استانی 23 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چرا توریسم درمانی متولی ندارد؟/ انگشت شصت آذری ها با خبر شده است

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج؛اکثر کشورها توانسته اند درآمدهای حاصله از توریسم درمانی را به درآمدهای پایدار تبدیل و به واسطه آن در مسیر توسعه بخش گردشگری گام های بلندی بردارند.اما در تبریز علیرغم حجم بالای مسافر تاکنون این اتفاق نیفتاده است.توریسم درمانی و مسافرانی که از جمهوری آذربایجان و نخجوان برای درمان به تبریز سفر میکنند تاکنون تغییر خاصی را در حوزه اقتصاد استان شکل نداده است.این عدم تغییر معلول علتهایی است که موضوع این گزارش است.

توریسم درمانی چیست؟

بر اساس  تعریف های سازمان جهانی جهانگردی  (UN-WTO) یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است. چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر می کنند.گردشگری سلامت اقسام مختلف دارد که میتوان به تندرستی درمانی،توریسم درمانی و توریسم پزشکی اشاره کرد.

آنچه که در تبریز و آذربایجان می گذرد توریسم پزشکی است که اصطلاحاً  معنای توریسم درمانی بخود گرفته است.

توریسم درمانی تهدید یا فرصت؟

خیل بیمارانی که عمدتاً از نخجوان و جمهوری آذربایجان برای درمان به تبریز می آیند چند سالی است که این سئوال را مطرح ساخته است که آیا توریسم سلامت و هجوم این همه بیمار برای درمان در تبریز،تهدید بحساب می آید یا فرصت؟ اگر تهدید است،تهدیدهای آن چیست و همچنین اگر به نگاه فرصت نگریسته شود چه فرصتهایی در دل خود نهفته دارد؟

در نگاه اول همه اذعان دارند که توریسم درمانی فرصت بی نظیری برای استان و تبریز پدید می آورد.فرصتهایی که تابحال نبوده اند و اکنون ایجاد شده اند.هرچند که ناگفته پیداست صرفاً به فرصتهای اقتصادی آن نگریسته شده تا دیگر فرصتهایی که هست و مغفول مانده است.

فرصتهای فرهنگی این موضوع کمتر از فرصتهای اقتصادی آن نیست اما به دلایلی که در ادامه خواهید خواند تاکنون از این فرصت ها استفاده بهینه نشده است.

موضوعی با این اهمیت متولی ندارد

مع الاسف آنچه که بیش از هرچیز در این بحث مشهود و مبرهن است،اینکه این حوزه متولی ندارد.از ظاهر امر چنین بر می آید که باید سازمان گردشگری متولی باشد اما تحقیقات خبرنگار زیتون نشان می دهد که سازمان گردشگری در این حوزه هیچ برنامه ای ندارد.

طبق گفته مسئول بخش رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو؛ «سالانه حدود یک میلیون نفر از شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران سفر می کنند.»

حال با این وصف و با این حجم مسافر باید پرسید چرا این بخش متولی ندارد؟

پولهایی که نه به جیب ملت و دولت،که به جیب افراد خاص می رود

سالانه حدود یک میلیون نفر برای توریسم درمانی از منطقه قفقاز به ایران و خاصّه تبریز سفر میکنند اما حضور یک میلون نفر در زندگی اقتصادی مردم استان تغییر چندانی ایجاد نکرده است.شاید بتوان این عبارت را استفاده کرد که حضور این یک میلیون نفر در تبریز محسوس نیست.چرا؟

باندهایی محدود در این زمینه تشکیل شده و از ابتدای ورود مسافر به ایران از مرز جلفا و حتی بیله سوار ،آنها را هدایت شده به بیمارستان و حتی هتل خاص هدایت میکنند.حتی شنیده شده برخی بیمارستانها برای سود بیشتر به دنبال احداث هتل نیز رفته اند .بیمارستان (ب) همین سیاست را دنبال میکند.

سودهای کلانی که این بیمارستانها و مسئولین آنها از توریسم درمانی به جیب میزنند در عدد و رقم نمی گنجد.البته آنگونه که اشاره شد این بیمارستانها و مراکز درمانی که شخصی هستند، خیلی محدود اند و بصورت کاملاً هدفمند این حوزه را مدیریت میکنند.

با توجه به سود بالای توریسم درمانی در تبریز و عدم نظارت کافی از سوی دولت برخی از این افراد را به فکر ایجاد بیمارستانی شخصی در جلفا نموده است که مسافر را مستقیم در جلفا درمان نمایند.

انگشت شصت آذریها خبر دار شده است!

حجم بالای سفر به ایران،مسئولین جمهوری آذربایجان را به فکر وادار کرده است.آنها اخیراً تصمیم گرفته اند برای کاهش سفر به ایران ،پزشکان ایرانی را به جمهوری آذربایجان ببرند.این حرکت چند وقتی است شروع شده است و پزشکان ایرانی نیز بی میل به این اقدام نیستند چرا که آنها به دنبال پول هستند چه در ایران و چه در آذربایجان.

تهدیدات توریسم درمانی چیست؟

همچنان که در بالا اشاره شد این بخش متولی ندارد و هیچ یک از دستگاه های دولتی خود را در این زمینه مسئول نمی دانند و همین مسئول ندانستن،باعث بروز مشکلاتی شده است.یک کارشناس در گفتگو با خبرنگار زیتون در همین زمینه گفت:در خود جمهوری آذربایجان اگر یک فرد ایرانی به این کشور سفر کند اگر بیش از یک روز اقامت داشته باشد باید در همان ابتدای ورود محل اقامت و حتی جاهایی که سفر میکند را باید به اطلاع مسئولین برساند.اما در ایران مسافری که از مرز جلفا و یا بیله سوار وارد کشور می شود رانندگانی که نه راننده که بیشتر به دلال شباهت دارند مسافرین را به هتل و بیمارستان دلخواه می برند.همین عدم نظارت احتمالاً تبعات امنیتی نیز در بر خواهد داشت و در این شرایط احتمال نفوذ جاسوس و … در پوشش بیمار نیز محتمل است.

چاره کار چیست؟

فرصتهایی که توریسم درمانی پدید می آورد خیلی قابل توجه و اعتناست . مجموعه ای از دستگاههای دولتی اعم از سازمان گردشگری و دانشگاه علوم پزشکی باید در این حوزه ورود کرده و فرصتها را بین مردم تقسیم کنند.نباید اینگونه باشد که عده ای محدود از توریسم درمانی سودهای کلان به جیب بزنند.سودهایی که باید در جیب ملت برود نه افراد خاص.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *