اسلایدر 31 مرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

بزرگراه خواجه-ورزقان راهی برای توسعه

آوای ورزقان: بزرگراه خواجه-ورزقان راهی برای توسعه

به گزارش پایگاه خبری آوای ورزقان، جاده خواجه-ورزقان به طول ۴۸ کیلومتر تنها راه مواصلاتی منتهی به منطقه ورزقان و مجتمع معدنی مس سونگون است که از زمان بهره برداری این مجتمع به یکی از محورهای پرتردد و دارای حجم ترافیکی بالا تبدیل شده و به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم یکی از جاده‌های حادثه خیز استان محسوب می‌شود. بر این اساس در سال ۱۳۸۹ ضرورت تبدیل این محور کم عرض و دوطرفه به بزرگراه در دستور کار مسئولین وقت قرار گرفت و مقدمات اجرایی آن با سرمایه­‌گذاری مجتمع معدنی مس سونگون و کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی استان کلید خورد.

علی‌رغم فراهم بودن شرایط لازم و شروع مناسب، متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل مسائل حاشیه ای، روند اجرایی این بزرگراه به شدت کند شده و در مقاطعی هم به تعطیلی کشیده شد. در نهایت با روی کار آمدن نماینده جدید و پیگیری‌های مستمر وی مردم شاهد شروع به کار مجدد این پروژه در یکی دو ماه اخیر بوده‌اند.

به دلیل اهمیت بسیار موضوع برای مردم شهرستان برخوردار ولی محروم ورزقان خبرنگار این پایگاه خبری با حضور در محل، گزارشی از کم و کیف روند اجرای بزرگراه برای در دسترس عموم قرار دادن فراهم آورده است.

۶

سرناظر پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان در معرفی اجمالی پروژه می گوید: این پروژه با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و تامین مالی شرکت صنایع مس آذربایجان در ۴ قطعه در حال احداث است. اجرای قطعه اول از سه راهی خواجه-اهر-ورزقان به طول ۱۲کیلومتر را اداره کل راه و شهرسازی استان متعهد شده که به دلیل عدم تامین اعتباردر حال حاضرتعطیل بوده و امیدواریم طی روزهای آتی تعیین تکلیف شود، قطعه دوم به طول ۲۰ کیلومتر تحت قرارداد شرکت ناورود پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصدی داشته، قطعه سوم به طول ۸ کیلومتر پیشرفت ۱۹ درصدی را با شرکت مهندسی ایران ارتباط به انجام رسانده و شرکت راهسازی ایران نیز در قطعه چهارم به طول ۷٫۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی ۹ درصدی دارد.

وی  با بیان اینکه تملک اراضی و تداخل مسیر احداثی با خطوط انتقال گاز، برق و مخابرات از مشکلات اساسی پیش روی این پروژه است، افزود: با پیگیری‌ها و تلاش‌های بی وقفه نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس و مساعدت‌های مجتمع معدنی مس سونگون مشکلات و موانع اجرایی این پروژه بزرگ تسهیل گشته و عزم جدی پیمانکاران را برای ادامه کار جلب نموده است.

برهان ضمن تشکر از علیزاده نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس، یحیوی فرماندار ورزقان، حاج آقازاده مدیرعامل و سامبرانی قائم مقام مجتمع مس سونگون به جهت همکاری و هماهنگی‌های صورت گرفته برای تکمیل هرچه زودتر پروژه، فضای کاری موجود را نسبت به سال‌های اخیر بسیار مساعد و مناسب ارزیابی نموده و اظهار امیدواری کرد: طی دو سال آینده قسمت های مهم این پروژه مهم و حیاتی آماده بهره‌برداری شود.

۵

نماینده شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه به خبرنگار ما گفت: پیگیری احداث بزرگراه خواجه– ورزقان به دلیل نیاز مبرم اهالی و حادثه خیز بودن این محور، جزء اولویت‌های اول کاری بنده است که به لطف خداوند متعال، پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری مسئولین امر، روند اجرایی این پروژه از حالت تعطیلی و نیمه تعطیلی خارج شده و در حال حاضر شاهد اجرای این پروژه می باشیم.

وی افزود: از آنجا که این بزرگراه یکی از زیرساخت های مهم توسعه شهرستان ورزقان در حوزه گردشگری، کشاورزی، صنعتی و معدنی بوده و پیش نیاز توسعه شهرستان در بخش های مختلف به شمار می‌رود انتظار داریم در تخصیص اعتبار و روند اجرایی این پروژه تسریع شده و بدین نحو با بهره برداری از آن بخشی از مشکلات مردم منطقه مرتفع گردد.

رضا علیزاده با اشاره به اینکه همچنان مشکلاتی در مسیر پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان وجود دارد، تصریح کرد: قطعه اول بزرگراه از خواجه به طرف ورزقان و قطعه آخر از ورزقان تا سه‌راهی آقابابا در آینده نزدیک تعیین تکلیف خواهند شد.

وی گفت: با تمام توان پیگیر مسائل بزرگراه خواجه – ورزقان در جهت تسریع در عملیات اجرایی بزگراه هستیم تا در دو سال آینده به بهره برداری برسد.

IMG_0255

فرماندار شهرستان ورزقان نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه مشکل خاصی پیش روی تکمیل پروژه وجود ندارد، اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته استاندار، نماینده شهرستان، مجموعه فرمانداری و مساعدت‌های شرکت مس آذربایجان اعتبار پروژه تامین و به سرعت در حال احداث است.

وی در خصوص آخرین وضعیت قطعه اول بزرگراه خواجه – ورزقان که توسط اداره کل راه‌ و شهرسازی کار خواهد شد، گفت: مناقصه این قطعه برگزار شده و در مرحله واگذاری به پیمانکار است.

حسن یحیوی با تاکید بر اینکه احداث بزرگراه خواجه – ورزقان گامی موثر در جهت توسعه شهرستان ورزقان است، تصریح کرد: دولت در جهت محرومیت زدایی و ارائه عادلانه امکانات به تمام نقاط کشور در تلاش برای شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان است.

 

برای مشاهده تصاویر کلیک کنید

گزارش: رضا عبداله‌زاده

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *