استانی 10 دی 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

روستای کهنه لو آرامیده بر دامنه ارزن بابا

به گزارش پایگاه خبری آوای ورزقان،روستای کهنه‌لو (کهنه‌لی) در ۱۰۰ کیلومتری تبریز و در ۱۵ کیلومتری شهر ورزقان قرار دارد، این روستا که در دامنه کوه  تاریخی «ارزَن بابا» قرار دارد، از روستاهای دهستان «سینا» و بخش مرکزی است و از شمال با روستای «روزی»، از شرق با روستای «کاسین»، از جنوب با روستای «آقابابافرامرزی» و «داشکسن» و از غرب با روستای «گزنبند» همسایه است، برای رسیدن به «کهنه‌لی» باید از ورزقان ۱۵ کیلومتر به طرف «خاروانا» حرکت کنیم تا به این روستا برسیم.

روستای «کهنه‌لو» دارای ۱۲۷ خانوار و ۶۰۰ نفر جمعیت است که جز روستاهای متوسط و معمولی شهرستان ورزقان محسوب می‌شود، روستای «کهنه‌لو» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه زیادی یافته و بعد از زلزله بزرگ مرداد ماه سال ۱۳۹۱ که شهرستان ورزقان را لرزاند، صفر تا صد منازل مسکونی این روستا توسط حمایت‌های نوسازی شد و چهره روستا تغییر زیادی کرد.
باید گفت همه‌ امکاناتی که در یک روستا می‌تواند وجود داشته باشد هم اکنون در «کهنه‌لو» وجود دارد؛ از جمله خانه بهداشت، پست بانک، مدرسه تا مقطع راهنمایی، آب شرب بهداشتی، گاز خانگی، برق و تلفن ثابت، اینترنت پرسرعت همراه آسفالت‌ریزی معابر عمومی و طرح هادی در این روستا وجود دارند.

موقعیت سیاسی و اجتماعی روستا
«کهنه‌لو»ها دو شهید را در راه دفاع از خاک کشور در جنگ تحمیلی تقدیم کردند (شهید سعید علیزاده که در سال ۶۶ در نفت شهر و شهید صاحبعلی احمدی در سال ۷۱ که در شهر بانه به شهادت رسیدند).

مردمان این روستا از جنس ولایتمدار، انقلابی، ساده، غیرتمند و مذهبی هستند و در طول تاریخ و در زمان‌های مختلف و مناسبت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و در انتخابات در صحنه بودند، به طوریکه همیشه مشارکت صددرصدی را از خود به جای گذاشتند، به گفته مردمان «کهنه‌لو» در این روستا نمی‌شود فرد آلوده به موادمخدر پیدا کرد و از این رو شاید جز روستاهای نمونه باشد، در کل باید گفت «کهنه‌لو» از نظر اجتماعی از سالم‌ترینروستاهای شهرستان است.
تمامی امور روستای «کهنه‌لو» توسط دهیاری و اعضای شورای اسلامی پیگیری و انجام می‌شود، اهالی «کهنه‌لو» جوانان‌شان را به درس و ادامه تحصیل سوق دادند و آمار نشان می‌دهد در استخدام‌های چند سال اخیر تعدادی زیادی از جوانان روستا استخدام رسمی شدند و روستا تعداد زیادی تحصیلکرده از دانشگاه مختلف به جامعه معرفی کرده است.

آداب، رسوم و فرهنگ روستا
این روستا همانند دیگر روستاها از بافت و فرهنگ سنتی برخوردار است، نوع پوشش اهالی این روستا تقریبا مثل دیگر نقاط شهرستان ورزقان است، به جز در پوشش زنان میان سال به بالا یا همان «آغبیرجح»ها که از نوع شَلتهِمی‌پوشند ( شَلتهِ نوعی لباس زنانه است که اکثرا در بین زنان عشایر آذربایجان استفاده می‌شود)، یکی دیگر ازرسوم خاصی که سال‌هاست بین اهالی ماندگار و جا افتاده، این است که هر وقت قرار باشد یک نفر برای خود عروسی بگیرد، فرقی نمی‌کند هم برای پسر و هم برای دختر برگزار شود، به هیچ عنوان کارت دعوت نمی‌فرستند و از کله قندی به عنوان دعوتنامه استفاده می‌کنند.
به طوریکه هر خانواده کله قندی را قبول و دریافت کند به منزله قبول کردن دعوت میزبان است و حتما به عروسی خواهد رفت و اگر کله قندی را رد و قبول نکند، به این جهت است که به عروسی نخواهند رفت و کله قندی را به نوعی پس خواهد داد.

عزاداری مردم «کهنه‌لو» در ماه محرم در منطقه خیلی معروف است، عزاداری اهالی از نوع شاخسی واخسی است که همه ساله در ماه محرم و اربعین مورد توجه مردم منطقه قرار می‌گیرد و موجب می‌شود از روستاها و شهرهای اطراف نیز برای شرکت در عزاداری به این روستا سفر کنند.
اهالی «کهنه‌لو» همه ساله در روز عاشورا مراسم شبیه‌خوانی روز عاشورا را نیز برگزار می‌کنند که مورد توجه مردم شهرستان قرار می‌گیرد.

تاریخچه روستا
ریش‌سفیدان روستا اطلاعات زیادی از تاریخ «کهنه‌لو» ندارند ولی تا اینجا راهنمای کردند که بیش از ۷۰ درصد اهالی اصالت عشایری دارند که به مرور زمان در «کهنه‌لو» ماندگار شدند البته همه‌ اینها خیلی قبل‌تر از انقلاب به «کهنه‌لی» آمدند و ۳۰ درصد دیگر نیز اهل همین روستا هستند.

با بررسی آثاری که در اطراف روستا و کوه «ارزَن بابا» است، به این نتیجه می‌رسیم که تاریخچه «کهنه‌لی» به قرن‌ها پیش مربوط می‌شود زیرا در نوک قله کوه آثاری وجود دارد که به گفته کارشناسان به احتمال زیاد از وجود قلعه یا دژ خیلی قدیمی حکایت دارد.

کشاورزی روستا
با اینکه رودخانه «پیرساقا چایی» بزرگترین رود شهرستان است، آب زیادی دارد و هر فصل جاری بوده تا جای که آب سد ستارخان اهر را هم تامین می‌کند اما تنها آب زمین‌های اطراف خود را تامین می‌کند و اگر دقیق حساب کنیم ۱۵ درصد اراضی روستا از «پیرساقا» استفاده می‌کند و از این رو نوع کشت آبی در «کهنه‌لو» خیلی کمتر است و به همین دلیل محصولات اصلی مردم این روستا از نوع کشت دیم است؛ گندم، عدس، جو.
اراضی کشاورزی «کهنه‌لو» نسبت به جمعیت آن خیلی کم است و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد و برای همین هم اهالی از روستاهای اطراف زمین‌های کشاورزی خریدند و یا اجاره می‌کنند البته روستا یک رودخانه کوچک نیز دارد که پنج درصد از آب مورد نیاز اراضی کشاورزی را تامین می‌کند.
«کهنه‌لو»ها سال‌ها قبل علاقه خاصی به نگهداری گوسفند داشتند ولی به مرور زمان گاوداری را به گوسفند ترجیح دادند و امروزه ۹۵ درصد اهالی گاوداری‌های کوچک و سنتی دارند.

گردشگری روستا
روستای «کهنه‌لو» یک کوه پُر از رمز و راز به اسم «ارزَن بابا» دارد که از قدیم در میان اهالی مورد احترام بوده و حتی نذر و نیازهای هم برای آن می‌کنند.
این کوه تاریخی دارای آثار مذهبی و فرهنگی زیادی است از جمله حصار و حیاطی که در نوک قله وجود دارد، موجب شده مردم روستاهای اطراف در سال‌های نه چندان دور در آنجا عزاداری کنند.

«ارزن بابا» چشم‌اندازه فوق‌العاده‌ای دارد به طوریکه از آنجا می‌توان به راحتی کوه سبلان در اردبیل و زیبای‌های شهرستان ورزقان را دید.
یکی دیگر از مکان‌های زیبا که گردشگران را به خود جذب می‌کند، عبور رودخانه «پیرساقا» از سرزمین این روستاست که جلوه‌های زیبای زیادی به نمایش درمی‌آورد و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

محل درآمد روستا
اکثر اهالی روستای «کهنه‌لو» از منابع کشاورزی، دامداری، فرش و زنبورداری درآمد دارند.

کلام آخر و نظرات مردم
مردم کمبودهای این روستا را به شرح زیر اعلام کردند:

۱_ نبود اینترنت ثابت
۲_ تجهیز پارک شهید فهمیده
۳_ کمبود فضای آموزشی
۴_ احداث سد آبخیزداری و چاه مشارکتی برای کشاورزی

*با تشکر از همکاری مردم فهیم «کهنه‌لی»، بخشدار بخش مرکزی، دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای کهنه لو.

نگارنده: احمد مظفری

 

انتهای پیام/

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *