اخبار جهان 19 دی 1395 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

۲۶ هزار حمله هوایی در کشورهای مسلمان

به گزارش آوای ورزقان به نقل از تسنیم، هفت سال پیش باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به خاطر «تلاش‌های فوق‌العاده برای تقویت دیپلماسی بین‌المللی و همکاری بین مردمان»، علی‌رغم اینکه کمتر از یک سال قدرت را در اختیار داشته و اقدام خاصی بالاخص در حوزه سیاست خارجی انجام نداده بود، برنده جایزه نوبل شد. وی در حالیکه آماده اسباب‌کشی از کاخ سفید می‌شود یک دستاورد دیگر از خود بر جای گذاشت. برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۶، ۲۶ هزار و ۱۷۱ بمب بر سر مردم کشورهای خارجی فرو ریخت (با فرض بعید یک بمب در هر یک حمله).

بر اساس تحلیل داده‌های وزارت دفاع آمریکا توسط «شورای روابط خارجی»، یک اندیشکده آمریکایی، اکثر بمب‌های اوباما در سوریه و عراق استفاده شده‌اند. در همین حین، افغانستان، کشوری که اوباما وعده داده بود تمام سربازان آمریکایی تا پایان ریاست‌جمهوری وی از آن خارج خواهند شد، با افزایشی ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۳۰۰ بار بمباران شد.

میکا زنکو (Micah Zenko) در وب‌سایت شورای روابط خارجی می‌نویسد:

طی حضور سال گذشته اوباما در دفتر ریاست‌جمهوری، آمریکا ۲۶ هزار و ۱۷۱ بمب در آسمان هفت کشور رها کرده است. این تخمین یقینا پایین‌تر از آنچه است که در واقعیت رخ داده، زیرا داده‌های قابل اتکاء تنها در مورد پاکستان، یمن، سومالی و لیبی وجود دارند و یک «حمله»، بر اساس تعریف پنتاگون، می‌تواند شامل چندین بمب باشد. در سال ۲۰۱۶،‌ آمریکا ۳ هزار و ۲۷ بمب بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۵ – با اضافه شدن کشور لیبی – علیه کشورها به کار برده است.

اگر فرض بگیریم که در هر حمله به صورت میانگین حداقل ۲ بمب به کار رفته – میانگینی که احتمالا از رقم واقعی کمتر است – آمریکا در سال گذشته میلادی بیش از ۵۲ هزار انواع بمب بر سر مسلمانان فرو ریخته است.

زنکو در اوایل سال گذشته میلادی (ژانویه ۲۰۱۶) نیز آماری از بمباران‌ کشورها توسط هواپیما‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۵ ارائه کرده بود:

سال گذشته (۲۰۱۵)، آمریکا ۲۳ هزار و ۱۴۴ بمب در شش کشور فرو ریخت. از این تعداد، ۲۲ هزار و ۱۱۰ بمب در عراق و سوریه فرود آمدند. این برآوردها بر اساس این واقعیت انجام گرفته‌اند که آمریکا ۷۷ درصد از کل حملات هوایی‌اش را در عراق و سوریه انجام  دادند، جایی که ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۵، ۲۸ هزار و ۷۱۴ بمب فرو ریخته است. این تخمین‌ها یقینا بسیار کمتر از آنچه که در واقعیت رخ می‌دهند هستند زیرا هر یک حمله یک بمب در نظر گرفته شده است در حالی که معمولا در هر حمله بیش از یک بمب استفاده می‌شود.

بعد از تمام این بمباران‌ها (۲۰۱۶) وزارت دفاع آمریکا تنها مرگ شش غیرنظامی را تأیید کرده است! بخش اعظمی از رسانه‌های جهان نیز این روایت رامی‌پذیرند و معمولا سؤالی درباره اینکه چه کسانی واقعا در سوریه و عراق نابود می‌شوند، مطرح نمی‌کنند.

بیش از یک سال پیش در اکتبر ۲۰۰۵، ۳۰ غیرنظامی در حملات آمریکایی‌هابه بیمارستانی در قندوز افغانستان کشته شدند. هنوز تحقیقات درباره این جنایت ادامه دارد، اما از قبل معلوم شده است که بسیاری از عناصر داستان نادرست بوده یا تحریف شده‌اند.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *