نعمت‌ بزرگ‌ الهی‌ یاد کردند.

دیدار بسیجیان، زنان، مردان، مسئولان، دانشگاهیان و خبرنگاران با رهبر انقلاب از دیگر وقایع ثبت شده در این صفحه ی پرغرور تاریخ آذربایجان است و ما و خیلی از آنان که حتی یکبار از نزدیک امام خامنه ای را ندیده ایم، با دلی پر مهر آرزو می کنیم: کاش بازهم بیایی ای مهربان آقا …

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *