اسلایدر 18 شهریور 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

توسعه پایدار مناطق روستایی با ایجاد صنایع کوچک و رونق اشتغال

آوای ورزقان: توسعه پایدار مناطق روستایی با ایجاد صنایع کوچک و رونق اشتغال

احد جهانگیری دانشجوی دکترای کامپیوتر و فعال اجتماعی در یادداشت اختصاصی خود در خصوص ایجاد اشتغال پایدار و توسعه روستاها برای پایگاه خبر آوای ورزقان، نوشت: از اساسی‌ترین راه‌های گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی، عشایری، کمتر توسعه یافته، مرزی و محروم کشور و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان و گسترش پدیده حاشیه نشینی شهرها، در سایه تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق محروم و ورود صنعت به این مناطق است و تا زمانی که کسب و کار در روستاها و مناطق محروم کشور رونق نیابد، هیچ اتفاق مثبتی در زمینه کنترل حاشیه‌نشینی و گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی، عشایری، کمتر توسعه یافته، مرزی و محروم کشور رخ نخواهد داد.

اصلاح الگوی مصرف، مردمی کردن اقتصاد، رونق اشتغال، افزایش میزان تولیدات، ایجاد صنایع کوچک عواملی هستند که موجب رشد و شکوفایی هر جامعه‌ای خواهد شد.

تشکیل ستاد توسعه روستایی در شهرستان با هدف شناسایی ظرفیت‌های موجود در روستاها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند در حوزه اشتغال زایی و جلوگیری از افزایش مهاجرت کارگشا باشد. یکی از اهدافی که ستاد هماهنگی توسعه روستایی در شهرستان می‌تواند دنبال کند توزیع هدفمند و نظارت بر بکار گیری وام‌های اشتغال در راستای ایجاد اشتغال پایدار بین روستائیان است. حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی می‌تواند در دستور کار ستاد توسعه روستایی قرار گیرد.

مورد بعدی مسئله برندسازی محصولات کشاورزی است که سبب اشتغال زایی، توجه به یک محصول خاص در منطقه و ایجاد کارگاه‌های کوچک صنعتی در روستا می‌شود. سازمان‌های تعاون روستایی، شرکت تعاونی‌های دهیاران از نمونه‌هایی هستند که می‌توانند از  یارانه مشارکت تعاونی‌های روستایی و واحدهای تولیدی برای سرمایه‌گذاری در اشتغال روستایی که توسط دولت پرداخت می‌شود، استفاده کنند.

 

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *