استانی 28 آذر 1395 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

درصد اندکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی موفق به کارآفرینی و ایجاد شغل می‌شوند

به گزارش آوای ورزقان به نقل از روابط‌عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در نخستین جلسه شورای هماهنگی آموزش‌های مهارتی استان، با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی باید با هدف تولید ثروت و اشتغال‌زایی انجام شود، اظهار داشت: تولید ثروت باید به دست توانمند نیروی کار انجام گیرد و تعداد افرادی که در چرخه تولید ثروت نقش ایفا می‌کنند افزایش یابد.

وی با اشاره به متناسب نبودن آموزش‌های دانشگاهی با مهارت‌های شغلی، گفت: متاسفانه اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها قادر به ایفای نقش تخصصی در بازار کار نیستند و این نشان می‌دهد که ساختار آموزشی ما بر اساس نیاز بازار تنظیم نشده است.

جبارزاده اضافه کرد: امروزه درصد اندکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی موفق به کارآفرینی و ایجاد شغل می‌شوند، در حالی که دانشگاه‌های نسل سوم، مبتنی بر توانمندسازی نیروی انسانی و کارآفرینی است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در پاسخ به نیاز بازار کار، گفت: انتظار داریم این آموزش‌ها، منجر به ورود مهارت‌آموزان به عنوان متخصص و کارآفرین به بازار کار شود.

وی با اشاره به این که تشکیل شورای آموزش‌های مهارتی یک ابتکار استانی است، گفت: هدف از تشکیل این شورا، شناسایی نیازهای بازار کار استان و ارایه آموزش‌های فنی متناسب با آن است.

جبارزاده با اشاره به ارایه آموزش‌های فنی و تخصصی توسط دستگاه‌های مختلف، جزیره‌ای عمل کردن را یکی از آفات این حوزه برشمرد و گفت: همه ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی دستگاه‌ها باید به صورت هماهنگ و همسو به کار گرفته شود تا شاهد اثربخشی بیشتر آموزش‌ها باشیم.

وی از دستگاه‌های استانی که متقاضی نیروی کار ماهر هستند خواست تا چشم‌اندازی از نیروی انسانی مورد نیاز خود در افق دو ساله را ارایه دهند تا آموزش‌های فنی و تخصصی و امکانات دستگاه‌های استانی در راستای آن تنظیم شود.

جبارزاده همچنین با اشاره به این که پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان همواره جزو دغدغه‌ها بوده است، افزود: ارایه آموزش‌های فنی و مهارت‌آموزی بهترین و لازم‌ترین کار برای پر کردن اوقات فراغت است و دستگاه‌های متولی باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر هدفمندسازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: این آموزش‌ها می‌تواند آینده شغلی جوانان ما را تامین کند و معتقدم که ارزش گواهی مهارت کمتر از مدرک دانشگاهی نیست.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا قبل از پایان سال، بحث ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان و دانشجویان را با اولویت‌بندی شروع کنیم و به نقطه‌ای برسیم که هر فارغ‌التحصیل یک مهارت داشته باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه کیفیت پایین آموزش‌های مهارتی و نبود ارتباط معنی‌دار بین عرضه و تقاضای نیروی انسانی را از جمله چالش‌های فعلی بازار کار عنوان کرد و گفت: تربیت نیروی کار ماهر متناسب با نیازهای جامعه و ارتقای شغلی و توانمند سازی شاغلین از جمله اهداف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

یعقوب نماینده با بیان این که ۷۲ دستگاه، سازمان، موسسه و ارگان دولتی از بودجه عمومی برای ارائه آموزش‌های تخصصی استفاده می‌کنند، گفت: بودجه صرف شده برای این آموزش‌ها در استان برابر با بودجه یک‌ساله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که نشان‌دهنده هدررفت سرمایه‌ها به دلیل عملکرد جزیره‌ای است.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل شورای هماهنگی آموزش‌های مهارتی استان، اظهار داشت: با تشکیل این شورا شاهد افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های عرضه‌کننده و متقاضی نیروی کار خواهیم بود.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *