اسلایدر 24 فروردین 1397 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تکامل انسان هدف بعثت انبیا بود

جهان در آستانه بعثت رسول گرامی اسلام ، در بحران اعتقادی فرهنگی و اجتماعی عمیقی فرو رفته بود .خضوع اعراب جاهلی در برابر سنگ و چوب های بی جان ، هر انسان آزاد و صاحب فکری را به تعجب وادار می کرد . بطوری که حتی زنان نیز از کوچکترین حقوق بشری برخوردار نبودند که قرآن کریم در سوره انعام به این قضیه اشاره مفصلی دارد  مردم آن عصر با توجه به فاصله بین بعثت حضرت مسیح و پیامبر اکرم (ص) و انحطاط و تحریف در دین مسیحیت نیاز شدیدی به تحول بنیادی در عقیده اخلاق ،معنویت و خصوصأ بیداری فطری شان داشتند .

با مطالعه تاریخ وسیر تحولی منطقه، بعد از واقعه بعثت رسول اکرم (ص)، اصول و ارزش های حاکم بر جامعه که بر خلاف مصلحت وحکمت دنیا و آخرت بود به ارزش های انسانی الهی مبدل گردید. جنگ و خونریزی و بی عدالتی جای خود را به ارزشمند شدن منزلت های اجتماعی داد طوری که تمام قوانین و ملاک های ظاهری مادی تبدیل به معیار های متعالی گشت.پیغمبر عظیم الشان بیشترین تلاش را در جهت تحول افکار عمومی متمرکز کرده و برای از بین بردن باور های خرافاتی رنج های پر مشقتی را متحمل شدند هر چند بعد از رحلت آن بزرگوار شاهد رخنه دسیسه های شیطانی و شکاف در بطن جامعه اسلامی هستیم.

از دیگر علل بعثت انبیا می توان به تهذیب و نفوذ و تربیت انسان مستعد اشاره کرد که از طریق به فعلیت رساندن نیروهای درونی و بالقوه انسان در رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی به دست می آید «قرآن در این باره بیان می کند» لقد من الله و علی المومنین و اذ بعثت فیهم رسولأ من انفسهم یتلو علیهم آیاته … که به این ترتیب موجب می شود انسان در شناخت خالق و هدف خلقت دچار انحراف نشده و عبودیت را آن طوری که تکلیف شده به جای آورد.

مسئله مهم و سرنوشت ساز دیگر که در بعثت انبیا می توان به آن پرداخت بحث وحدت است. جهانی که در اثر اختلاف و  گسستگی و نزاع به ستوه آمده است و در پی یافتن راه حل هایی برای کسب آرامش خود می باشد اما این آرامش را فقط می توان در رسالت صحیح و بحق انبیا و دین مبین اسلام و معارف ائمه اطهار(ع) یافت. وحدتی که امروزه دنیای اسلام به آن نیازمند است تا بتواند در برابر جنگ سخت و نرم دشمن که مخصوصا با فرقه سازی و جریان سازی انحرافی همراه است، ایستادگی با بصیرتی داشته باشد، بصیرتی که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده اند.

جامعه جهانی امروزه نیازمند اخلاق است. اخلاق پسندیده در حوزه فردی،اجتماعی و بین المللی، همان پیامی که اشرف مخلوقات فرموده‌اند: إنّما بعثت لأتمم مکارم الاخلاق.  با نگاه ژرف مانندی به سیره و روش انبیا در هدایت بشر و بیان کلام الهی، باید گفت بعثت انبیا یک موهبت الهی برای بشریت است تا به وسیله آن از غوطه ور شدن در پستی های مادی نجات یابند و سعادت ابدی را در شکوفایی فطرت خویش به دست آورند.

در پایان لازم است این عید عزیز و بزرگ را خدمت تمامی مسلمین جهان خصوصا ملت شریف ایران اسلامی تبریک و تهنیت عرض نمایم و در سالی که حمایت از تولید داخلی توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است شاهد رونق اقتصادی و تولیدی با جدیت و پیگیری مسئولین و تلاش تولیدکنندگان و حمایت مردم شریف باشیم انشالله.

فاضل پیغمبری.

 

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *