اخبار جهان 07 شهریور 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بررسی خوب و بد حضور ارتش ترکیه در سوریه

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، با ورود ارتش ترکیه به سوریه، برخی انتظار داشتند که ایران و روسیه به این اقدام ترکیه اعتراض کنند لکن علی رغم اظهارات مقامات سوریه در ارتباط با نقض حق حاکمیت این کشور از جانب ترکیه، دو کشور دوست یعنی ایران و روسیه به این موضوع واکنش چندان شدیدی نشان ندادند.

خیانت کشورهای غربی و آمریکا به ترکیه

مورد اول؛ روسیه

بعد از سقوط جنگنده روسیه توسط ترکیه، روابط بین دو کشور دچار تنش شد. به طوری که این تنش به روابط اقتصادی و گردشگری نیز کشیده شد؛ در این ارتباط، هیچ یک از کشورهای غربی، عربستان و آمریکا از حکومت اردوغان حمایت نکردند و این اولین موردی بود که جامعه ترکیه را به سمت مواضع ضدآمریکایی سوق داد. تُرک‌ها که به شدت از خیانت های آمریکا و کشورهای غربی ناراحت بودند، تا آستانه خروج از ناتو و بستن درهای پایگاه هوایی اینجرلیک به روی این کشورها پیش رفتند.

مورد دوم؛ تجزیه سوریه و عراق

ترکیه به عنوان متفق درجه یک آمریکا در منطقه به شدت مخالف تجزیه عراق و سوریه می‌باشد. در مقابل کشورهای غربی و آمریکا علی رغم اعتراض شدید تُرک ها از گروه های تجزیه طلب در عراق و سوریه حمایت می‌کنند. این مسئله تا جایی برای ترکیه اهمیت دارد که حزب حرکت ملی این کشور از حکومت اردوغان درخواست کرد، از سازمان نظامی ناتو به دلیل خیانت‌های آمریکا خارج شوند.

مورد سوم؛ فتح الله گولن

فتح الله گولن یک فرد میلیاردر و مذهبی افراطی می‌باشد که در ۱۷۹ کشور جهان مراکز آموزشی از جمله مدرسه و دانشگاه دارد. وی مدت ۱۷ سال است که در کشور آمریکا زندگی می کند و تمامی اقدامات سیاسی سازمان خود را از این کشور دنبال می‌کند.

گولن که پیش تر نیز به جرم ایجاد دولت موازی در ترکیه و نفوذ عناصر وی به سازمان های دولتی و ارتشی مورد انتقاد حکومت قرار گرفته بود، با سازماندهی کودتای نافرجام ۱۵ جولای، خشم حکومت ترکیه را برانگیخت.

مقامات ترکیه از متفق و دوست خود یعنی آمریکا درخواست اعاده فتح الله گولن را کردند تا با محاکمه وی سازمان گولن را منحل کنند لکن آمریکا با این درخواست تُرک ها موافقت نکرده و علی رغم فرستاده شدن مدارک مبنی بر مجرم بودن گولن وی را به ترکیه تحویل ندادند.

مورد چهارم؛ عربستان و خیانت به ترکیه

عربستان که پیش از کودتای نافرجام ۱۵ جولای از متفقان و دوستان نزدیک ترکیه بود، به گفته اردوغان خنجر را از پشت به ترکیه زد. مقامات عربستان علاوه بر محکوم نکردن کودتای ۱۵ جولای اظهار داشتند که هنوز آینده کودتا مشخص نیست و امکان پیروزی کودتا وجود دارد.

نزدیکی ترکیه به روسیه و ایران

روسیه؛

روسیه که پیش از کودتا تا حدودی تنش با ترکیه را کنار گذاشته بود، در شب کودتا از جمله اولین کشورهایی شد که کودتا را محکوم کرده و از حکومت منتخب ترکیه حمایت کرد. در پی این اقدام پوتین، اردوغان به دلیل هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه توسط ترکیه از روسیه عذرخواهی کرده و به این کشور سفرد کرد.

تمامی تنش های میان دو کشور برداشته شد و دو کشور در خصوص همکاری و اقدام مشترک در سوریه به توافق رسیدند. حتی برخی از مقامات تُرک اظهار داشتند: “به دلیل این که هدف اصلی ترکیه و روسیه مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش می باشد، امکان استفاده روسیه از پایگاه هوایی اینجرلیک نیز دور از انتظار نیست.”

ایران؛

حمایت آشکار ایران از حکومت منتخب ترکیه در شب کودتا تا جایی باب میل تُرک ها شد که چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، جواد ظرف وزیر خارجه کشورمان را برادر خود خوانده و اظهار داشت: “شب کودتا من در آنکارا تا صبح نخوابیم و همراه با من برادرم جواد نیز در تهران تا صبح نخوابید.”

بعدها شایعاتی در ارتباط با اتفاق روسیه، ایران و ترکیه منتشر شد و مقامات اطلاعاتی و حکومتی ترکیه به ایران سفر کرده و مقامات کشورمان نیز به ترکیه رفتند. ماحصل این سفرها نیز توافق دو کشور در ارتباط با مبارزه با تروریسم و بحران سوریه اعلام شد.

مشترک میان ایران و روسیه

بر این اساس، حکومت ترکیه که پیش از از طرفداران سرسخت سقوط دولت سوریه و از میان برداشتن شخص بشار اسد بود، حضور اسد را در فرایند حل بحران سوریه ممکن دانست.

ورود ترکیه به سوریه

آمریکا و حرکت بر خلاف میل

آمریکا که از طرفداران تجزیه سوریه بود، بعد از ورود ترکیه به سوریه برای از دست ندادن ترکیه، حمایت خود از گروه مسلح کُردهای سوریه تا عقب نشینی آنها به شرق رودخانه فرات را قطع کرد. همچنین آمریکا توسط دو جنگنده خود عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه را پشتیانی کرد.

روسیه و ایران

روسیه و ایران که پیش از این با ترکیه در ارتباط با حل بحران سوریه به توافق رسیده و حضور بشار اسد در فرآیند حل این بحران را به مقامات تُرک قبولانده بودند، در خصوص ورود ارتش ترکیه به سوریه واکنش چندانی نشان ندادند.

مشترکات ترکیه و ایران

بی‌شک مبارزه با گروه تروریستی داعش و گروه های تروریستی تجزیه طلب وابسته به پ‌ک‌ک از جمله مشترکات سیاست دو کشور همسایه ایران و ترکیه می‌باشد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *