استانی 07 اردیبهشت 1396 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

روسای ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در استان را بشناسیم/ از منتهی الیه راست تا چپ!

با داغ شدن تنور انتخابات شوراهای شهر در آذربایجان شرقی و تبریز، گویی سایه سنگین سیاسی انتخابات ریاست جمهوری کم‌کم در حال نمایان شدن است.

در دو گانه تقسیم جناح‌های سیاسی به طیف‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب که در حال نمایان شدن در قالب ۳ کاندیدای نزدیک به جناح موسوم به اصولگرا و ۳ کاندیدای نزدیک به جناح اصلاح‌طلب است، رقابت اصلی میان دو روحانی، دو مدیر اجرایی و دو مدیر از تبار راست و چپ سنتی است.

در این شرایط در کمتر از ۲۵ روز تا انتخابات، هر ۶ کاندیدا در حال تشکیل و ستادهای انتخاباتی خود بوده و آذربایجان شرقی نیز از این قاعده مستثنا نیست. تاکنون ۳ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری روسای ستاد انتخاباتی خود را در استان انتخاب کرده‌اند که تبریزبیدار به‌صورت مجمل به معرفی آنان می‌پردازد.

Image title

محمدیوسف شاکری!
انتخاب اولین رئیس ستاد انتخاباتی توسط سید ابراهیم رئیسی، انجام شد و او با انتخاب نماینده آستان قدس رضوی در آذربایجانشرقی که خودش یک سالی است تولیت آن را بر عهده دارد، قدم درراه انتخابات گذاشت. محمدیوسف شاکری، فرمانده اسبق سپاه عاشورا از روزهای گذشته مسئولیت برپایی و تشکیل ستادها و کمیته‌های انتخاباتی رئیسی را برعهده‌گرفته است.

شاکری فرماندهی منطقه سپاه مقاومت در چندین استان، فرمانده سپاه عاشورا، مشاور عالی قرارگاه حمزه، فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را بر عهده داشته و پیش از بازنشستگی از سمت خود در مردادماه سال ۹۳، سمت معاونت امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعاملکشور را بر عهده داشت.

Image title

علیرضا نوین!
اما انتشار خبر انتصاب یک فرد دیگر به سمت رئیس ستاد انتخابات قالیباف، شاید دور از ذهن ناظران سیاسی بود؛ علیرضا نوین شهردار سابق تبریز. دور از ذهن ازآن‌جهت که نوین در سال ۹۳ به تبریزبیدار گفت که در سال ۸۴ ریاست ستاد محسن رضایی و در سال ۸۸ به وی رأیداده‌ام، یک سال بعد در گفتگو با دیلکبه‌صراحت اعلام کرد «در همه دوره‌ها به آقای محسن رضایی رأی دادم و ایشان را بهتر از بقیه می‌دانستم. حتی در سال ۹۲ که همه فکر می‌کردند به آقای قالیباف رأی می‌دهم، گزینه مدنظر من بازهم آقای رضایی بود.»

علیرضا نوین ۵۷ ساله، از سرداران بازنشسته سپاه در بخش مهندسی که پس از بازنشستگی از سپاه در اولین دوره حضور خود در انتخابات مجلس هفتم  با رأیقابل‌توجههشتادهزار از راه‌یابی به مجلس شورای اسلامی ناکام ماند. اما حدود دو سال بعد در سال ۸۴ بارأی شورای دوم شهر تبریز به سمت شهردار تبریز انتخاب شد و با تمدید حضورش در شورای سوم تا سال ۹۲ در این سمت ماند و بنا برنظر بسیاری منشأ اثر تغییرات زیربنایی و زیرساختی متعددی در شهر تبریز گشت.

نوین پس از تحویل کرسی بلدیهچی به صادق نجفی هرازگاهی تنها به اظهارنظرهای نجفی با کنایه واکنش نشان می‌داد، اما در همان سال ۹۲ بود که نامش در لیستی قرار داشت که مدعی بودند کابینه آینده دولت قالیباف است و او معاون رئیس‌جمهور و سازمان مناطق آزاد کشور.

او در سال ۹۴ عزم خود را برای جلوس بر کرسی نمایندگی در مجلس جزم کرد اما با عدم قرار گرفتن نامش در لیست اصولگرایان، تنها با ۲۵۴۵ رأی اختلاف از عباس عباس زاده، روحانی لیست اصلاح‌طلبان نتوانست به دور دوم انتخابات مجلس راه یابد.

Image title

علی‌اشرف عبدالله پوری حسینی!
دیروز نیز پس از خبر انتصاب نوین، مشخص شد که این بار روحانی به یاران سال ۹۲ خود بازگشته و علی‌اشرف عبدالله پوری حسینی بار دیگر آستین‌ها را بری راه‌اندازی ستادهای روحانی ۹۶ بالا خواهد زد. پوری حسینی ۵۶ ساله متولد تبریز است و دو بار در مجلس سوم وششمبه‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب از تبریز به مجلس راه یافت. او در اواخر دولت دوم اصلاحات برای ۱۶ ماه و برای ۴ ماه در دولتاحمدی‌نژاد، ریاست سازمانخصوصی‌سازی را بر عهده داشت.

پوری حسینی پس از ریاست ستاد روحانی در استان در سال ۹۲ بار دیگر در مهرماه این سال به این سازمان بازگشت و معاون وزیر اقتصاد شد؛ هرچند نام وی در میان گزینه‌های استانداری آذربایجان شرقی قرار داشت. ازجمله حواشی مدیریتی وی در این سازمان،  واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز در قالب خصوصی‌سازی بود که درنهایت به تضاد و تقابل با نمایندگان و مدیران استانی کشیده شد. پوری حسینی به دلیل انتقادات اصلاح‌طلبان از دولت و عدم تحقق وعده‌های روحانی، راهی سخت برای تجمیع بدنه رأی روحانی می‌بیند.

برای ۳ کاندیدای باقی‌مانده انتخابات نیز، باید منتظر ماند دید که چه کسانی سمت ریاست ستاد انتخابات آنان در استان را بر عهده خواهند گرفت؛ هرچند قابل پیش‌بینی است که با توجه به گرایش سیاسی جهانگیری به سمت کارگزاران سازندگی و میرسلیم نیز به سمت موتلفه اسلامی، قابل پیش‌بینی است که روسای ستادهای آنان از میان آنان خواهد بود.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *