استانی 27 تیر 1397 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بومی‌سازی قطعات و بهینه‌سازی مصرف انرژی، اولویت‌های پژوهشی مس سونگون

«جهانگیر رضوی» از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و مجتمع مس سونگون خبر داد و گفت: اولویت ما در همکاری‌های علمی، کاربردی بودن طرح‌های پژوهشی با هدف تبدیل آن‌ها به دانش سازمانی است.

به گزارش آوای ورزقان به نقل از عصرمس مدیر امور مهندسی مجتمع مس سونگون با اعلام این خبر اظهار داشت: هدف از تنظیم و اجرای این تفاهم‌نامه ایجاد همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و مجتمع مس سونگون در زمینه‌های علمی- پژوهشی و آموزشی با در نظر گرفتن همه امکانات و اختیارات طرفین اعم از فنی، تولیدی، نیروی انسانی و اطلاعات، تجربه و تخصص است.

رضوی با بیان این‌که اولویت در همکاری‌های علمی، کاربردی بودن طرح‌های پژوهشی است، افزود: طرح‌های پژوهشی که در قالب این تفاهم‌نامه مطرح می‌شوند با هدف تبدیل به دانش سازمانی و بهره‌برداری در مجتمع مس سونگون تعریف خواهند شد.

رابط صنعت و دانشگاه مجتمع مس سونگون به مفاد این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، تصویب و تأمین اعتبار مالی و امکانات مورد نیاز، همکاری در جهت برگزاری جلسات مشترک با همایش‌ها و کارگاه‌های مربوطه، همکاری در زمینه‌های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، تحقیق در عملیات و آمار، همکاری در زمینه‌های مهندسی مجدد، خدمات مشاوره‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری، تدوین مقررات اختصاصی یا پیش‌نویس عقد قراردادهای همکاری در مورد هر یک از موارد همکاری مشترک و انعکاس اولویت‌های تحقیقاتی طرفین به یکدیگر بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه است.
رضوی یادآوری کرد: در چارچوب این تفاهم‌نامه طرفین از امکانات یکدیگر از قبیل توانمندی‌های فکری، تجربی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای، ارتباطات بین‌المللی، فضای فیزیکی و… بهره‌مند می‌شوند. به‌علاوه امکان بازدید از آزمایشگاه‌ها و واحدهای علمی- پژوهشی طرفین برای ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک به وجود خواهد آمد و همچنین در خصوص تألیف و انتشار کتب و نشریات علمی- پژوهشی مورد نیاز همکاری‌های لازم به عمل می‌آید.

مدیر امور مهندسی مجتمع مس سونگون با اشاره به زمینه‌های همکاری مجتمع مس سونگون و دانشگاه گفت: زمینه‌های نیازمند پژوهش در مجتمع مس سونگون از چند طریق مشخص می‌شود؛ بخشی از زمینه‌های پژوهشی حاصل نیازسنجی و مطالعات همکاران واحدهای مختلف مجتمع و کارگروه‌های تخصصی است که در قالب اولویت‌های پژوهشی مجتمع مس سونگون به دانشگاه ابلاغ می‌شود؛ اما بخشی دیگر حاصل مرور ادبیات و یافته‌های علمی اساتید، بازدید از مجتمع و جلسات تخصصی با کارشناسان مجتمع است و در قالب پروپوزال اساتید دانشگاه ارائه می‌شود.

ایشان افزود: هم‌اکنون برخی از مهم‌ترین زمینه‌های پژوهشی که بر اساس اولویت‌های مدیریت ارشد سازمان و شرایط حاکم بر صنعت تهیه شده است، حوزه بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و حامل‌های انرژی، بومی‌سازی قطعات یدکی، افزایش عمر قطعات در معرض سایش، بهره‌گیری از پتانسیل دانشگاه در احداث، تکمیل و مطالعات طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون، بهبود فرآیند تولید و مدیریت مسائل زیست‌محیطی هستند.

رابط صنعت و دانشگاه مجتمع مس سونگون با بیان این‌که مجتمع مس سونگون همواره با نهادهای علمی کشور در ارتباط بوده است، گفت: مجتمع مس سونگون در راستای بهره‌گیری از دانش نهادهای علمی استان و نهادینه کردن ارتباط صنعت با دانشگاه پروژه‌ها و همکاری‌های زیادی با دانشگاه‌های معتبر استان آذربایجان شرقی و نیز سایر دانشگاه‌های کشور داشته است.

وی ادامه داد: ولی نقطه عطف این تعاملات را می‌توان سال ۱۳۸۹ دانست که به‌منظور تعریف رویکردی هدفمند و منسجم در بهره‌گیری از توانمندی دانشگاه‌های استان با دستور مدیر محترم وقت مجتمع مس سونگون، جناب آقای مهندس شریفی اقدام به عقد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تبریز شد. در راستای این تفاهم‌نامه ابتدای هر سال مدیریت مجتمع و هیأت‌رئیسه دانشگاه تبریز طی جلسه‌ای برای سال پیشِ رو هدف‌گذاری‌هایی انجام می‌دهند و اولویت‌های تحقیقاتی ابلاغ می‌شود.

رضوی افزود: بر اساس مصوبات جلسه مذکور، جلسات منظم ماهانه بین کارگروه مجتمع و اساتید دانشگاه تبریز برگزار و بازدیدهای تخصصی برنامه‌ریزی می‌شود و طبق رویه اجرایی موجود قراردادهای همکاری منعقد می‌شود. تأثیر این ارتباط متقابل با دانشگاه تبریز و سایر دانشگاه‌های سطح استان مانند دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه آزاد واحد تبریز را می‌توان در قالب پروژه‌هایی که منجر به بهبود فرآیند و رفع مشکلات تولید، مدیریت مسائل زیست‌محیطی و خدماتی شده است، مشاهده کرد.

مدیر امور مهندسی مجتمع مس سونگون در بخش دیگری از سخنانش به طرح‌های پژوهشی مجتمع مس سونگون که با همکاری دانشگاه در حال انجام است اشاره کرد و گفت: ازجمله این طرح‌ها می‌توان به راه‌اندازی سیستم مولتی‌استریم آنالایزر (X-Ray) موجود در خط تولید کنسانتره مس مولیبدن فاز یک کارخانه تغلیظ مجتمع مس سونگون، مطالعه و بررسی وضعیت خوردگی واحد تغلیظ مولیبدن و راه‌های کنترل و حفاظت آن، طراحی و ارائه راهکارهای اجرایی برای کنترل کیفیت توان و نظارت تا اجرای سیستم‌های جبران‌سازی برای تعدیل اغتشاشات و هارمونیک‌های شبکه برق مجتمع مس سونگون و انجام نمونه‌گیری و آنالیز آب‌های سطحی و زیرزمینی، هوا و صوت محدوده مجتمع مس سونگون اشاره کرد.
وی در پایان گفت: البته طرح‌های پژوهشی دیگری نیز در این مجتمع مطرح شده که در حال طی مراحل اداری هستند و به امید خدا و با حمایت‌های بیش از پیش مدیریت سازمان در آینده‌ای نزدیک شاهد ثمرات تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز برای مجتمع مس سونگون خواهیم بود

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *