یادداشت 19 آبان 1396 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

روند پیش روی مهاجرت فصلی در آینده تابع وضعیت اشتغال در روستاهای مبدا و شهرستان ورزقان است 

ساکنین فصلی شهرستان ورزقان :

 

سکونت فصلی ویژگی کوتاه مدت تکراری یا دوره ای داشته و براساس دوره سالانه ی کشاورزی هماهنگ شده است .

آنچه در این میان مهم است دو ویژگی بارز این گونه سکونت یعنی فصلی بودن و ماهیت تکرار شونده آن است. این نوع سکونت از دیرباز در کشورهای مختلف رواج داشته و بیشتر در مناطق کوهستانی دیده می شود که فصل سرمای طولانی و دوره کشاورزی کوتاه است.

یکی از عواملی که روی تصمیم خانوار برای سکونت فصلی اثر می گذارد نابرابری ناحیه ای در رشد اقتصادی به ویژه نابرابری در توسعه صنایع کشاورزی ، دامداری و زنبورداری و شرایط حاشیه ای منطقه است.

سکونت فصلی این برتری را دارد که به روستاییان امکان کسب درآمد در زمانیکه فعالیت کشاورزی ، دامداری و زنبورداری امکان پذیر نیست را می دهد ؛ همچنین مهاجرت نیروهای کار در روستاها بیشتر از آن که دائمی باشد ، جنبه چرخشی و دوره ای دارد بنابراین در همه جای دنیا سکونت فصلی معلول یک عامل خاص نیست.

ساز و کار مهاجرت فصلی با وجود همانندی تفاوت هایی نیز با سایر اشکال مهاجرت دارد از جمله اینکه این نوع مهاجرت بیشترین تاثیر را در مبدا دارد. انتقال درآمد کسب شده یا پول های ارسالی از جانب مهاجرین فصلی به دلیل نوع زندگی در شهر و امکان صرفه جویی در هزینه ها بر اقتصاد محلی تاثیر می گذارد . پول های ارسالی که وارد روستا می شود صرف نظر از اینکه در مصرف و یا در تولید سرمایه گذاری شود اثر مثبتی بر شکوفایی اقتصادی دارد.

در واقع روستاییان در این گونه روستاها یک راهبرد را برای معیشت خود انتخاب نمی کنند بلکه با توجه به شرایط و امکانات از راهبردهای مختلفی استفاده می کنند که یکی از این راهبردهای معیشتی ، سکونت فصلی است.

شروع مهاجرت فصلی نیروی کار در شهرستان ورزقان به دهه پنجاه همزمان با افزایش ارتباطات و سرمایه گذاری در شهرها باز میگردد. انجام اصلاحات ارضی ، رشد بالای جمعیت روستایی ناشی از بهبود مراقبتهای بهداشتی و بالارفتن سطح زندگی ، همچنین ایجاد نابرابری های منطقه ای و رشد تفاوتهای درآمدی شهری ـ روستایی به این مهاجرت ها شتاب بیشتری داد.

از آن زمان تاکنون ، این نوع مهاجرت به کلان شهرهای کشور بویژه تهران ، تبریز ، ارومیه ادامه دارد و هر ساله عده ای از روستاییان در پایان فصل کاری روستا به شهرها مهاجرت کرده و پس از چند ماه فعالیت به روستای خود باز می گردند.

مهاجرت فصلی در تمام روستاهای شهرستان ورزقان جریان دارد با این حال ممکن است برخی از روستاها به دلیل در اختیار داشتن فرصتهای شغلی دیگر مهاجرت فصلی کمتر و برخی دیگر مهاجر بیشتری داشته باشند. روند پیش روی مهاجرت فصلی در آینده تابع وضعیت اشتغال در روستاهای مبدا و شهرستان ورزقان است افزایش فرصتهای شغلی در نواحی مذکور کاهش تعداد مهاجران و کاهش فرصتهای شغلی در این نواحی افزایش تعداد ساکنین فصلی را در پی خواهد داشت.

مهاجرت فصلی نیروی کار روستایی ، تاثیر چشمگیری در معیشت خانوارهای روستایی داشته به طوری که برای برخی از این خانوارها تنها منبع درآمد در طول سال به شمار می آید و برای بخشی دیگر از خانوارها این نوع مهاجرت نقش عمده ای در حفظ معیشت آنها دارد.

علی قاسمی آوانسر،

 

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *