استانی 17 بهمن 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کتابخانه های عمومی سنگر فرهنگی کشور هستند / در ورزقان بیش از ۳۱ هزار جلد کتاب با عناوین مختلف داریم

امامعلی قلیپور در گفت‌وگو با خبرنگار آوای ورزقان اظهار داشت: با توجه به اینکه تاسیس و راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان ورزقان در زمان بعد از انقلاب صورت گرفته است و هیچ کتابخانه‌ای در شهرستان در دوران قبل انقلاب فعالیت نداشته است امکان مقایسه آن وجود ندارد.

رئیس کتابخانه عمومی شهرستان ورزقان گفت: دو کتابخانه عمومی شهری و دو کتابخانه عمومی روستایی و یک دستگاه کتابخانه سیار موجود در شهرستان از دستاوردهای فرهنگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و از مصداق‌های رشد فرهنگی شهرستان ورزقان در دوران بعد از انقلاب اسلامی است.

وی ادامه با اشاره به اینکه فضای فیزیکی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان ورزقان قبل از انقلاب صفر متر مربع بوده که بعد از انقلاب به یک‌هزار متر مربع می‌رسد، یادآور شد: امروزه کتابخانه‌های عمومی به عنوان سنگر فرهنگی کشور نقش مهمی در پاسداشت ارزش‌های انقلاب دارند و مطالعه کتاب و کتابخوانی از دغدغه‌های اصلی فرهنگی ایران اسلامی و ضرورت جامعه امروزی است.

قلیپور افزود: کتابخانه عمومی ورزقان در سال ۱۳۷۵ در محیطی به بزرگی یک‌هزار متر مربع و زیر بنای ۲۰۸ متر مربع در مجاورت مجتمع فرهنگی با دسترسی مناسب برای عموم تاسیس شد، اما با توجه به نیاز و جوابگو نبودن محیط تنها کتابخانه شهر و در خواست‌های مردم فرهنگ‌دوست منطقه نسبت به توسعه فضای کتابخانه اقدام شد و توانستیم در سال ۹۵ با کمک بنیاد علمی قلم‌چی فضای کتابخانه را به ۴۲۵ متر مربع توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: کتابخانه عمومی شهر خاروانا نیز با زیر بنای ۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۵ افتتاح گردید و در اختیار مردم شهر خاروانا و روستاهای این بخش قرار گرفت.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورزقان با اشاره به دستیابی به افق چشم‌انداز ۲۰ ساله خاطرنشان ساخت: راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی از اولویت کاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و در راستای دستیابی به افق ۱۴۰۴ و توزیع امکانات در تمام نقاط کشور به‌خصوص مناطق محروم، در سال ۱۳۹۳ یک کتابخانه در روستای صومعه‌دل تاسیس شد.

وی در ادامه از احداث یک کتابخانه در روستای کاسین خبر داد و گفت: کتابخانه عمومی روستای کاسین با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که از طریق خیران کتابخانه‌ساز و دهیاری در حال تکمیل آن هستیم.

قلیپور افزود: یک دستگاه کتابخانه سیار روستایی با عنوان پیک دانایی در روستاهای هدف (دیزج ملک، کاسین، آقبلاغ سفلی و تخمدل) است که مصداق بارز اهمیت رشد فرهنگی برای حکومت اسلامی است.

وی به فارس گفت: کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورزقان با داشتن ۲۵ هزار و ۷۹۶ عنوان کتاب و ۳۱ هزار و ۶۳۴ جلد کتاب برای رفع نیازهای مختلف اطلاعاتی اعضا و مراجعان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورزقان یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوهای زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بی‌سوادی می‌شد، درصد بسیار زیادی از مردم ایران حتی در شهرها بی‌سواد بودند، اما در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ نهضت مدرسه‌سازی و افزودن فضای آموزشی کشور رشد شتابنده‌ای یافت، آمارها نشان می‌دهد قبل انقلاب تعداد دانشجویان ۱۶۰ هزار نفر بودند ولی اکنون به بالای یک میلیون نفر دانشجو رسیده که نشان از رشد فرهنگی مردم و آموزش نیروهای متخصص مورد نیاز کشور دارد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *