اخبار جهان 06 دی 1395 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

واردات سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار بذر سبزی و صیفی به کشور

به گزارش آوای ورزقان به نقل از ایرنا، گودرز نجفیان روز دوشنبه در گردهمایی سالانه تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی که در محل این موسسه برگزارشد، با بیان اینکه شعار این گردهمایی تعامل با بخش خصوصی است، افزود: سالانه هزینه بالایی صرف تحقیقات در داخل کشور می شود پس بایستی ما نیز در چرخه تولید نقش ایفا کرده و سهم خود را در بازار به دست آوریم.
وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف بایستی بخش خصوصی نقش پررنگی داشته باشد، اظهار داشت: در بخش دولتی به دلایلی حضورمان در بحث تجارت یا تولید بذر خیلی پررنگ نبوده ولی همواره این بخش تحقیقات خوبی داشته و ارقام خوبی معرفی کرده است.
نجفیان گفت: امسال با آغاز پیشرفت این حرکت با انعقاد تفاهم نامه نهایی شروع شده که تولید بذر سیب زمینی با شرکت فلات آغاز شد که این حرکت با تغییر رویکرد در واگذاری امتیاز به بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه دوازدهمین قرارداد واگذاری فناوری را امروز منعقد می کنیم، افزود: این قرارداد واگذاری رقم الماس لوبیا سفیداست.
رئیس موسسه تحقیقات، تولید و تهیه نهال و بذر هدف از این واگذاری ها در تولید بذر برندسازی، ارتقای کیفیت بذر با هماهنگی بخش خصوصی باست زیرا اگر چارچوب و زیرساخت را طوری تعریف کنیم می توانیم بذر با کیفیت و با لیبل را در بازار معرفی کنیم که رویکردی است که در دنیا انجام شده است.
وی هدف دیگر را بحث نهادینه شدن ماده نهایی یا رویالیته بذر عنوان کرد و بیان داشت: موتور محرکه سرمایه گذاری در اصلاح نهاده ها قانون رویالیتی است و بایستی یک قوانین باشد که بتوانیم آن را جا بیاندازیم تا بخش خصوصی بتواند سرمایه گذاری کند.
وی گفت: تاکنون بیشتر تحقیقات دست دولت بوده ولی در سال های اخیر در بخش بذر شرکت هایی کار اصلاح نباتات را انجام می دهند.
نجفیان افزود: با راه اندازی موسسه علوم باغبانی بعضی از فعالیت های موسسه تحقیقات اصلاح بذر کاهش یافت و به علوم باغبانی واگذار شد که توسعه کشت گلخانه ای و سبزی ها از جمله آنان است.
وی بیان داشت: بر روی تولید بذور محصولاتی مثل سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی چالش هایی داریم و جهت گیری ها در جهت این نیاز بوده است.
وی یادآور شد: سرمایه های بیت المال صرف تحقیقات شده است که انصاف نیست جاهایی که مشکل داریم به آن نپردازیم و ما منکر واردات بذرهای خارجی اگر بذر خوبی باشد نیستیم ولی جاهایی که توانمندی داریم مشکلات را چرا نباید حل کنیم.
نجفیان گفت: امیدورایم با جهت گیری بخش به زودی بتوانیم با افتخار بتوانیم میزانی از بازار محصول بذر را در اختیار ارقام تولید داخلی داشته باشیم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *