بازنشری 17 آبان 1395 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

لزوم راه اندازی غرفه های فرهنگی تبریز در سفارت خانه های خارج از کشور

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آذرقلم: رحمت مهدوی/ ظرفیت های گردشگری مرند (مناطق توریستی، زنوز، گل آخور، هاویستن، یام، انه مه، روستای پلکانی زنوزق و…)، کلیبر (منطقه حفاظت شده آینالی، قله بابک، دره مکیدی (مکیدی دره‌سی) و….)، اهر(منطقه حفاظت شده یاری قاری، منطقه حفاظت شده هوراند، ارتفاعات قوشاداغ و….)، ورزقان (منطقه چیچکلو، سد ورزقان و….)، جلفا (منطقه حفاظت شده کیامکی، کلیساهای قدیمی، آسیاب خراب، اکوموزه گلفرج، روستای اشتبین، ….) خداآفرین (آقداش، چپرلی و…. ) نباید برای معرفی در این فرصت ویژه مورد فراموش قرار گیرد.

از عمق فاجعه همین قدر باید گفته شود که جهت معرفی بهتر تبریز به دیگر نقاط کشور با یکی از روزنامه های سراسر کشور صحبت­هایی برای معرفی جاذبه های گردشگری تبریز از طرف نگارنده انجام شد، اما هیچگونه حمایتی حاصل نگردید. انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام، اگر محدود به تبریز شود، بهترین عبارت نیز برای این نوشتار همان «تبریز در تبریز» است. اینکه صرفاً بنرهای تبلیغاتی در داخل شهر زده شود و از ظرفیت­های رسانه­های ملی، سیستم حمل و نقل کشوری به ویژه هوایی، وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره گرفته نشود، «تبریز ۲۰۱۸ در تبریز خواهد ماند»!! بهتر است از فرصت باقی مانده استفاده شود و با رایزنی با مقامات و نهادهای مختلف به دنبال ایجاد «غرفه های فرهنگی شهر تبریز» در کشورهای دیگر با هماهنگی وزرات امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و….. باشیم تا برای معرفی تبریز، از تبریز فراتر رویم.

در راستای معرفی بهتر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ با توجه به اینکه این رویداد یک بحث کاملا ملی است، بهتر است با هماهنگی نهادهای مختلف برخی از ملاقات رسمی سران سه قوه، علی الخصوص قوه مجریه با مقامات کشورهای دیگر در شهر تبریز اتفاق افتاد، باشد که امیدی باشد برای به بازگشت تبریز به خویشتن! اگر در قرن ۱۹ تبریز ولیعهدنشین بود، شایسته آن است که در قرن ۲۱ میزبان چند میهمان خارجی باشد!

نمایندگان محترم استانی و استان­های همجوار در مجلس در تدوین برنامه ها برای ایجاد هماهنگی با نهادهای مختلف جهت میزبانی تبریز از مقامات مختلف می توانند پیش قدم باشند، به ویژه اینکه در حال حاضر این خطه در قوه مقننه تا بالاترین سطح دارای کرسی و جایگاه مهمی است، میزبانی نایب رئیس مجلس در تبریز از مهیمانان خارجی میتواند حداقل کار بدون رایزنی باشد! تلاش برای کسب بودجه ویژه و جداگانه برای این موضوع ملی نیز وظیفه ای است بر عهده تمام خادمین مردم، اعم از انتخابی و انتصابی!

در بازه زمانی تبریز_ ۲۰۱۸ همچنین بهتر است مکانی برای معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای مختلف در قالب غرفه های جداگانه اختصاص داده شود. ظرفیت های گردشگری مرند (مناطق توریستی، زنوز، گل آخور، هاویستن، یام، انه مه، روستای پلکانی زنوزق و…)، کلیبر (منطقه حفاظت شده آینالی، قله بابک، دره مکیدی (مکیدی دره‌سی) و….)، اهر(منطقه حفاظت شده یاری قاری، منطقه حفاظت شده هوراند، ارتفاعات قوشاداغ و….)، ورزقان (منطقه چیچکلو، سد ورزقان و….)، جلفا (منطقه حفاظت شده کیامکی، کلیساهای قدیمی، آسیاب خراب، اکوموزه گلفرج، روستای اشتبین، ….) خداآفرین (آقداش، چپرلی و…. ) نباید برای معرفی در این فرصت ویژه مورد فراموش قرار گیرد. جاذبه های گردشگری هشترود، بناب، سراب، میانه، ملکان، مراغه، چارایماق، شبستر و…..نیز جفا است که مورد بی مهری قرار گیرند.

جدا از شهر جلفا از فرصت پیش آمده باید برای معرفی کل منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو نیز استفاده شود. در آذربایجان غربی جدا از منطقه آزاد ماکو، جاذبه های توریستی بی شمار دیگری در شهرهای مختلف استان من جمله دریاچه اورمیه، منطقه مارمیشو، سیلوانه، تپه حسن لو، رودخانه جغتای (زرینه رود)، آبشار شلماش، طبیعت زیبایباروق، غارسهولان، خاتین کورپوسی، کاخ سردار ماکو، خان کندی کتیبه سی، آبشارقینرجه، طبیعت زیبا و بی نظیر ترگور، سیرداغی، تخت سلیمان و کوه زندان سلیمان، منطقه دالان پر و….. وجود دارد که برای کوتاهی سخن بالاجبار به اشاره چند مورد اکتفا شد.

کمی آن سوتر جذابیت های بی نظیر استان اردبیل نیز که جای جایش دیدنی و تماشایی است، نباید از اختصاص غرفه های معتدد برای معرفی بهتر و شایستهبی نصیب مانند، چرا که خیل عظیم جاذبه های گردشگری این استان من جمله کوه سبلان (ساوالان)، آبهای گرم سرعین، پل معلق مشکین شهر(خیاو)، منطقه فندقلو نمین، شورابیل، جاده اسالم به خلخال، منطقه آریزونای خلخال، زیبای های استثنایی دشت مغان، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و…. شایسته معرفی بیشتر جهت آشنایی بهتر دوستدان طبیعت و گردشگران داخلی و خارجی است. از این فرصت بوجود آمده می توان استفاده های بیشتر و بیشتر کرد، حتی ایجاد غرفه های جاذبه های گردشگری زنجان با تمامی شهرهایش از سلطانیه و ابهر کرفته تا خرمده  و ماه نشان. آبشار زیبای هشترخان، قله تکه قیه سی، پناهگاه حیات وحش انگوران، روستای زاچکان، معبد داشکسن، کتلکوتولغاری، قلعه بهستان، آبشار گله خانه (کوله خانه)، دودکش جن و … از جمله معدود زیبایی های این استان اند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *