ستون وسط 22 آذر 1396 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

معرفی روستای محروم انویق

روستای انویق

انویق یکی از روستاهای بخش خاروانا  شهرستان ورزقان آذربایجان‌ شرقی است. روستای انویق ۷۵ کیلومتری شهر ورزقان قرار دارد.

کشتزارهای آن از چشمه سیراب می‌شود.محدوده روستا از نظر تقسیمات آب و هوایی جزء مناطق با اقلیم سرد و دارای زمستانهای طولانی بوده و برای چندین ماه از سال پوشیده از برف است.

روستا به لحاظ شکل خاص زمین و عوارض طبیعی و نوع معیشت مردم و شرایط اجتماعی شکل گرفته است.   این فضاها را می توان در ترکیب سطوح و فضاهای پر و خالی معابر و گشایش ها، مناظر و دیدها، گونه های مسکن و عناصر و جزییات ساختمانی جستجو کرد.

این ارزش های فضایی را بیشتر می توان در بافت قدیمی و گسترش میانی روستا مشاهده کرد. بافت این بخش دارای هم پیوندی و وحدت خاصی بوده و حیاط خانه غالباً کوچک می باشند.  عرض کم معابر و گشایش های محدود از دیگر ویژگی های بافت کالبدی این روستا می باشد.

محصول آن غله و چوب درختان جنگلی است.امرار و معاششان از کشاورزی، گله‌داری و  زنبورداری   تامین می‌شود.

منطقه چیچکلی در شرق روستای انویق قرار دارد.  چیچکلی که در زبان ترکی به معنی گلستان و جای پر از گل میباشد  و در اردیبهشت و خرداد همه جای این منطقه پوشیده از انواع گل میگردد.

این منطقه پوشیده از جنگل و انواع گل و گیاهان متنوع و داروئی می باشداز گونه های منطقه می توان از پستانداران به گراز، خرس قهوه ای ، شغال و … و از پرندگان می توان به کبک ، کبک چیل وابیا و پرندگان شکاری چون عقاب طلایی ،لاچین و بالابان اشاره کرد.البته لازم به ذکر است که در فصل مهاجرت ، پرندگان آبزی نظیر اردک سرسبز، خوتکا و … در رودی دائمی که ازاین ارتفاعات سرچشمه می گیرد دیده می شود.

آب، برق  دارند راه مناسب ندارند ودرموقع بارندگی راه بسته است   ولی تلفنشان خیلی وقت‌ها زنگ نمی‌خورد چون مدام قطع می‌شود، آب‌ این روستا تا حدودی همیشه به راه و سرد است اما امان از برق به خصوص در زمستان که با بادی قطع می‌شود و مدت‌ها چشم به راه می‌مانند تا کسی بیاید و برقشان را روبراه کند.   زلزله با شدت زیاد لرزه بر اندامشان انداخت اما خانه‌هایشان قابل سکونت بود و راه دور و درازشان از ورزقان آنها را مصمم به استفاده از همین خانه‌های ترک خورده کرد چرا که کارشناسانی که آمدند گفته‌اند: با وامی که به شما می‌دهند هزینه حمل مصالح هم در نمی‌آید چه برسد به ساخت و ساز، پس قانع به خانه‌های قدیمی خودشان شدند.

آب و هوای آن کوهستانی و معتدل است که در تابستان گرم و معتدل و در زمستان سرد و یخبندان می‌شود. ردیف خانه‌ها در شیب تند تپه به موازات هم قرار دارد؛ به طوری که پشت بام یکی حیاط و معبر دیگری است و طول سرتاسری خانه‌ها متصل به هم و در فواصل منظم قرار دارد.

 

علی قاسمی آوانسر/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *