استانی 02 دی 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

استانی یا شهرستانی شدن انتخابات مجلس بلید بشکل جامع بررسی شود/ شهرستان های محروم به نماینده مستقل نیاز دارند

رضا علیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار آوای ورزقان در ورزقان خصوص استانی شدن انتخابات و در مورد پاره‌ای محاسن طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از جمله محاسن استانی شدن انتخابات می‌توان گفت که با تصویب این طرح سطح و کیفیت مصوبات مجلس بالا می‌رود و مجلس می‌تواند با نگاه ملی در خصوص موضوعات مختلف به ویژه مسائل کلان کشور ورود پیدا کند.

نایب رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات مجلس در نگاه کلان به نفع کشور خواهد بود، افزود: در این طرح تقلب و تخلفات انتخاباتی نیز کاهش خواهد یافت و موجب می‌شود انتخابات به شکل سالم‌تری برگزار گردد و افراد با تجربه‌تری به مجلس راه پیدا کنند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در مورد معایب طرح استانی شدن انتخابات افزود: این طرح معایبی نیز دارد که نمی‌توان چشم‌پوشی کرد چرا که با تصویب و اجرای این طرح رسیدگی به مطالبات و مشکلات شهرستان‌ها و روستاها به ویژه در مناطق محروم کمرنگ خواهد شد.

رضا علیزاده افزود: نماینده‌های مجلس امروز به نقاط مختلف حوزه انتخابیه خود سر می‌زنند و از روستاهای مختلف بازدید می‌کنند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم و مناطق مختلف به ویژه محروم و روستایی قرار می‌گیرند که این موضوع در شرایط استانی شدن انتخابات ممکن است آسیب ببیند زیرا به جهت گستردگی و وسعت حوزه رای‌گیری، مرکز استان و شهرها بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت و ممکن است حقوق روستانشینان عزیز، شریف و زحمتکش ضایع شود.

وی افزود: یکی دیگر از اشکالاتی که ممکن است اجرای این طرح در آینده ایجاد کند بروز شائبه بین هموطنان عزیز اقلیت‌های مذهبی در برخی از استان‌های کشور است که باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود که بعدها موجب ایجاد مشکل نشود.

علیزاده گفت: با توجه به این که یک فوریت این طرح رای خوبی آورده و در کمسیون امور داخلی و شوراها نیز تصویب شده، احتمال تصویب این طرح در صحن مجلس زیاد است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: برای شهرستان ها به ویژه شهرستان‌هایی مثل ورزقان و خاروانا که از مناطق کم برخوردار کشور محسوب می‌شوند و لازم است مشکلات تک به تک روستاهای شهرستان از نزدیک بررسی و حل شود، وجود نماینده مستقل مزیت محسوب می‌شود.

علیزاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد بهتر است شهرستان‌های محروم کشور نماینده مستقلی داشته باشند و هر زمان که سطح برخورداری این مناطق به میانگین کشوری رسید، برگزاری انتخابات استانی توجیه بهتری خواهد داشت.

وی در پایان افزود؛ آنچه اشاره شد تنها بخشی از مسائل مرتبط با استانی یا شهرستانی بودن انتخابات است و اگر جامع بررسی کنیم “که از حوصله این مصاحبه خارج است”، ده‌ها معایب و محاسن دیگری برای هرکدام از این روش‌های انتخاباتی قابل طرح و بحث می‌باشد، لذا امیدواریم با جمع‌بندی نظرات مخالف و موافق در صحن به تصمیمی که به خیر و صلاح ملت بزرگ ایران است برسیم.

 

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *