استانی 19 دی 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شرط اجازه فعالیت معدن طلای اندریان /با برداشت‌های غیرمجاز از معدن طلا برخورد جدی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری آوای ورزقان به نقل از خبرگزاری فارس، روستای اندریان (اندرگان) در منطقه‌ای کوهستانی در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان در آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

شهرستان ورزقان با جمعیت ۵۰ هزار نفر در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال تبریز واقع شده است.

در محدوده سرزمینی این روستای کوهستانی و روستاهای همسایه یک معدن طلا با ذخیره قطعی ۳۰ میلیون تن خاک طلا با عیار پنج درصد وجود دارد که چند سالی است توسط شرکت خصوصی استخراج می‌گردد.

معدن طلای اندریان چند وقتی است که در مورد آلایندگی زیست محیطی در تیتر مطبوعات و رسانه‌ها قرار داشت، اما امسال خبرهای دیگری از این معدن مخابره شد و از این حکایت داشت که اهالی روستا از مناطق مختلف معدن مشغول به حفاری غیر مجاز سنگ طلا هستند، این کار ادامه می‌یابد تا جایی که در ۲۳ مرداد ماه امسال سه نفر از جوانان روستای اندریان در مجاورت معدن مشغول حفاری کوه بودند که با ریزش ناگهانی کوه روبه‌ رو می‌شوند و زیر آور می‌مانند، متاسفانه در این حادثه به دلیل شدت جراحات دو نفر جان باختند و یک نفر دیگر هم به بیمارستان تبریز منتقل و بستری می‌شود.

بعد از اینکه طلای معدن اندریان جان دو نفر از جویندگانش را می‌گیرد، انتظار می‌رفت از هجوم مردم برای استخراج غیر قانونی طلا در این معدن کاسته شود، اما بعد از این ماجرا چندین و چند بار محموله‌های سنگ طلا به مقادیر مختلف در شهرستان ورزقان و آذربایجان‌شرقی کشف و ضبط شد که حاکی از افزایش استخراج غیر قانونی طلا در این معدن دارد.

بالا بودن قیمت طلا در ماه‌های اخیر هم دلیلی بر استمرار این کار شده و اهالی با گونی‌های مختلف سنگ‌های طلا را به دلالان و خریداران می‌فروشند.

فرماندار شهرستان ورزقان ضمن تائید برداشت غیرقانونی سنگ طلا در این باره می‌گوید: طبق ماده ۱۹ قانون معادن، اداره صنعت و معدن باید پیگیر متخلفان این قضیه شود و جلو چنین اقدامات غیرقانونی را بگیرد و افراد متخلف را به دادگاه معرفی کند.

شرکت معدنی ( بهره‌بردار معدن طلای اندریان) همراه با دادگاه خاروانا و نیروی انتظامی با کسانی که برداشت‌های غیرمجاز انجام می‌دهند برخورد و مبارزه می‌کنند.

در مورد معدن طلای اندریان یک سوال جدی دیگری نیز وجود دارد که آیا در این معدن استانداردهای زیست محیطی را رعایت می‌شود؟

حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در این باره می‌گوید: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی به معدن طلای اندریان اجازه فعالیت داده است اما این اجازه تا زمانی معتبر است که هیچ‌گونه آلودگی نداشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه معدن طلای اندریان در طول چند سال نتوانسته بود ارزیابی زیست محیطی را کسب کند که به همین دلیل از سوی محیط زیست مجوزی برای بهره‌برداری صادر نمی‌شد.

وی در ادامه به چگونگی فعالیت معدن طلای اندریان اشاره کرد و گفت: بعد از جلسات مختلف و فشرده در سازمان محیط زیست تصمیم بر این گرفته شد که در این معدن نظارت و پایش به صورت مستمر انجام شود.

حمید قاسمی تاکید کرد: در زمان‌های مختلف پسماندها و چاه‌های زیرزمینی در این معدن به‌شدت کنترل می‌شوند و اگر آلودگی گزارش شود، قطعا معدن تعطیل خواهد شد.

در کشورهای مختلف حفظ محیط زیست اولویت‌های خود را دارد، اما اگر به اتفاقات و حوادث چند ساله در این معدن نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که محیط زیست و در اولویت‌های آخر کشور قرار دارد.

 

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *