بازنشری 25 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

پیام‌ها بجای سخنرانان به همایش رفتند/قلی‌زاده:به دنبال هماهنگی با اصولگرایان هستیم/عارف:ما در روی کار آمدن دولت یازدهم سهیم بودیم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا، اولین همایش سراسری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پس از شش سال ظهر امروز پنجشنبه ۲۵ دی در کانون توحید تهران آغاز شد.

در این همایش محمد‌رضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، منتجب‌نیا قائم‌مقام کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی، فومنی رئیس حزب مردمی اصلاحات، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، موسوی لاری، حسین کمالی، صادق خرازی، الهه کولایی، تاجرنیا٬ تقواییان٬ رسولی٬ رهامی، شیخیانی، حاضری، راکعی از اعضای حزب منحله مشارکت و برخی از محکومان و فعالین فتنه همچون مهدی خزعلی و هادی غفاری (که در جریان فتنه ۸۸ از انبار مؤسسه تحت مدیریتش اسلحه و مهمات کشف شد) حضور دارند.

برپایه این خبر در این مراسم خبرنگاران با نظارات ویژه‌ای وارد مراسم می‌شوند و به اصحاب رسانه اجازه نزدیک‌ شدن به در ردیف‌های اول سالن همایش داده نمی‌شود. این مراسم نیز با پخش فایل صوت ظبط شده‌ای از آیات کلام‌الله مجید آغاز شد.

دبیر همایش اصلاح‌طلبان که پیش از این از دعوت خاتمی و هاشمی خبر داده بود این افراد از غایبین اصلی همایش امروز هستند و پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خاتمی به همایش قرائت شد.

هاشمی رفسنجانی و خاتمی غایبان بزرگ همایش شورای هماهنگی اصلاحات

طبق اعلام قبلی حکیمی پور، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی سخنرانان اصلی همایش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بودند که بدون اطلاع قبلی به این مراسم نیامده و فقط پیام دادند.

در حالی که دبیر همایش شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان از دعوت هاشمی رفسنجانی و خاتمی برای حضور در همایش سراسری اصلاح‌طلبان خبر داده بود اما این افراد از غایبان اصلی این همایش هستند.

طبق اعلام قبلی رحمان‌قلی قلی‌زاده، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از سخنرانان اصلی همایش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود که پیامی به این مراسم ارسال کرد.

همچنین محمد خاتمی دیگر سخنران این همایش بدون اطلاع قبلی به این مراسم نیامده و فقط پیام داد.
گفتنی است پیام خاتمی به این همایش توسط ژاله فرامرزیان قرائت شد.

حکیمی‌پور: درخواست ۵ حزب برای پیوستن به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: بزودی ریاست دوره‌ای این شورا به دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی واگذار می‌شود.

احمد حکیمی‌پور رئیس دوره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همایش سراسری اصلاح‌طلبان که در کانون توحید تهران برگزار شد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را یک مجموعه حقوقی ریشه‌دار در نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: این تشکل از دوران امام (ره) به عنوان مجموعه نیروهای خط امام شکل گرفته و مرسوم بود.

حکیمی‌پور با یادآوری این نکته که این تشکل در سال‌های دوم خرداد با عنوان شورای هماهنگی گروه‌های دوم خرداد فعالیت می‌کرد گفت: این تشکل از ۱۲ سال قبل به عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تغییر نام داد.

این فعال اصلاح‌طلب به درخواست ۴ و ۵ گروه اصلاح‌طلب برای عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر امید و نشاط به جامعه بازگشته و وظیفه اصلاح‌طلبان برای شکران این نعمت این است که به همراه سایر مجموعه‌ها گامی استوار در جهت وحدت بردارند.

وی افزود: ما به عنوان اصلاح‌طلبان یک حضور حداکثری مردم در فعالیت‌های سیاسی را دنبال می‌کنیم و برای رفع موانع در این مسیر تلاش داریم و از سوی دیگر انسجام اصلاح‌طلبان هدف دیگر ماست که امیدوارم به این نتیجه برسیم.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همایش سراسری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طی سخنانی اعلام کرد: بزودی ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی واگذار می‌شود.

قلی‌زاده: به دنبال هماهنگی با اصولگرایان هستیم

دبیر همایش شورای هماهنگی اصلاحات با بیان اینکه به دنبال هماهنگی با اصولگرایان هستیم گفت:‌ از هاشمی و خاتمی برای حضور دعوت کرده بودیم.

رحمان‌قلی قلی‌زاده دبیر همایش شورای هماهنگی اصلاحات ظهر امروز پنجشنبه در همایش شورای هماهنگی اصلاحات ضمن ارائه گزارشی از برنامه این همایش اظهار داشت: ما از شورای تامین و نیروی انتظامی که با ما همکاری کردند تشکر می‌کنیم.

قلی‌زاده با بیان اینکه سخنران اصلی ما هاشمی و خاتمی بودند افزود: ما از آنها دعوت کرده‌ بودیم تا اگر می‌خواهند حضور یابند و در غیر این صورت پیام بدهند؛ ما از جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، ناطق نوری و عارف و علی مطهری نیز دعوت کرده بودیم.

دبیر همایش شورای هماهنگی اصلاحات با بیان اینکه آقای ناطق گفته بود که از بنده دعوت نشده است و درست هم می‌گویند چرا که ما اسامی آنها را در مطبوعات اعلام کرده بودیم گفت: در این همایش از دبیران کل غیر عضو شورای هماهنگی و ۵۰۰ نفر از اعضای شورای مرکزی دعوت به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه ما از این فضا در جهت بازبینی و حرکت در جهت انتخابات حرکت می‌کنیم بازبینی انسجام و تحکیم وحدت بین اعضای شورای هماهنگی و فراهم‌سازی مقدمات هماهنگی بین احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرایان اصیل را از دیگر اهداف این همایش برشمرد.

قلی‌زاده همچنین در پایان خواستار شد اصلاح طلبان حاضر در مراسم با رعایت نکات امنیتی و قانونی از موضوع خارج نشود و گفت:‌ هیچ برخورد هیجانی و احساسی از جمله شعار دادن و بلند کردن پلاکادر و تصاویر خارج از موضوع صورت نگیرد.

هاشمی رفسنجانی:اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی میراث و خط اصیل امام (ره) است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیامی تاکید کرد: اصلاح طلبی و اعتدال گرایی از میراث و خط اصیل امام خمینی (ره) است.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامی را به همایش احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب ارسال کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب و معتدل کشور را در راستای توسعه فعالیت احزاب و نهادهای مدنی به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم گردهمایی‌ها و نشست‌هایی از این نوع بتواند به بسط و گسترش هر چه بیشتر فضای هم‌اندیشی و تضارب آرا و اندیشه‌های متفاوت سیاسی و اجتماعی جامعه‌ کمک نماید.

اصولاً التزام به نظام جمهوریت، مستلزم التزام به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند و فراهم ساختن زمینه‌ی فعالیت رسمی و مؤثر آنها با سلایق مختلف داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامی است و بدون وجود احزاب و نهادهای سیاسی مستقل از دولت و سایر قوا، امکان تعمیق نظام جمهوریت و وصول به اهداف نهایی چنین نظامی ممکن نیست.

احزابی که بتوانند به طور مؤثر و قانومند زمینه مشارکت آحاد شهروندان یک کشور را در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام جمهوری از قبیل انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات مجلس و سایر مسائل مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را فراهم سازند.

در همین راستا ضرورت دارد همه مسئولین دلسوز کشور و به خصوص دست‌اندرکاران انتخابات، بسترهای مناسب را برای جلب مشارکت حداکثری مردم از طرق مختلف، از جمله فراهم ساختن زمینه فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود، خودداری کرده و خود را مکلف به اجرای قانون و حفظ حق انتخاب آزاد و رقابتی مردم که حقیقتاً “حق‌الناس” محسوب می‌گردد، بدانند.

در همین راستا تذکر چند نکته مهم را برای جمع حاضر در این همایش، سایر دوستان، مردم و دلسوزان انقلاب ارزشمند اسلامی لازم می‌دانم:

۱ـ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصریح چشمگیر آن به این امر که گردش کلیه امور اساسی مردم مبتنی بر آرا مردم است از جمله میراث‌های گران‌بهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(قدس سره) است و از این حیث ضرورت دارد بر اجرای تام و تمام همه اصول قانون اساسی از جمله، فصل سوم آن مربوط به حقوق ملت تأکید شود و از گرایش‌هایی تقلیل‌گرایانه و اجرای حداقلی قانون اساسی پرهیز شود.

۲- اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت هیچ اقدام و حاکمیتی بنام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست. این تفکر و مبنا میراث‌دار تلاش یک صد ساله روحانیون آگاه به شرایط زمان و مکان و روشنفکران دین باور در مسیر تحقق جامعه‌ای آزاد، آباد، اخلاق مدار و عدالت محور و گشاده‌رو نسبت به همه دستاوردهای عقلانی و علمی بشریت و متکی به اجتهادی پویا و راهگشا در مسیر برپائی جامعه‌ای پیشرفته، مرفه و مردم سالار می‌باشد.

۳ـ ضرورت دارد دوستان بر حفظ و ارتقای بنیان‌های وحدت ملی از طریق به رسمیت شناختن حقوق حقه همه ملت از همه اقوام و مذاهب تأکید ورزیده و نیز بر لزوم احترام و تضمین هر چه بیشتر حقوق مشروع زنان و فراهم ساختن ‌امکانات مناسب‌تر حضور مؤثرتر آنان در عرصه‌های مختلف جامعه و مدیریتی کشور تلاش نمایند.

۴ـ با توجه به آنچه که در کشورهای اسلامی منطقه، به خصوص کشورهای همجوار بنام دین و اجرای احکام اسلام از حیث اعمال خشونت و ترویج فرقه‌گرایی و توسعه عقاید تکفیری ملاحظه می‌شود، لازم است چنین نشست‌هایی نسبت به محکومیت هر گونه اقدام و اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی و باور به تقابل این روش‌ها و منش‌های خارج از سیره رهبران اصیل ادیان ابراهیمی از طریق اعمال رسالت رحمانی همه انبیاء و بویژه پیامبر گرامی اسلام و اصول وحیانی اقدام نموده و خود نیز با تحمل و مدارا با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مخالف در جهت هر چه بیشتر کاهش خشونت و افراطی‌گری و توسعه فضای گفتمان و تضارب اندیشه قدم بردارند.

۵ـ احزاب و تشکل‌های سیاسی ضمن حفظ و توسعه جایگاه احزاب و دفاع از حقوق قانونی نهادهای مستقل کشور بر ضرورت حفظ احترام جایگاه رهبران دینی و سیاسی و پیشکسوتان انقلاب و دوران سخت مبارزه که همگی سرمایه عظیم اجتماعی و ملی محسوب می‌شوند تأکید ورزیده و از حضور و جایگاه این سرمایه‌های اجتماعی و ملی و احیا و تقویت فرهنگ تحزب و تحمل و مدارا و ارتقای تشکیلات قانونمند و نیز نهادینه کردن تفکر و اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی حسن استفاده را بنمایند.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

عارف:امیدواریم مساله حصر با تدبیر و درایت حل شود/ما در روی کار آمدن دولت یازدهم سهیم بودیم

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه امیدواریم مساله حصر با تدبیر و درایت حل شود، گفت: ما در روی کار آمدن دولت یازدهم سهیم بوده ایم.

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در همایش سراسری جبهه اصلاحات که ظهر امروز آغاز شد، طی سخنانی اظهار داشت: پیروزی در انتخابات سال ۹۴ اجرای فاز دوم سال ۹۲ است. پیروزی در انتخابات مجلس راه را برای پیشرفت کشور فراهم می کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: اصلاح طلبان باید به دنبال اجماع کامل باشند و ما هیچ راهی جز پیروزی نداریم. باید در کل کشور و در هر حوزه‌ای به یک لیست واحد برسیم.

عارف افزود: مجلس پنجم نباید ملاک ما باشد. باید از تحلیل اینکه به سمت مجلس پنجم برویم دست برداریم و به دنبال اکثریت باشیم.

وی همچنین با تاکید بر این جمله که «هیچ راهی جز پیروزی نداریم» گفت: پیروزی در انتخابات آینده نسبت به همه انتخاباتی که تاکنون برگزار شده برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است و تلاش ما باید برای حفظ و ایجاد وحدت است.

عارف در همین زمینه گفت: منیت‌ها و تعصبات تشکیلاتی را باید به تعصبات جبهه‌ای تبدیل کنیم و مهمترین کانون ما در انتخابات باید هماهنگی با استانها باشد و با ساز و کارهایی به موقع مطرح شود.

عارف با تاکید بر اینکه می‌خواهیم راست بگوییم اما نیازی به بازگویی همه راهبردها نیست، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که نمی‌توانیم کنار هم بنشینیم و مضاعف بر اینکه مشکلات و مذاکراتمان را در فضای مجازی مطرح می‌کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: کوچکترین اختلاف در فضای مجازی به صورت دشمنی خود را نشان می‌دهد بنابراین از جوانان استدعا داریم که با بزرگترها و رفقای خود رو در رو صحبت کنند و مسائل مثبت در فضای مجازی مطرح کنند.

عارف خطاب به جوانان اصلاح طلب جمله «گول نخورید» را مورد تاکید قرارداد و گفت: نمی‌شود خبری را یک سایت مجهول‌الحال بر روی خروجی خود قرار دهد و بعد این خبر در فضای مجازی به صورت گسترده مورد بازنشر و تاکید قرار گیرد.

معاون اول دولت اصلاحات به رفع حصر سران فتنه (موسوی و کروبی) نیز اشاره‌ای کوتاه کرد و اظهارداشت: امیدواریم مسأله حصر با تدبیر و درایت و از طریق مراجع ذیربط حل شود.

وی مجلس نهم شورای اسلامی و به عبارتی دیگر مجلس فعلی را نیز مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: که ترکیب مجلس فعلی نمی‌تواند پشتیبان واقعی دولت باشد بنابراین ما نیازمند مجلسی متخصص و کارشناس هستیم که منافع ملی و اسناد بالا دستی نظام را مد نظر قرار دهد.

به اعتقاد این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس باید سعه صدر داشته باشد و نماینده ملت طبق آیین نامه نقطه نظرات خود را بدون هیچگونه مانعی به عرض مردم برساند و خواسته‌های فردی و آن مجلس برای خواسته‌های فردی و موردی یک نماینده از ابزارهای نظارتی خود استفاده نکند و این ابزار فقط برای خدمت در پیشرفت کشور قرار گیرد.

عارف تاکید کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگری به اینگونه نشست‌ها و هم‌اندیشی برای رسیدن به وحدت و همگرایی هرچه بیشتر نیازمندیم و امیدواریم این نشست مقدمه‌ای برای نشست‌های دیگر باشد.

هرچند در این نشست پیام محمد خاتمی وزیر دولت اصلاحات توسط ژاله فرامرزیان دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرائت شد اما محمدرضا عارف به عدم حضور وی در این نشست واکنش نشان داد و گفت: جا داشت در این نشست از حضور خاتمی استفاده می‌کردیم و ایشان را در جمع خود می‌دیدیم، انشاالله بتوانیم که در آینده از شرایط حضور و رهنمودهای آقای خاتمی به صورت زنده نه به صورت پیام استفاده کنیم.

وی به نقش اصلاح طلبان در مورد به روی کار آمدن دولت حسن روحانی اشاره و خاطرنشان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم ما بر روی کار آمدن دولت اعتدال نقش داشته‌ایم و باید همه تلاش خود را برای موفقیت و رفع مشکلات به کار ببندیم.

معاون اول دولت اصلاحات اضافه کرد: عملکرد دولت را مثبت می‌دانیم و اگر شرایط اولیه را مدنظر قرار دهیم روند قابل قبولی است هرچند مردم انتظار شتاب بیشتری دارند و امیدواریم دولت این شتاب را صورت دهد.

فاطمه راکعی:مجلس نباید با علی مطهری آن برخورد را می‌کرد

یکی از اعضای حزب منحله مشارکت گفت: نمایندگان مجلس مصونیت دارند و مجلس نباید با علی مطهری آن برخورد را می‌کرد.

فاطمه راکعی از اعضای حزب منحله مشارکت در همایش سراسری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به به وقایع اخیر در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس مصونیت دارند و مجلس نباید با علی مطهری آن برخورد را می‌کرد.

راکعی با بیان اینکه ما برای نهادینه شدن قانون در صحنه هستیم، ادامه داد: در حال حاضر، وضعیت منطقه و جامعه بشری نگران‌کننده است و با توجه به خشونت‌طلبی‌های داعش باید تلاش کنیم تا چهره رحمانی اسلام را به نمایش بگذاریم.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه به میزان حضور زنان در مجلس پرداخت و ادامه داد: متأسفانه میزان حضور و مشارکت زنان به بیش از ۵ درصد نمی‌رسد، لذا ما از احزاب اصلاح‌طلب خواستاریم که این رقم به حداقل ۳۰ درصد برسد.

حجت‌الاسلام رهامی:شورای نگهبان حق ندارد سلائق مردم را غربال کند

این فعال اصلاح‌طلب گفت: بعد از کنار رفتن عارف، به قواعد ائتلاف عمل نشد.

حجت‌الاسلام رهامی از فعالین اصلاح‌طلب در همایش سراسری جبهه اصلاحات که ظهر امروز آغاز شد طی سخنانی اظهار داشت: شورای نگهبان حق ندارد سلائق مردم را غربال کند.

وی افزود: اینکه مردم رأی بدهند یا نه، دیگر ربطی به شورای نگهبان ندارد.

رهامی تأکید کرد: غربال کردن سلائق مردم به معنای نظارت مردم نیست.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: ما مجلسی در تراز اسلام و ولایت فقیه می‌خواهیم.

رهامی ادامه داد: ما باید به سمت صندوق‌های رأی برویم و مردم باید حرف‌های خود را با برگه‌های رأی بزنند.

وی افزود: لازمه حضور حداکثری مردم در انتخابات، احزاب است.

این فعال اصلاح‌طلب همچنین اظهار داشت: بعد از کنار رفتن عارف، به قواعد ائتلاف عمل نشد.

وی تصریح کرد: میزان مشارکت باید به ۸۰ درصد برسد تا آرای خاکستری پایین بیاید.

رهامی افزود: سیاست‌های کلی انتخابات در تهران به وسیله بزرگان اصلاح‌طلب و شورای مشورتی خاتمی و عارف تعقیب می‌شود.

کواکبیان:شورای عالی امنیت ملی موضوع رفع حصر را در دستور کار قرار دهد

دبیرکل حزب مردمسالاری به انتخابات آتی مجلس اشاره کرد و گفت: ما همه ۲۹۰ کرسی آینده مجلس دهم را می‌خواهیم.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری در همایش سراسری جبهه اصلاحات طی سخنانی به انتخابات آتی مجلس اشاره کرد و با بیان اینکه  ما همه ۲۹۰ کرسی آینده مجلس دهم را می‌خواهیم گفت:‌ مجلس و نهادهای تبلیغاتی به یک خانه تکانی جدی نیاز دارد تا رفتار خود را منطبق بر خواست مردم تنظیم کنیم.

کواکبیان همچنین با بیان اینکه ما باید مجلسی داشته باشیم که با علی مطهری‌ها آن برخوردها صورت نگیرد از رئیس جمهور می‌خواهیم فرمانداران دوره احمدی‌نژادی را برکنار کند.

دبیرکل حزب مردمسالاری همچنین گفت: ما برای موسوی و کروبی تقاضای محاکمه نداریم، بلکه درخواست رفع حصر داریم، شورای عالی امنیت ملی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

منتجب‌نیا: بعد از رحلت امام انتخابات در کشور به بحران تبدیل شد

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: از رئیس‌جمهور که منتخب اصلاح‌طلبان است می‌خواهیم در جهت تحقق مطالبات از جمله باز کردن فضای سیاسی و رفع حصر اقدام کند.

رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در همایش سراسری جبهه اصلاحات طی سخنانی اظهار داشت: دست‌اندرکاران این همایش برای حضور من اصرار داشتند و گفتند جای دبیر کل حزب اعتماد ملی در این همایش سراسری اصلاح‌طلبان خالی است و حضور شما می‌تواند یادآور این بزرگوار باشد.

منتجب‌نیا تصریح کرد: نه تنها جای کروبی خالی است بلکه جای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هم در این همایش خالی است.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: انشاءالله به زودی و در همایش‌های آتی این سه نفر و همه محبوسین حضور داشته باشند.

منتجب‌نیا در ادامه سخنانش اظهار داشت: از اقدامات شجاعانه مطهری تقدیر و قانون‌شکنی نمایندگان و نائب‌رئیس مجلس را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: دولت باید در جهت تقویت احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب اهتمام ورزد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: مسئولان و رؤسای قوا به جای دامن زدن به اختلافات و زنده کردن زخم‌های کهنه با سعه صدر و عبور از گذشته و محو کردن کدورت‌ها زمینه آشتی ملی را فراهم سازند.

منتجب‌نیا تأکید کرد: از وزارت کشور و شورای نگهبان می‌خواهم با بی‌طرفی زمینه برگزاری انتخابات رقابتی و بی‌حاشیه را فراهم کند و به جای خط و نشان و تهدید، اعتماد مردم را جلب کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از رحلت امام(ره)، انتخابات در کشور به بحران تبدیل شد و ریشه آن هم سؤظن و جهت‌گیری ناظران بوده است.

قائم مقام حزب ملی ادامه داد: از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم با توجه به تصویب سیاست‌های کلی انتخابات نسبت به شفاف‌سازی انتخابات و نظارت استصوابی شورای نگهبان و احراز صلاحیت کاندیداها اقدام کند، چرا که این رویکرد حیثیت نخبگان را از بین می‌برد.

منتجب‌نیا در پایان اظهار داشت: از رئیس‌جمهور که منتخب اصلاح‌طلبان است می‌خواهیم در جهت تحقق مطالبات از جمله باز کردن فضای سیاسی و رفع حصر اقدام کند.

غریبانی:حصر موسوی و کروبی و رهنورد را غیرقانونی می‌دانیم

عضو شورای هماهنگی اصلاحات گفت: حصر موسوی و کروبی و رهنورد را غیرقانونی می‌دانیم.

علی محمد غریبانی عضو شورای هماهنگی اصلاحات در همایش سراسری جبهه اصلاحات طی سخنانی با بیان اینکه رفع حصر یک مطالبه ملی است اظهار داشت: حصر موسوی و کروبی و رهنور را غیر قانونی می دانیم و از برگزاری دادگاه در این زمینه حمایت می‌کنیم.

اصلاح‌طلبانی که راه را اشتباه بروند تصفیه فکری می‌کنیم/ به انتخابات به چشم یک پروژه نگاه شود

عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات طی سخنانی در همایش سراسری جبهه اصلاحات با تأکید بر اینکه به انتخابات به چشم یک پروژه نگاه شود، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم در قبال مسائل عمومی جامعه بی‌طرف باشیم و تا جایی که در توانمان است در راستای اعتلای مردم و کشور تلاش می‌کنیم چرا که این تکلیف ماست.

موسوی لاری در ادامه اظهار داشت: تلقی بنده از حضور در این همایش این است که متولیان این نشست و بزرگان این جریان می‌خواهند تأکید کنند که جریان اصلاحات، خود را در متن نظام اسلامی می‌بیند و برای تحقق آرمان‌های بالای نظام اعلام حضور می‌کند، هر چند که ناملایماتی وجود داشته باشد.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه ما در جهت بهره‌گیری از ظرفیت عمومی جامعه تلاش خواهیم کرد که ناملایمات برطرف شود، افزود: ما می‌کوشیم مسیر جامعه عقلانی و منطبق بر قوانین موضوعه کشور باشد، چرا که اصلاح‌طلبان می‌خواهند زیر چتر قانون اساسی و آنگونه که شایسته است عمل کنند.

وی با بیان اینکه ما مانند بقیه آحاد جامعه در بهبود وضعیت جامعه سهمی داریم، تصریح کرد: اولیه‌ترین حقوقی که مجموعه ملت دارد این است که بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند.

موسوی لاری با تأکید بر اینکه ما می‌خواهیم برای اعتلای ایران فعالیت کنیم، خاطرنشان کرد: پیام این همایش این است که با آمادگی و وفاق سلایق مختلف را در راه رسیدن به یک حق کنار یکدیگر قرار دهیم.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه این جلسه باید به جامعه پیام وحدت بدهد، تأکید کرد: ما نباید کلاه سرمان برود و همه باید زیر یک چتر کار را پیش ببرند.

وی با تأکید بر اینکه باید به انتخابات پروژه‌ای نگاه کنیم و اجازه ندهیم این پروژه ناقص اجرا شود، گفت: هدف این جمع، ایجاد شبکه‌های منسجم در تهران،‌ استانها و حوزه‌های انتخابیه است.

موسوی لاری افزود: کسی که ما آنها را رقیب می‌دانیم، هر چند که آنها ما را دشمن می‌دانند، باید بدانند که نیروی اصلاح‌طلب حذف‌شدنی نیست، از این رو ما با مجموعه‌های افراطی حرفی برای گفتن نداریم.

وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه افراطی‌ها به دنبال مشکل‌سازی برای اصلاح‌طلبی و حذف این جریان هستند، خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم با رعایت قانون، مسیر آینده را ترسیم کنیم.

وی ادامه داد: ما به عقلای جریان اصولگرایی هم توصیه می‌کنیم به جای دعوت از افراطی‌ها با مردم و روشنفکران آشتی کنند.

موسوی لاری در پایان خطاب به اصلاح‌طلبان تأکید کرد: برای انسجام هیچ عذری پذیرفته‌شده نیست و ما به عنوان جریان اصلاح‌طلبی، هم راه و هم چگونه راه رفتن را می‌دانیم، لذا اگر کسانی با سوءاستفاده راه را عوضی بروند جریان اصلاحات با آنها تصفیه فکری می‌کند.

سیدهادی خامنه‌ای: اصلاح‌طلبی بدون اعتدال امکان‌پذیر نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای در همایش سراسری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: اصلاح‌طلبی از لحاظ تاریخی ریشه‌ای به قدمت تاریخ زندگی انسان دارد. کسانی که در این حرکت همیشه پیش‌تاز بوده‌اند انبیای الهی بوده‌اند. امام حسین (ع) نیز در قیام خود مساله اصلاح را مطرح کرد. طبیعتا اصلاح‌طلبی بر ماهیت خودش نوعی بازگشت به اصول و اصالت‌ها را دارد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) اضافه کرد: اصلاح‌طلبی بدون اعتدال امکان‌پذیر نیست البته هیچگاه اصلاحات به طور کامل در جوامع برقرار نمی‌شود. همان‌طور که هیچگاه ضداصلاحات هم نمی‌تواند به طور دائم جامعه را در اختیار داشته باشد. اگر اصلاح صورت بگیرد همه روندها اصلاح می‌شود. بازگشت به قانون، اصل انقلاب و دوران طلایی انقلاب اسلامی اصلی‌ترین هدف اصلاح‌طلبی است و طبیعتا چنین جریانی را نمی‌توان به ضدیت با نظام، اسلام و ارزش‌ها متهم کرد.

او در ادامه یادآور شد: امروزه افرادی با ریشه‌های مستحکم از لحاظ سوابق، رنگ اصلاح‌طلبی دارند و شاید به ظاهر با اصلاحات ارتباطی نداشته باشند اما ما هر کسی که گرایش اصلاح‌طلبی داشته باشد را می‌توانیم اصلاح‌طلب بنامیم به همین دلیل می‌توان اشخاصی مثل علی مطهری را اصلاح‌طلب دانست ولو این که شناسنامه اصلاح‌طلبی نداشته باشند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) افزود: اصلاحات یک جریان اجتماعی است و باید به مطالبات جامعه وفادار باشد و بیش از هر چیز به فکر و اندیشه اهمیت می‌دهد.

وی هم‌چنین درباره انتخابات خاطرنشان کرد: انتخابات از رای استفاده می‌کند و رای یعنی آن چه هر انسانی با چشمان عقل و اندیشه خود رویت می‌کند پس احترام به رای مردم یکی از مباحث مهم به حساب می‌آید. مردم‌سالاری نیز ریشه‌هایش در دین و اسلام وجود دارد. همان‌طور که حضرت علی (ع) بارها به حضور مردم اشاره کردند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) ادامه داد: وقتی رهبری فرمودند که رای مردم حق‌الناس است و یا این که همه در انتخابات شرکت کنند حتی کسانی که ما را هم قبول ندارند مفهومش این است که کسانی که ما را قبول ندارند به کسی که دلشان می‌خواهد رای می‌دهند نه کسی که من می‌خواهم و مفهوم این مساله این است که ممیزیین نباید بیش از حد در صلاحیت‌های مردم دخالت کنند و اگر واقعا مسوولان و ممیزیین به سخنان مقام معظم رهبری اعتقاد دارند باید به این مطلب اهمیت بدهند.

او در پایان اظهار کرد: منظور از حق‌الناس فقط شمارش آرا نیست بلکه باید کسانی که حق شرکت در انتخابات دارند بتوانند به افراد مورد نظرشان رای بدهند. کسی حق ندارد کسی را از نظام بیرون بدارد و امیدوارم انتخابات آینده انتخاباتی باشکوه مبتنی بر ارزش‌های انقلاب و اسلام باشد.

بیانیه پایانی همایش سراسری جبهه اصلاحات

همایش سراسری جبهه اصلاحات با قرائت بیانیه‌ای پایان یافت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

بیانیه پایانی همایش سراسری اصلاح طلبان کشور

برگزاری اجلاس سراسری نمایندگان اصلاح‌طلبان کشور فرصتی است تا این جریان فکری و سیاسی یک‌بار دیگر بر هویت تاریخی و پرافتخار خود پای بفشارد.

این جریان٬ تبارش به دینداران روشن‌بین مشروطه‌طلب و آزادی‌خواه می‌رسد و افتخار پیشتازی و پیشکسوتی در دفاع از خط اصیل امام خمینی (ره)، انقلاب و ارزش‌های دینی و ملی را در کارنامه دارد و مدافع قرائتی از نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است که در آن اسلامیت و جمهوریت سازواره‌ای همسو و هماهنگ است. شاخص‌ترین ویژگی این جریان، دفاع عقلانی – برهانی از دین و باور به انتخابی و آگاهانه بودن آن است و بر این مبنا، هیچ اعمال حاکمیتی به نام دین در غیاب خواست و انتخاب مردم را به رسمیت نمی‌شناسد.

اصلاح طلبی، جریانی است در تداوم تلاش روحانیون روشن‌بین و روشنفکران دین‌باور در مسیر بر پایی جامعه‌ای آزاد، آباد، اخلاق‌مدار و عادلانه که رویی گشاده نسبت به همه دستاوردهای عقلانی و علمی بشریت دارد و به فرموده حضرت امام (ره) با تکیه بر اجتهادهای پویا و منطبق با مقتضیات زمان و مکان از منابع دینی، در پی استقرار جامعه‌ای دیندار، پیشرفته، مرفه، مردم سالار و عادلانه است.

گروه‌ها و تشکل‌هایی که ذیل عنوان گروه‌های خط امام از زمان حیات امام در نزدیک‌ترین پیوند اعتقادی با اندیشه‌های ضد تحجر، مردم باور، عدالت خواه و استقلال طلبانه ایشان به صحنه آمدند و پس از آن حماسه دوم خرداد را با انتخاب حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رقم زدند و تا به امروز مستمرا بر قرائتی خردگرا و مردم سالار از دین، پای فشرده‌اند و در جریان انتخابات ۹۲ در پس آن همه تلاش و هجمه سنگین چندین ساله که برای حذف و بایکوت آن صورت گرفته بود٬ با شعار اعتدال و با همت و هوشیاری مردم مجددا حضور و انسجام خود را تثبیت کرد.

اصلاح‌طلبان شرکت کننده در این اجلاس با تاکید و تجدید میثاق با این میراث و مواضع پرافتخار، با توجه به شرایط خطیر جهانی و موقعیت حساس ملی ملاحظات زیر را مورد تاکید قرار می‌دهند:

۱ – ما به همه جهانیان اعلام می‌کنیم اصلی‌ترین پشتوانه امنیت ملی خود را اتحاد و انسجام و اعتماد عمومی می‌دانیم و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری تولید و توسل به سلاح اتمی را حرام می‌دانیم و پرچمدار و مدافع گفتگوی تمدن‌ها و حامی ایده جهان عاری از خشونت هستیم.

در همین راستا هر گونه اقدام و اعمال تروریستی و خشونت طلبانه را در تقابلی بنیادین با رسالت رحمانی همه انبیاء به‌ویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام و اصول وحیانی دانسته و قویا محکوم می‌کنیم و در عین حال رفتارهای دو گانه و اقدامات زمینه‌ساز اینگونه جریان‌های افراطی و خشونت‌پرور را نیز محکوم می‌کنیم.

۲ – ما معتقدیم اینک که به یمن انتخاب مردم و رویکرد دولت تدبیر و امید گام‌های ارزنده و اعتمادآفرینی در مسیر حل مناقشات هسته‌ای برداشته شده است و نگاه همدلانه مجموعه قوای کشور در حمایت از این تلاش‌ها جهت یافته است، قدرت‌های جهانی باید از هرگونه فرصت سوزی اجتناب کرده و به حل کلیدی‌ترین مناقشه موجود کمک کنند. ملت صلح طلب ایران با دقت فرآیند امور را رصد می‌کنند و کارشکنان داخلی و فرصت سوزان بین‌المللی باید مراقب باشند تا خدای ناکرده مسوولیت عواقب شکست این تلاش‌ها دامنگیرشان نشود.

۳ – ما بر این باوریم بنیادی‌ترین تضمین کننده امنیت ملی، وحدت و انسجام ملت است و این امر منوط به رسمیت شناختن حقوق حقه و قانونی همه اقوام، پیروان ادیان الهی و مذاهب و سلیقه‌های مختلف سیاسی و فکری است و یوم الله‌ها و مناسبت‌های دینی، انقلابی و ملی باید به عنوان فرصتی برای تحکیم و تقویت این پیوندهای امنیت آفرین فهمیده و تفسیر شود و هر اقدامی خلاف این مسیر را مغایر مصالح و منافع ملی ارزیابی می‌کنیم و انتظار داریم هرچه سریع‌تر شاهد اقدامات و تدابیر لازم جهت رفع عوامل استمرار شکاف‌های مخرب فعلی باشیم.

۴ – ما بر ضرورت اجرای تام و تمام همه اصول قانون اساسی و نفی برخورد تقلیل‌گرایانه و گزینشی برخی وجوه و اصول آن در قبال اصول دیگر تاکید داریم و ریشه بسیاری از معضلات فعلی را همین برخوردهای گزینشی ناموجه و تابوپنداری توجه به برخی اصول معطل مانده می‌دانیم.

ما بر تامین و تضمین آزادی‌های مدنی افراد و احزاب و رسانه‌ها، برپایی کرسی‌ها و مناظره‌های آزاد اندیشی، به‌ویژه در عرصه‌های دانشگاهی و رسانه ملی، گردش آزاد اطلاعات و اخبار برای همه جریان‌های مسالمت‌جو در چارچوب قانون اساسی تاکید داریم.

در نظامی که قانون اساسی و مقام رهبری، صراحتا بر حق نقد و نظر و نظارت همگانی بر همهٔ اجزای ارکان و مسوولیت‌های نظام تاکید دارند جای تعجب است که در عالی‌ترین نماد و مظهر اعمال اراده ملت، یعنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان نتوانند از حق قانونی خود برای طرح دیدگاه‌های‌شان استفاده کنند.

ما رخدادهای چند روز اخیر مجلس را نقصانی خطیر و نمودی بسیار زشت، خشونت طلبانه و ناموجه می‌دانیم و یکایک نمایندگان و هیات رییسه محترم مجلس را به دفاع از ایفای این حق نمایندگان فرا می‌خوانیم.

۵ – ما بر ضرورت ایجاد بسترهای مناسب برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آتی مجلس و نفی شیوه‌های محدودیت آفرین در حق انتخاب مردم و تضمین شرایط برای برقراری انتخابات آزاد، قانونمند و رقابتی تاکید داریم و بر این باوریم که آموزه حق الناس محسوب کردن رأی مردم راهبردی کلیدی است. باید راهبردهایی اتخاذ شود که حتی مخالفان هم به فرآیند مشارکت در انتخابات دعوت و ترغیب شوند و همه باور داشته باشند که کلیه ارکان نظام به نتایج برآمده از رقابت آزاد و سالم پایبند خواهند بود. در همین راستا از دولت محترم٬ به ویژه وزارت کشور که مسوولیت اجرایی انتخابات را به عهده دارد٬ تقاضا داریم تمهیدات لازم برای تقویت اعتماد عمومی و نفی نگرانی از تاثیر سوء شائبه گرایش‌های سیاسی مسوولان و دست‌اندرکاران اجرایی انتخابات را فراهم آوردند.

۶ – وحدت و انسجام جریان بزرگ همه طیف‌ها و نیروهای اصلاح طلب و پیروان مشی اعتدال، ضرورتی حیاتی است و همه بر این امر تصریح داریم که راهبردمان، پیروی از خرد جمعی و سازوکارهای بر آمده از آن است که هیچ خیر و مصلحتی بالا‌تر از این راهبرد برایمان متصور نیست و پایبندی به خرد جمعی را از بارز‌ترین نمودهای اثبات هویت اصلاح طلبانه محسوب می‌کنیم.

۷ – ما بر ضرورت حفظ احترام و جایگاه رهبران و بزرگانی که سرمایه اجتماعی و ملی این جریان محسوب می‌شوند تاکید داریم و حسن استفاده از این بزرگان در تقویت انسجام و ارتقای فرهنگ تحزب و تحکیم پیوندهای تشکیلاتی و نهادمند کردن تفکر و اندیشه اصلاح طلبی و مشی اعتدال گرایانه را فرصتی تاریخی می‌دانیم و همه را به تحقق آن متعهد و ملتزم می‌دانیم.

۸ – ما ضمن درک شرایط دشوار و بسیار سختی که بخش مهمی از آن محصول عملکردهای ناصواب و تصمیمات نسنجیده مدعیان اصول‌گرایی دولت‌های گذشته است، موکدا از دولت و مجلس می‌خواهیم، راهبرد کاهش تورم، مقابله با بیکاری و رکود، و ارتقای موقعیت اقتصادی و معیشت اقشار فرودست را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند. در همین راستا از افراد و جریان‌هایی که خود مستقیم یا غیرمستقیم در ایجاد و پیدایش این بحران‌ها بیش‌ترین سهم را داشته و کارنامهٔ آمیخته با فساد، اختلاس و حیف و میل اموال و سرمایه‌های عمومی آن‌ها روز به روز با ابعاد و ارقام نجومی‌تر کشف و آشکار می‌شود، می‌خواهیم به جای کارشکنی و مقابله با دولت و اظهار دلواپسی‌های نابجا، اندکی به خودآیند و بیش از این موجبات تاخیر در تحقق انتظارت ملت را فراهم نسازند.

۹ – ما از دولت و قوه قضاییه می‌خواهیم، سرچشمه‌های فساد و انحصارات بحران آفرین را که در کنار اقدام به وظایف قانونمند خود در خدمت به مردم و کشور در عرصه‌های اقتصادی، رسانه‌یی حضور همه جانبه پیدا کرده‌اند را بخشکانند و آنان را به عرصه‌های اصلی خود مقید گردانند.

۱۰ – ما بر لزوم احترام و اعتنای هر چه بیش‌تر به حقوق مشروع زنان و ایجاد بسترهای مناسب برای رفع ستم‌های تاریخی وارده بر آن‌ها و ارتقای موقعیت‌های شغلی، علمی، مدیریتی و سیاسی آنان متناسب با کرامت انسانی ایشان تاکید داریم و از دولت محترم می‌خواهیم با عنایت بیش‌تری به این مهم توجه نشان دهند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

همایش سراسری اصلاح طلبان کشور»

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *