سراسری 22 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دلیل برگزاری جلسات پنهانی اصلاح‌طلبان/هاشمی ابزاری برای موفقیت اصلاح‌طلبان است

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا، اصلاح طلبان از جمله طیف هایی هستند که گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربوده و خیلی زودتر از آنچه که تصور می شد، وارد فضای انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند. طوری که در همان روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری، جلسات برخی از تئوریسین های اصلاحات برای بازگشت به قدرت از طریق کسب کرسی های مجلس آغاز شد و این تلاش ها با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات که قرار است اسفند ماه سال آینده برگزار شود، بیشتر و بیشتر می شود. در این بین اما به نظر می رسد اصلاح طلبان با بحران وحدت نیز مواجه هستند.

در این باره ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی کشورمان در گفتگو با دانا در خصوص روند فعالیت اصلاح طلبان در راستای انتخابات مجلس و احتمال وحدت یا انشقاق این جریان، اظهار داشت: امروز هر ۲ جناح سیاسی کشور مشکل جدی در خصوص وحدت دارند. مسئله وحدت فقط متوقف بر اصولگرایان نیست، بلکه اصلاح طلبان نیز برای وحدت در میان خود با مشکلات جدی مواجه هستند. آنها هم طیف های مختلف دارند، جریان های نسبتا تندرو و معتدل دارند. حتی جریان هایی دارند که به لحاظ فکری گرایش های سکولار دارند. برخی در بین اصلاح طلبان هستند که اعتقاد به اساس نظام دارند. اما یکی از نقاط اصلی اصلاح طلبان در مسئله نحوه حمایت از دولت است.

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان در ادامه به نحوه حمایت اصلاح طلبان از دولت اشاره کرد و افزود: در بین اصلاح طلبان نسبت به دولت نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی از آنها به صورت کلی دولت یازدهم را قبول ندارند و برخی دیگر نیز بخشی از آن را قبول دارند و بخشی دیگر را خیر. اما گروهی از آنها هستند که دولت را یک فرصت می دانند برای عبور از یک فرصت زمانی، یعنی به دولت به عنوان یک معبر نگاه می کنند نه یک مقصود. بنابراین این تفکرات موجب شده اختلافات بین اصلاح طلبان بالا بگیرد.

وی به پنهان کاری اختلافات در میان جریان اصلاح طلب اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان جلسات سیاسی خود را به صورت پنهانی برگزار می کنند تا این اختلافات موجود انعکاس بیرونی نداشته باشد. اما این اختلافات به طور حتم هر چه به انتخابات مجلس نزدیک تر شویم، بیشتر بروز و ظهور می یابد.

ایمانی به بیان ۲ نمونه از اختلافات اصلاح طلبان در مسائل سیاسی پرداخت و عنوان کرد: یک نمونه نحوه ارتباط و موضع گیری اصلاح طلبان با دولت است که بیان شد. اما نمونه بارز دیگر، در خصوص سیاست خارجی، مذاکرات و مسائل هسته ای است. در حال حاضر نظرات مختلفی در میان اصلاح طلبان نسبت به این موضوع وجود دارد اما کسی آن را عنوان نمی کند.

وی همچنین درباره بحران رهبریت در جریان اصلاح طلب، این چنین گفت: در حال حاضر اصلاح طلبان رهبر خاصی ندارند. البته تلاش های زیادی شد تا آقای خاتمی را به عنوان رهبر جریان اصلاحات مطرح کنند اما بعضی از طیف ها و شخصیت های موثر این جریان، رهبری خاتمی را قبول ندارند و در مقابل وی مقاومت می کنند.

ایمانی در خصوص ادعاهای مطرح شده مبنی بر رهبری هاشمی رفسنجانی بر جریان اصلاحات نیز گفت: جریان اصلاحات هیچ گاه هاشمی رفسنجانی را به عنوان رهبر قبول نداشته و نخواهد داشت. طیف کارگزاران و نزدیک به آن همواره هاشمی را به عنوان رهبر جریان خود قبول داشته اند اما مجموعه اصلاح طلبان آقای هاشمی را قبول ندارند و آقای خاتمی را ترجیح می دهند. از همین رو می توان گفت اصلاح طلبان آقای هاشمی را ابزاری برای موفقیت خود قرار داده اند، همچنان که در بعضی مقاطع به عنوان ابزار مورد استفاده نیز قرار گرفت. البته این یک امر طبیعی است که اصلاح طلبان از شخصیت های مختلف برای کسب موفقیت استفاده کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان در بخش پایانی اظهارات خود به نحوه ارتباط دولت و جریان اصلاحات پرداخت و اظهار داشت: اصلاح طلبان منتظر هستند تا ببینند عملکرد دولت در ماه های منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی چگونه خواهد بود. اگر ببینند دولت در میان مردم مقبولیت خوبی پیدا کرده همراه با آن و اگر ببینند دولت در میان افکار عمومی وجهه مناسبی ندارد، به صورت مستقل وارد انتخابات مجلس می شوند که این نشان از فرصت طلبی اصلاح طلبان است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *