استانی 18 بهمن 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ایران ۱۰ هزار معدن دارد/ اشتغال ۱۳۰ هزار نفر در ۶ هزار معدن فعال کشور

به گزارش پایگاه خبری آوای ورزقان، رضا رحمانی ظهر امروز در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و در آیین آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی و تخصصی مس ورزقان، اظهار داشت: امروز همه ما در هر جایگاهی که هستیم، وظیفه داریم سطح فعلی تولید و اشتغال را با نگاه به آینده، حفظ کنیم.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از توان مردمی، افزود: با تمرکز زدایی در اجرا، کارها را به مردم و تشکل‌های مردمی بسپاریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه انقلاب معدنی در راه است، گفت: صنایع معدنی چه در شرایط عادی و چه شرایط تحریم ظرفیتی بی‌بدیل هستند که باید به آن توجه جدی کرد.

وی تصریح کرد: امروز ما مورد تهاجم اقتصادی شدیدی قرار گرفتیم باید بپذیریم در شرایط جنگی هستیم، زمانی که مورد تهاجم هستیم باید متناسب با آن دفاع کنیم و باید تولید انجام شود و نباید بگذاریم کارخانجات سقوط کند.

توان مردمی بی‌پایان است

وی ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید جهاد کنیم وظیفه همه است تولید حفظ کنیم فرقی نمی‌کند از کارگاه‌های پنج نفری یا هزاران نفری باید تولید را حفظ کنیم و پیروز شویم، باید یک همت جمعی و همدلی ایجاد شود و از توان مردمی استفاده شود، توان مردمی بی‌پایان است و باید به مردم اختیار داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از ۱۰ هزار معدن دارای پروانه نزدیک به ۶ هزار فعال هستند،‌ گفت: در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر در این بخش شاغل هستند.

رشد ۳۷ برابری استخراج معادن

وی ادامه داد: ظرفیت استخراج معادن که در اول انقلاب ۱۹.۶ میلیون تن بود، اکنون سالانه به ۷۳۵ میلیون تن رسیده که نشان دهنده ۳۷ برابر شدن ظرفیت معادن است. با توجه به اینکه کشور ما با ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده و ۵۱ میلیارد تن ذخایر قطعی دارد، با اکتشافات جدید این ظرفیت ها به نحو چشمگیری افزایش پیدا می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص صنعت پتروشیمی گفت: از ۳ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی در اول انقلاب، اکنون به ۶۸ میلیون تن رسیده ایم، که رشد ۲۲ برابری را نشان می دهد.

رحمانی با بیان اینکه تولید لوازم خانگی در شرایط خوبی قرار گرفته است، گفت: سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه تلویزیون تولید می شده و هم اکنون سالانه بیش از ۶ میلیون دستگاه تلویزیون تولید می شود. همچنین تولید یخچال و فریزر از ۶۰۰ هزار دستگاه به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسیده که رشدی ۱۱ برابری داشته است. با حمایت های بیشتر و اجرای سیاست ها در چند سال آینده، جهش قابل توجهی را شاهد در پیش داریم.

به گفته وی سیمان به عنوان یکی از اقلام عمده، دارای تولیدی برابر ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده و هم اکنون رشد ۸۶.۵ میلیون تنی دارد و رشد ۱۲ درصدی داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در حوزه آلومینیوم هم پیشرفت های قابل توجهی در ۴۰ سال پس از انقلاب داشته ایم. تولید آلومینیوم از ۴۵ هزار تن در اوایل انقلاب به ۴۵۷ هزار تن در پایان آبان ماه ۹۷ رسیده است که ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن هدف گذاری شده که بعد از ۴۰ سال ۲ برابر خواهد شد.

آغاز تولید مس پس از پیروزی انقلاب

رحمانی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب تولید مس نداشتیم، تصریح کرد: قبل از انقلاب تولید مس نداشتیم که از سال ۶۳ به بعد بهره برداری ها در این حوزه آغاز شد و فقط امسال به برکت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی حدود ۲۵۰ هزار تن مس کاتد تولید داشتیم که رکورد زدیم و عدد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی در صنعت شیشه، ۱۶۰ هزار تن تولید داشته‌ایم که امروز ۱۸۸۵ هزار تن و به رشد ۱۲ برابر رسیده ایم. در حوزه فولاد هم از ۲.۴ زنجیره فولاد در اول انقلاب به تولید ۲۲۰ میلیون تن رسیده‌ایم. در فولاد خام در آغاز انقلاب ۵۰۰ هزار تن بوده است و هم اکنون به ۳۳ میلیون تن رسیده‌ایم.‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت کاشی و سرامیک را یکی از ظرفیت های کشور دانست و گفت: یش از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۲ میلیون متر مربع تولید کاشی و سرامیک داشتیم و هم اکنون از ۶۰۰ میلیون متر مربع عبور کرده است. این میزان تولید تا سه سال آینده به بالای یک میلیارد متر مربع می رسد و ما در ۴۰ سال رشد ۵۰ برابری خواهیم داشت.

رحمانی با بیان اینکه اکتشافات اخیر، ذخیره موجود کشور در سنگ آهن را دو برابر کرد، تصریح کرد: در سال های آینده می توانیم با توسعه این صنعت به ۵۵ میلیون تن رقم چشم انداز توسعه برسیم و هدف گذاری صادرات محقق شود و در کنار آن واحدهای صنایع معدنی که می تواند اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشد ایجاد شود.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *