اخبار جهان 27 آذر 1395 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چین زیردریایی بدون سرنشین آمریکا را توقیف کرد

به گزارش آوای ورزقان ، به نقل از رویترز،‌ مقامات آمریکا روز جمعه اعلام کردند که یک کشتی جنگی چین در دریای چین جنوبی یک زیردریایی بدون سرنشین را که توسط یک کشتی اقیانوس شناسی آمریکا در این آبها مستقر شده بود، توقیف کرد.

در پی توقیف این زیردریایی، مقامات آمریکا ضمن اعلام اعتراض دیپلماتیک خود خواستار رفع توقیف و بازگرداندن این زیردریایی بدون سرنشین شدند.

این زیردریایی بدون سرنشین روز پانزدهم دسامبر توسط کشتی جنگی چین و در فاصله ۵۰ مایل دریایی در شمال غربی «خلیج سوبیک» توقیف شد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد که این زیردریایی بدون سرنشین بطور کاملاً قانونی در حال انجام نقشه برداری نظامی در آبهای چین جنوبی بود.

پنتاگون در یک نشست خبری ضمن تأیید این خبر گفت که زیردریایی توقیف شده به فناوری قابل استحصال از بازار مجهز بوده و به مبلغی بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار آمریکا فروخته شده است.

با این حال، پنتاگون توقیف این زیردریایی بدون سرنشین را موضوعی مهم و جدی می داند و این اقدام پکن را ضبط و تصاحب اموال نظامی آمریکا قلمداد می کند.

سناتور «بن کاردین» از اعضای ارشد و دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا این توقیف را «نقض بسیار بی شرمانه حقوق بین الملل» خواند.

این درحالی است که «ری میباس» فرمانده نیروی دریایی آمریکا «روند رو به رشد چین» را یکی از دلایل لزوم گسترش ناوگان دریایی‌ آمریکا به ۳۵۵ فروند کشتی- از جمله ۱۲ یدک کش، ۱۰۴ شناور رزمی بزرگ، ۳۸ کشتی خاکی- آبی و ۶۶ زیردریایی- دانست.

این توقیف یک روز پس از آن روی داد که سفیر چین در آمریکا اعلام کرد پکن هرگز بر سر موضوعاتی همچون حاکمیت ملی یا تمامیت ارضی خود با واشنگتن معامله نخواهد کرد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *