اسلایدر 08 اسفند 1396 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برای اشتغال مدیریت صحیح و ساماندهی لازم است

مدیر موسسه کاریابی بعثت ورزقان با ارسال یادداشتی به آوای ورزقان ظهار داشت:  از نگاه کارشناسان بیشتر معضلات و آسیب های  اجتماعی  برگرفته از عدم آموزش و اشتغال می باشد اینجانب  رستم قبله ، مدیر موسسه مشاوره شغلی وکاریابی بعثت دارای مدرک دکترای تخصصی به ارایه برخی از راه کارهای لازم برای ایجاد بستر در خصوص اشتغال می پردازم  مقوله شغل و اشتغال از ارکان مهم و پایه ای اقتصاد جوامع است،درگذشته و در سالیانی نه چندان دور تصمیم سازان و استراتژیست های کشورهای مختلف بر سر انتخاب محور توسعه اختلاف نظر دارند.

عده ای توسعه اقتصادی را مقدم می شمردند و دسته ای توسعه سیاسی یا اجتماعی و یا فرهنگی را ارجح می دانستند،اگر چه کشورهای جهان سوم درگیر این اختلاف نظر ها می باشند ول جوامع صنعتی در اواخر قرن بیستم متفقا” توسعه انسانی” رابه عنوان محوریت بلا منازع پذیرفتند چرا که جوهره آدمی،مرکزیت قرار می گرفت وانسان از یکطرف به عنوان عمل کننده و موتور توسعه تلقی می شد و از طرف دیگر نقش منتفع و بهره بردار مواهب توسعه و به عبارت بهتر آحاد جامعه با تلاش باعث ارتقاء تولید ناخالص ملی شده و از سر ریز رشد اقتصادی به وجود آمده نیز بهره مند می گردند بنابر این حضور و همت یکدست اجتماع عامل اساسی توسعه قلمداد می شود یکی از مهمترین عناصر فرآیند مدیریت صحیح منابع انسانی و تضمین بقای رضایت شغلی ارتقاء بهداشت و انگیزش پرسنل می باشد،لذا شناخت دقیق از چگونگی دستیابی به تامین انتظارات کارکنان راهگشای توفیق مدیران بوده و همچنین پدید آورنده شرایطی می باشد که پرداختن به مقوله انگیزش کارکنان در مسیری صحیح قرار گیرد.

آبراهام مازلو در تئوری نیازهای بشری نیازهای  فردی را در هرم پنج گانه به تصویر و تفسیر کشیده است.اگر نیاز اولیه انسان که نیاز فیزیولوژیک یا حوائج انسانی می باشد نیاز ثانویه را درجهت امنیت شغلی ،امنیت اقتصادی ،امنیت اجتماعی و امنیت سیاسی میداند. بعد از  کسب نیازهای اولیه و ثانویه نیاز بشر به عواطف انسانی  معطوف می گردد و پیامد تامین آنها وجاهت و جایگاه اجتماعی را هدف می گیرد.

ضروریات یک مشاوره شغلی موفق:

۱- باید زمینه هایی فراهم گردد تا افرادی  که آماده جذب در بازار کار هستند مسیر حرکت خود را از انجام مشاوره آغاز نمایند. ارئه مشورت لوازمی دارد که کاملا حیاتی و ضروریست و اولین و مهمترین این لوازم ایجاد این باور در فرد می باشد که استفاده از مشاوره نتیجه مطلوب نظر را به بار خواهد آورد.تحقق این امر سخترین بخش پروسه مشاوره است و به جرات می توان گفت بقیه راه به مراتب آسانتر خواهد بود.

۲- صلاحیت افرادی  که نقش  مشاوره را ایفا می نمایند دومین رکن مهم فرآیند مشاوره می باشد .مشاور باید فردی دارای شخصیت و جذبه لازم،قدرت فن بیان و نفوذ کلام و از مرتبه علمی و آکادمیک و احراز بی طرفی باشد. بر پایه ی یک تعریف هرگونه فعالیت و خدمتی که یک فرد انجام می دهد و در ازای آن مبلغی پول به عنوان دستمزد دریافت می کند به نوعی شغل اطلاق می شود. رشد اقتصادی واقعی و به دنبال آن توسعه ی پایدار در ارتباط مستقیم با میزان تولید است.

افزایش میزان تولید نیز در گرو استفاده ی بهینه و حداکثری از منابع و امکانات دسترس است یکی از مهم ترین و شاید به جرات بتوان گفت اصلی ترین منبع تولید، نیروی انسانی متخصص و با مهارت است( تجربه ی برخی کشورهای پیشرفته صحت این ادعا را در سرعت و رسیدن به توسعه تایید می کند) جستار مربوط به اشتغال و نقطه ی مقابل آن یعنی بیکاری از شاخص های مهم ارزیابی، برآوردها و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و از دغدغه های عمده ی مدیران و سیاستگذاران در همه ی کشورها محسوب می شود علت چنین مساله ای پیامدها و آثار سوء بسیار فراوان نرخ بیکاری است که ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را متاثر می سازد.

امروز از نگاه کارشناسان بیشتر معضلات و آسیب های اجتماعی برگرفته از عدم آموزش و اشتغال می باشد که لازم است در این زمینه به موارد زیر توجه شود.

۱- ثبت نام از تمامی فارغ التحصیلان وگرد آوری آمار بیکاران شهرستان

۲-  بررسی مدارک فارغ التحصیلان دانشگاهی و شناسایی سوابق و تجربه کاری بر اساس تخصص و شناسایی فرصت های  شغلی برای آنها

۳- بررسی مدارک فارغ التحصیلان دانشگاهی و راهنمایی و معرفی جویندگان کار فاقد مهارت به مراکز آموزش فنی و حرفه ای به منظور فراگرفتن مهارت های مورد نیاز  بازار کار

۴-  حفظ و نگهداری اطلاعات شخصی و هویتی جویندگان و ارسال به موقع اطلاعات و آمار جوینده کار و معرفی شدگان به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی با استفاده از نکته نظرات کارشناسان واساتید دانشگاه نسبت به رفع این معضل گامهای فراتر از شهرستان برداشته شود

با اشاره به پتانسیل های عظیم خدادادی در منطقه ورزقان، از قبیل معدن مس سونگون ، طلای اندریان ، جنگل های ارسباران ، مراکز گردشگری و توریستی و…در صورت استفاده از مدیریت صحیح و ساماندهی استفاده از منابع برای جذب سرمایه گذاری و اشتغال می توان در طی چند سال آینده جشن معضل بیکاری ومهاجرت را در این شهرستان به منصه ظهور گذاشت .

اینجانب به عنوان کارشناس ارشدعلوم سیاسی تاکید می نمایم : می طلبد به دور از هیاهو و جبهه گیری خطی و سیاسی همه و همه با یَدمشترک و اتحاد  هر آن چه در توان و وسع داریم برای توسعه شهرستان همصدا و همنوا باشیم .

به عقیده بنده : بالکانیزه کردن جذب اشتغال و سرمایه گذاری به سفارشات و هدف دار ره به جایی نبرده و غبار محرومیت را هرگز نخواهد زدود و چنین خواهد شد که کلمه شایسته سالاری به باید سالاری مبدل خواهد گشت  و نخبگانی نیز هر آن ، احتمال می رود قربانی این تصمیم های آنی زودگذر بدون کارشناسی گردد .

اینجانب به عنوان مدیر کاریابی بعثت عقیده دارم: مدیران شهرستان می توانند با ارائه فراخوان دراین خصوص و با جمع آوری راهکارهای ارائه شده از طریق کارشناسان و اساتید دانشگاهی نسبت به  شناسایی پتانسیل های موجود و تبدیل عصاره های این  توانمندی های بالقوه به بالفعل؛ نقش اساسی ایفا نمایند . کارشناسان بر این باورند  کاریابی‌ها در زمینه اشتغال، نقش بسزایی دارند و برخلاف دفاتر  دیگر که در حکم واسطه عمل می‌کنند، نقش مشاوره شغلی را بر عهده دارند، از این رو آشنایی هرچه بیشتر متقاضیان کسب و کار و جویندگان کار با کاریابی‌ها ضمن توانمندسازی مراکز کاریابی‌ زمینه ایجاد فرصتهای شغلی برای کارجویان را فراهم می‌کند. نظر اکثر کارشناسان به این نقطه معطوف هست که ، درحال حاضر فارغ التحصیلان بسیاری در رشته‌های مختلف متقاضی کار هستند ولی عمده این رشته‌ها به ویژه در بخش خصوصی، بازار کار ندارد و به نظر می‌رسد که داشتن مهارت تا حد زیادی زمان انتظار آنها برای ورود به بازار کار و داشتن شغل را کاهش دهد. بیکاری ناشی از رکود اقتصادی و آلترناتیو های متعدد در این بیکاری، به دلیل رشد نامناسب اقتصادی، امکان پس انداز و سرمایه گذاری از جامعه سلب می‌شود و در نتیجه، رشد اقتصادی کاهش یافته و یا منفی می‌شود،در این شرایط، تقاضای کل کاسته شده و نه تنها اشتغال جدید ایجاد نمی شود؛ بلکه اشتغال موجود هم کاهش یافته و با بیکارانی مواجه می شویم که قبلا شاغل بوده اند.

از منظر کار شناسی:مسئولان حوزه کار معتقدند واگذاری امور غیر حاکمیتی بیمه بیکاری به مراکز کاریابی با هدف کوچک سازی دولت است و با این کار فرصت های شغلی در اختیار افراد قرار گرفته و تعداد مقرری بگیران کاهش می‌یابد.

متاسفانه پیداکردن شغل امروز برای بیکاران دردسری شده است که به آسانی نمی توان آن را از سر گذراند و هستند کسانی که تخصص دارند و محل تخصص آنها هم اتفاقا خالی است، اما حکایات آنها و شغل مورد نظرشان حکایت آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم، شده است و برخی هنوز هم علی رغم تاکید دولت  برای معرفی افراد به مراکز اشتغال از طریق کاریابی ها به این مهم توجه نمی کنند

این کارشناس با انتقاد به عدم توجه به پتانسیل ها و توانمندهای موجود در منطقه ورزقان اظهار داشت :ظرفیت شهرستان ورزقان با توجه به پتانسیل ها و توانمندهای موجود در منطقه حتی در مقایسه با برخی از استان ها به مراتب غنی تر است ،به طوری که در حوزه گردشگری و جاذبه های توریستی وکشاورزی ومعدنی  متاسفانه در گذشته آن چنان که باید و شاید حرکتی می شد نشده و این قطار از ریل توسعه خارج شده است.

در حال حاضر نیز علی رغم وجود آثار و ابنیه تاریخی و باستانی بسیار و مراکز طبیعی و دیدنی گردشگری فراوان تا رسیدن به وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله ی بسیاری دارد و در صورت توجه به این مقوله و با اجرای طرح های ویژه شهرستان ورزقان قادر است با جذب سرمایه های خارجی و بخش خصوصی و دولتی سالانه برای بخش زیادی از جمعیت فعال اقتصادی منطقه و حتی استان اشتغال پایدار ایجاد کند.با شناختی که از فرماندار محترم شهرستان و سایرعزیزان سراغ داریم  انتظار می رود برای عملی شدن طرح های کارشناسی  و … همچون گذشته این مرکز را برای ارائه خدمات بهتر و بهینه یاری نمایند .

نحوه به کارگیری جویندگان کار در این مرکز بدین صورت است که  کلیه فارغ التحصیلان دانشگاهی  جویای کار با مدرک لیسانس و بالاتر که در نزد دفتر کاریابی ثبت نام کرده باشند مشمول و تحت پوشش طرح مندرج قرارمیگیرند. بر اساس ماده ۳ موضوع بند  الف تبصره ۱۴ طول دوره کارورزی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه برای هرکارورز متناسب با ظرفیت بنگاه و استانداردهای آموزشی مهارت تعیین می گردد.

کلیه واحدهای پذیرنده در صورت به کار گیری و جذب کارورزان مقطع کارشناسی و بالاتر بعد از طی دوره کارورزی از مزایای پرداخت حق بیمه سهم کار فرما به صورت کامل توسط دولت به مدت دو سال بهره مند می شوند و وجوهی درقالب هزینه آموزشی در طول دوره کارورزی و توسط دولت به کارورز پرداخت میشود.

بنده فرایند کاریابی را این چنین عنوان می کنم:  بر اساس بند  ت تبصره ۱۴ مصوبه هیات محترم وزیران مبنی  بر کلیه ای کارگاه های تولیدی  و خدماتی دارای مجوز کسب و کار در صورت استخدام بیکاران دارای مدرک لیسانس و بالاتر که در  مرکز کاریابی و مشاوره شغلی ثبت نام نموده اند. به مدت دوسال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف میشوند و بیکاران دارای مدرک کارشناسی و بالاتر که حداقل سه ماه از ثبت نام آنها  در مراکز کاریابی و مشاوره شغلی سپری شده است میتوانند در کارگاه های تولیدی و خدماتی استخدام و مشمول مشوق های بیمه ای فوق شوند.  ۱- مراجعه فارغ التحصیلان جویای کار به دفاتر کاریابی ۲- راهنمایی و مشاوره شغلی و ثبت نام از فارغ التحصیلان جویای کار (بدون دریافت وجه مشاوره و ثبت نام) ۳- معرفی فارغ التحصیلان جویای کار به کارفرمایان متقاضی جذب نیروی کار جدید ۴- انجام دوره کارورزی توسط فارغ التحصیل جویای کار واجد شرایط که دربالا به آن اشاره شده است از طریق کاریابی شناسایی و ثبت نام نموده است. – (مشاوره و ثبت نام ) لازم به ذکر است که حداکثر سن برای  مقطع کارشناسی ۲۵ سال و برای  ارشد ۲۸ و برای دکترا ۳۲ سال است که دانش آموختگان پسر درصورت داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از  خدمت نظام وظیفه دوسال به سن ایشان اضافه میگردد.

لازم به ذکر  است اگر دانش آموخته دانشگاهی به مدت ۱ سال یا بیشتر سوابق بیمه ای  داشته باشد از شمول این مشوق خارج است. ۵استفاده کنندگان تسهیلات اعطایی روستایی و انجام طرح توجیه اقتصادی و فنی توسط کاریابی اینجانب با اشاره به تحقیقات و بررسی های به عمل آمده طی دوره چند ساله ازمراکزصنعتی در جذب نیروی کار بدون پشتوانه علمی و مهارتی و با جذب بدون توجه به مهارت اشخاص بیان می دارم: امروزه ناکارآمدی سیستمهای کاری و نیروی کار به حدی بالاست که خیلی راحت می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند خدمات بی کیفیت، نارضایتی مشتری، هزینه های غیر ضروری و مضاعف و مشکلات مربوط به روحیه کارکنان شود. اما مراکز کاریابی ها با توجه به آموزش ها و دوره های که سپری کرده اند می توانند بر این دایره مفقوده و خلاء های موجود فایق آیند .

باتوجه به فرمایشات محترم وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی که بیان داشته اند: دیگر سبک و سیاق گذشته که با توزیع پول بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم دیگر به تنهایی کافی نیست، و جا دارد از «تجارب جهانی در رفع بیکاری و تجربه های نهفته وکار آمد استفاده کنیم و از کوچکترین روزنه های امید درعرصه تولید برای حوزه ایجاد اشتغال پیشگام باشیم. ودر خاتمه ضمن تشکر از مسولان استانی و منطقه ای و روشنفکران و نخبگان عزیز وتمامی همشهریانم که دغدغه توسعه شهرستان وبیکاری فرزندانشان را دارند اعتقاد و ایمان راسخ دارم که راه نجات ورزقان ، در سایه همدلی مودت و پرهیز از دسته بندهای بی مورد سیاسی می باشد

 

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *